2020-03-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Från Aftonbladet

Men hur många fler vet man inte. FHM ska testa grupper av människor för att få en uppfattning om hur stort mörkertalet kan vara, sa Anders Tegnell i morse – när de har någon uppfattning om det kommer de att berätta det.

jaha så vi ska testa fler ändå? Vilka?

Det har nämnts flera gånger. Det är sentinelprovtagning av förkylda, stickprov runtom i landet, som man gör varje år för influensa. Vecka 10 var 1 av 50 med förkylningssymptom positiv för Corona, nu på torsdag släpps antagligen vecka 11 rapporten då sentinelen släpps varje torsdag. Troligen har antalet testade ökat i och med Corona.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
2020-03-16, 21:29
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Tengill sa idag att 90-95% märker inte att man ens har eller har haft Corona, stämmer detta?

/Provokatör

Tror inte på 90-95% av det som kommer ut ur hans mun.
Citera
2020-03-16, 21:30
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Så jävla bra att stänga skolor men att ha barnomsorg för de med samhällsbärande yrken

Det är så jävla självklart. Samhället ska stängas ner så gott det går, det behöver inte vara 0 eller 100%.

I Sverige letar vi patetiska problem, ”vem ska vakta barnen”. Jag vad sägs som en liten del av de som gör det i vanliga fall eller en större del som har mindre grupper.

Se lösningar för helvete Sverige
Citera
2020-03-16, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Frankrike stänger gränsen. Sveriges politiker är snart överlyckliga när det visar sig att vi verkligen är den enda humanitära stormakten med alla gränser öppna i ett annat förseglat Europa!
Haha t o m IS avråder från att resa hit.
Citera
2020-03-16, 21:31
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Tengill sa idag att 90-95% märker inte att man ens har eller har haft Corona, stämmer detta?

/Provokatör

Kanske för de som dör ?

Tvivlar starkt på det.. kanske om man tror att man har en vanlig influensa (som också går nu)

Jag reoe många tjatar om tester just pga detta.. att de haft en släng av flunsan och tror det varit corona (och tvärt om)

Bara de som insjuknar ordentligt förstår nog att de fått corona eftersom vanliga influensan skall vara ovanligt mild denna säsong.
Citera
Medlem
Citat:

/Provokatör

Citat:
Ursprungligen postat av ParisApache
Det stämmer.

Men fortsätt att gå till jobbet tills du känner symptom.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Är det det man kallar det? Så det har inte längre att göra med hur många vi provtar, eller med stackars Åke i stugan utan mobiltelefon? Hur fan ska du ha det? Men om vi ska gå efter din senaste tes så måste du väl ändå hålla med om att oavsett bakomliggande "saker" så kan dessa personer knappast dött knall fall, utan någon kritisk vård? Suck...

jag tror du behöver lugna ner dig, som sagt min poäng är att vi inte vet kring omständigheterna och att skrika om att man absolut vet att det kan vara A, B eller C så betyder det inte att det bara är A, B eller C.
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:

/Provokatör

Kanske kan stämma? Jag skulle gissa på 80%, men jag är inte utbildad inom området.
Citera
2020-03-16, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Blir inte ett dugg pinsamt, eftersom Tegnell hela tiden sagt att det kommer fler åtgärder längre fram.

Jag vet inte om du är ironisk eller om du allvarligt menar det du skriver. Hur som helst, skippa ironin tack, och det gäller alla andra också!
Citera
2020-03-16, 21:33
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De där 300 miljarderna som i en handvändning hostades fram till att stödja hotell-, restaurang- och resebranschen, skulle man kunna tänka sig att någon promille av den slanten möjligen skulle kunna ges till Getinge för att producera fler ventilatorer till svenska coronasmittade pensionärer, eller tänker jag alldeles tokigt som tänker så?

Du är inte tokig, utan det är våra politiker och myndighetschefer som lever efter rättesnöret - den humanitära stormakten.
Klart att Sverige kan gå in och beslagta allt på fabriken och tillfälligt förstatliga produktionen. Detta gäller också produktion av skyddsutrustning som alla länder nu (även EU) håller till sina nationella behov.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

/Provokatör

Det är svårt att bevisa eller motbevisa om folk inte märker av det samtidigt som inte befolkningen testas.

Jag blir inte förvånad om det är sant men 5% av 6 miljoner(60% smittade) är 300 000 människor.
Citera
Medlem
Staten måste sätta in tvångsåtgärder innan det är försent, Kina-sjukan är både en allmänfarlig sjukdom och en samhällsfarlig sjukdom, det är skarpt läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in