2020-03-16, 21:47
Medlem
mjps avatar
Vi hade samma i familjen och dom kallade det för 5 dagars feber sjukan på dagis!bara barnet fick feber vi slapp men annars samma symtom
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Fan, hade identiskt skit i januari, helt däckad i 2 veckor. Åkte på lunginflammation på kuppen och nu 2 månader senare så har jag ont i bröstet än. Grannen fick samma skit o hamnade på sjukan i 1 vecka. Värsta influensan (eller corona) jag haft.
Citera
2020-03-16, 21:52
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det slog mig just.
I januari vart jag ordentligt sjuk.
38-39 grader feber med en sinnessjuk hosta.vaknade på natten av hostan. Fick sådan jävla hosta att jag flåsade efter en trappa. Kippade efter andan typ. Promenaden med hunden var ett maratonlopp. Var tvungen att sätta mig och vila för att få luft.
Kände inte igen symtomen. Det var fan ingen vanlig influensa. Hade varken halsont, snuva eller huvudvärk vilket jag annars alltid får.
Jävligt långdraget var det, 2-3 veckor var förloppet ca.

Vet inte om jag någonsin i livet varit så allmänpåverkad. Blev fan orolig själv.

En anhörig som är överläkare ville få mig till sjukhus vilket jag vägrade, dum gubbe som man är.

Smittade ner precis alla i min närhet inklusive kollegor. Hade varit på arbetsplatsen någon tinne på måndagen och fikat och babblat innan jag kände mig dålig och gick hem.
Vissa fick milda symtom, andra riktigt allvarliga.

Träffade en kinesisk leverantör från shenzhen 5 dagar innan jag och sambon insjuknade.

Tänk på att absolut ingen i Sverige pratade om Corona då. Hade inte ens fått bli testad.

Kan det varit Corona?

Bra på ett sätt att inte veta om att man har Coronna. Det är rätt så laddat.
Citera
2020-03-16, 21:52
Medlem
Jag har själv varit krasslig i hela 3,5 vecka nu.
Det började med att halsen kittlade på natten, morgonen därpå blev den sträv, sen vecka 1 hade jag halsont på natten bara men mest slemmig på dagtid, frusen varvat med vad jag tror var lätt tempstegring/feber. Ingen hosta, inget i näsan märkligt nog. Dock gulgrönt slem.

Efter en vecka gick jag ner till SSK på vårdcentralen som tog en CRP och strep A svalgprov, som var neg. CRP var ganska högt, på 43 men läkaren hon rådfrågade sa det är virus. Dagen efter följde dom upp och då var CRP 25. Ingen feber vid något av tillfällena.

Nu har det dock gått snart en månad, och varje jävla dag kliar halsen, och är irriterad. Trött som f*n, dock vitt/normalt slem, som blivit minimalt. Kan verkligen virus vara så långdragna, är det något som går nu, finns det fler här? Det blir liksom varken sämre eller bättre på något vis. Ena stunden rätt pigg, sen trött timmarna efter med dimmiga ögon. Tror ej på corona, men trött på skiten nu.
Citera
2020-03-16, 21:53
Medlem
Vården säger bara "avvakta", "virus", återkom om du endast får feber. Zzzzzzzz
Senast redigerad av charlie80 2020-03-16 kl. 21:56.
Citera
2020-03-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Det är en vanlig missuppfattning att gul/grönt slem beror på bakterier, eller att det är bakterierna som färgar det, detta är alltså felaktigt.

Det färgade slemmet som man harklar eller hostar upp när man är sjuk får denna färg pga. en tillströmning av vita blodkroppar till området som en reaktion på en pågående infektion/inflammation i kroppen, bland annat. Detta alldeles oavsett om det är en bakteriell infektion eller virusinfektion.

Jag var sjuk för 10 dagar sen. Då var jag knappast slemmig. Hur kommer det sig att detta slem ger sig tillkänna 10 dagar efteråt?
Citera
2020-03-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Måste man tänka som politiker nu också? Vad jobbigt.

När man läser, så märker man att medierna vill bränna Tegnell, egentligen , den stackaren.
I fråga, grund och botten, så är det så mycket populärvetenskap som styr hur Sverige ska fungera vid.. kris. Eller "kris".

Jag är dock rätt säker på att denna veckan är den hårdaste för sjukvården.
VI får helt enkelt tåla i sju dagar.

Jag undrar hur tomt det är på stan om fem dagar, då alla sitter i karantän. Typ.

