2020-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fler kommer dö av börsfallet än coronaviruset.

Är benägen att hålla med, i vart fall jämförbart.
Citera
2020-03-16, 22:19
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag märkte förra veckan hur mycket det minskats med resenärer på pendeltågen. Bra för mig i alla fall. Sitter inte nära folk på tågen längre. Använder handdesinfektion när jag går in och ut från tågen. Rör aldrig ansiktet!

Bra där. Om ALLA gjorde som du (om du också dragit ner på konsertbesök etc), så skulle inte länder behöva stänga ner som de gör nu. Man hörde hur upprörd Macron var idag att han tvingas ta till så drastiska åtgärder för att folk inte bryr sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Eftersom du underkänner hans resonemang och hans erfarenhet kanske du skulle vilja vara så snäll och berätta vad som pekar på att han har fel. Det är väl en smal sak för en epedemi expert som du med 40 år i yrket.

Är du helt kokt?
Ska man behöva lägga fram en doktorsavhandling nu för att kunna kritisera Anders Tegnell?
Räcker väl med att konstatera att han har kapitalt jävla tokfel om precis ALLT sedan slutet av januari!?

Och idag var det visst dags för stockholmarna, enligt honom, att börja tänka på hemarbete för att minska risken för kollaps i sjukvården. Japp. Tack o bock. Lallorna på landet, de kan fortsätta åka pendeln, och det är JÄVLIGT många som gör det, varje dag. Bilen har man fått ställa, ingen har haft råd att tanka de senaste åren. Så det är sunkiga snigeltåg genom Småländska skogarna eller buss som gäller, tillsammans med hundratals andra hostande naiva idioter som tror att det är bara lite förkylning det handlar om, vad kan hända? Jag skriver från verkligheten. Vet inte var du befinner dig mentalt.

Wake up and smell the coffee!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kommer Sverige kunna ändra på ex. Somaliers kultur och lyckas få dem att tvätta händerna mer än 1 gång per dag ? Folk från bergen i Afghanistan ? eller från öknarna ? Dessa grupper har onekligen HELT annan syn på handtvätt än vad de flesta vita har..

Funderade själv lite och räknade efter på dagens handtvättar det är hitills 32 gånger
Då typ
När jag gick upp i morde efter morgonpissandet
Innan jag fixade frukost..
efter att ha städat bort frukosten och disken..
Innan jag gick ut..efter att jag kom hem till fika vid 9 tiden. osv osv..

Tror ni folk där ute att en Somalier eller Afghan kan få detta beteende i ryggmärgen så att det sitter automatiskt ? Knappast..många människor tvättar inte ens händerna efter ett toa besok. och än färre innan de brer en macka har jag noterat.. Dessutom anses det "fult" att påpeka detta speciellt för invandrare..Då är man rasist igen...

Tror du att svenskar kan lära sig att tvätta händerna på rätt sätt? 95 procent av svenskarna vet inte hur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Men det är bra att vi går vår egna väg. De andra länderna panikhandlar. Länder som har topp 5 flest drabbade inför inreseförbud. det är intelligensbefriad signalpolitik. isolera de gamka och sjuka. Inte de unga och friska. Kom med åtgärder som gör att dolk som bor med äkdre och sköra inte exponeras för Corona i någon hög utsträckning. Man behöver inte sätta 95% som inte är högriskpersoner i karantön.
Italien varnar ju länder att göra mer, alla andra europeiska länder agerar nu men inte Sverige.
Citera
2020-03-16, 22:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Fler kommer dö av börsfallet än coronaviruset.
Det är faktiskt inte otroligt! Plus alla företagare som håller på att få kombinerad hjärnblödning och hjärtinfarkt. Och självmorden kommer nog öka tyvärr.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja men då är det brådis. Imorgon ska beslutet spikas om stängda gränser. Sedan kommer gränsväsendet mobilisera personal till gränserna. Så du har typ två dagar på dig tror jag. Max.

Gäller det också de där röda färjorna. Funderar på att söka asyl på Åland.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är bara i Stockholm som vi har rejäl smittspridning (som vi vet om i alla fall). Om övriga landet sätter sig i karantän för tidigt då kommer flockimmuniteten att dra ut på tiden för mycket.

Det här är ett gasa och bromsa spel. Och just nu bromsar vi i Stockholm så att inte IVA kollapsar.

Jag befarar tyvärr att bromsen kom för sent. Men jag hoppas innerligt att jag har fel.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BKKBaby
Bra kommentar! Jag har tänkt på exakt samma sak.

När man ser denna graf illustreras så brukar de rita upp den så att halva puckeln ligger över över den linje som representerar sjukvårdens kapacitet, som att vi skulle vara oförmögna att ta om hand om 50% av fallen om de dyker upp på en gång.

I själva verket, om vi vill approximera verkligheten, så borde ju linjen som representerar sjukvårdens kapacitet ligga så nära x-axeln att den i princip ligger ovanpå. Det är inte hälften av alla fall vi saknar kapacitet för, snarare 99%.

Jag förstår vad du menar. Kapaciteten överdrivs med faktor 100 (minst) i förhållande till uppskattat behov. Antar att det är en av anledningarna till att skalor saknas på såväl y-axeln som x-axeln på Folkhälsomyndighetens diagram. Det visar på det helt orimliga att låta smitta ned hela befolkningen. Vården kommer inte ha en chans vilket gör att dödstalen kommer dra iväg enormt, om man nu inte tänker sig dra ut kurvan under årtionden...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Krispaket hit och krispaket dit. Lånen ska betalas tillbaka också.
Visst fan är det så. Således är bland det SISTA vi behöver att sätra landet i en flera veckor lång karantän. Det bästa ör om landet rullar på som vanligt men att de sjuka och äldre isoleras tills dess att vi har vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jo det är det, han sa att vi skulle få en peak i importerade fall till Stockholm på grund av att sportlovet var slut. Sen blev han fulcitetad och vips blev det en sanning i tråden att at sagt att vi skulle få en peak av smittade i Sverige.

Han är väl inte så svår att fulcitera, han för ett akademiskt teoretiskt resonemang. Svårt för andra att förstå det som sägs mellan raderna.
Citera
2020-03-16, 22:21
Medlem
Covids avatar
Nej. Varianter med bäst spridningsförmåga har evolutionär fördel. Man sprider sig inte bra om man dödar sin värd.

Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Nu när smittam kommer spridas världen över, så ökar risken markant att farligare mutationer uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in