På riktigt? Tror du DENNA veckan är den hårdaste?
Tror du det ska lätta efter den här veckan?
Skulle man ju gärna vilja tro dig - men var har du fått det från. Allt tyder väl på att vi kan få det som i Italien.
Sverige har ju inte infört en enda restriktion. Antar vi är dom sista och enda på det..?
Citera
2020-03-16, 21:56
Medlem
...
Citera
2020-03-16, 21:56
Medlem
Jag tror att corona har funnits betydligt längre i Sverige (och övriga länder) än vad statistiken visar. Eftersom de allra flesta verkar få milda symptom är det troligt att många som har fått viruset inte har gått och testat sig.

Varför skulle Sveriges "patient 1" (kvinna i Jönköping) vara den allra första i landet med corona? Det låter otroligt osannolikt i mina öron. Troligare är att det har funnits ett bra tag före det första bekräftade fallet.

Detta skulle betyda att vi är betydligt längre komna på spridningskurvan än vad statistiken indikerar. Och troligtvis har rätt många redan haft och blivit friska från viruset. Vilket även anekdoterna i denna tråd talar för.

Vad tror ni om denna teori?
Citera
2020-03-16, 21:58
Medlem
Slemmet kommer sällan direkt utan dagar in i sjukdomsförloppet och ibland har man slembildning som ej lossnar och ger sig tillkänna förrän när kroppen börjar stöta ut det skulle jag tro. Det enda jag vet är att färgen beror pga. dom vita blodkropparna, det är därför t.ex. allergiker har genomskinligt snor när pollen drar igång, då det inte är en infektion.

En stor finne på näsan bildar ju ej var i inledningen heller, utan kommer med viss fördröjning. Varet är vita blodkroppar och döda celler, osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Jag var sjuk för 10 dagar sen. Då var jag knappast slemmig. Hur kommer det sig att detta slem ger sig tillkänna 10 dagar efteråt?
Senast redigerad av charlie80 2020-03-16 kl. 22:10.
Citera
2020-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph247
Jag tror att corona har funnits betydligt längre i Sverige (och övriga länder) än vad statistiken visar. Eftersom de allra flesta verkar få milda symptom är det troligt att många som har fått viruset inte har gått och testat sig.

Varför skulle Sveriges "patient 1" (kvinna i Jönköping) vara den allra första i landet med corona? Det låter otroligt osannolikt i mina öron. Troligare är att det har funnits ett bra tag före det första bekräftade fallet.

Detta skulle betyda att vi är betydligt längre komna på spridningskurvan än vad statistiken indikerar. Och troligtvis har rätt många redan haft och blivit friska från viruset. Vilket även anekdoterna i denna tråd talar för.

Vad tror ni om denna teori?

Om det funnits i landet innan, så hade sjukdomsförloppet gått snabbare. Så det tror jag inte.
Det som pågår just nu är bara ren inkompitens från diverse myndigheter.
Sverige är ett luftslott, och hur det fungerar suger bara ut statens resurser.
Till trots att vi skattar mest i världen. Pengarna går till dyra ovanor och dyra omorganisationer, dyra konsulter som inte gör mycket nytt, och dyra låtsas utbildningar.
Citera
2020-03-16, 21:59
Medlem
flaskborstes avatar
Pratade just i telefon med en god vän so menade att han hade den perfekta kuren för Corona smitta.

Han arbetar som svetsare och svetsar i aluminium. En metod som orsakar ganska så kraftiga utsläpp av marknära ozon..Så han suger i sig en hel del Svetsrök och ozon dagarna i ända..

Han menade att han inte haft en förkylning eller influensa sedan han började arbeta som aluminiumsvetsare.. Han menade att det var Ozonet i luften på hans arbete som avlivade allt vad virus och bakterier heter. Är han månne inne på något här ?

Att ozon tar död på bakterier, virus och mögelsporer är väl allmönt vedertaget..Men skulle hans arbete kunna skydda honom på något sätt just av hans exponering för Ozon ?

Vad jag hört så är väl marknära ozon snarare skadligt för lungorna och det finns gränsvärden på vad man får utsättas för i yrkeslivet

Detta verkar varken han eller hans arbetsgivare bry sig så mycket om och han verkar snarare nöjd med det nu i dessa tider..

Vad säger flashback proffsen..jag hävdar att det är skadligt.. han menar att det håller honom frisk från influensa och olika förkylningar.

Jag har även hört att aluninium kan ge alzheimers liknande sjukfomar dessutom..
Citera
2020-03-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Om det funnits i landet innan, så hade sjukdomsförloppet gått snabbare. Så det tror jag inte.
Det som pågår just nu är bara ren inkompitens från diverse myndigheter.
Sverige är ett luftslott, och hur det fungerar suger bara ut statens resurser.
Till trots att vi skattar mest i världen. Pengarna går till dyra ovanor och dyra omorganisationer, dyra konsulter som inte gör mycket nytt, och dyra låtsas utbildningar.

Jag förstår inte det fetmarkerade, har du lust att utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in