2020-03-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Vart tror ni vi är i slutet på nästa vecka?

Jag gissade på 150-180 till söndag kväll som har dött i norden.
Citera
2020-03-16, 21:18
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nu flyttas EM2020 fram också.

Inte bestämt ännu, men förmodligen blir det så. UEFA ska ha möte om det i morgon.

Såååååå synd!
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Man har ju lurat skjortan av befolkningen i många år nu och bara kört tills det brakar (för att sko sig själv och den egna familjen). Kolla bara på flyktingimporten - den var ju lönsam för nationen. Vägbeläggningen är ju bra den också, när man får köra slalom mellan groparna. Nä, det sunda förnuftet , den här tråden och "frisnurrande" experter runtom i världen är det man får ha som rättesnöre...

Ja, vi har verkligen fått en politikeradel som ibland även verkar vara uppköpt av främmande makt.
Tänker på Reinfeldt och belöningen i toppjobbet på Merrill-Lynch efter hans väl förrättade värv som mynnade ut i "öppna era hjärtan".

När väl krisen kommer, och det gör den nu så visar det sig att vi inte har någonting för allt har blivit utsålt över tid bakom vår rygg.

Sverige ska ändå bara vara en stat bland andra stater i EU och då behöver man knäcka några ägg för att göra en omelett.

Detta kombinerat med den höga tilltron till det offentliga och lång tid av fred har gjort att folk låtit sig bli grundlurade.

Tung propaganda har ju på detta kablats ut i åratal, på bara 2-3 decennier så har välfärden och krisberedskapen helt monterats ned.

Och nu sitter vi i skiten.

Vi får se sen när Nato, EU eller någon annan överstatlig organisation kliver upp och "räddar" oss, precis som EU "gjorde" med skogsbränderna.

Då var det EU hit och EU dit och vad skulle vi gjort utan EU!

Vi har ju tillåtit våra ledare att kastrera och sälja ut oss.

Å ena sidan så skrävlar man om Sverige och att vi är så jävla bra (vi har varit bra) och nästa sekund så är vi hjälplösa.
Vi har inte ens en egen kultur enligt vissa, nästa sekund igen så är vi en humanitär stormakt och bäst i hela världen.

Allt detta sammanfaller nu med Corona då hela samhället måste samarbeta och nu faller fasaden.
Vi är bara i början på detta.

Jag hoppas innerligt att detta inte blir så allvarligt som vi tror.
Man kan bara hoppas och göra det bästa för sig och de sina.

Ta hand om er alla.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Tror ni vi äntligen ser slutet på flygbranschen och resandet snart? Om inte Corona så blir det nästa mycket värre smitta som utrotar oss. Jag har sagt det här förr och säger det igen.
menar du att flygandet var det som orsakade viruset?

man borde infört flygförbud långt innan

det borde finnas nån internationell myndighet som sätter stopp med alla resande och alla flyg direkt! precis dagen man hör om sjukdomen

folk från andra länder ska hämtas med tomma plan och hållas i karrantän
människorna är alltid för sena
men etniska svenskar är alltid dubbelt så sena
Citera
Medlem
okok1s avatar
Nederländerna verkar ta samma spår som Sverige och UK..
Citat:
Dutch Prime Minister just made an official statement: The Netherlands will follow the ‘Herd-Strategy’ while fighting the virus. No total lockdown because virus can last for a year or longer
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Inget som kommunen gör idag. De avvaktar.

Dessutom är universitet o högskolan fortfarande igång. Måste spridas i rekordfart där.

Surt sa räven, jag vet om att vissa kommuner i Stockholms Landsting har börjat köra med distansundervisning så det lär nog komma till er snart med.

Ja, universiteten lär vara farozoner när det kommer till att smittas med tanke på att CSN inte backar trots pandemin.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Att testa sig gör ju att man kan isoleras snabbt och minska smittan i Sverige det rekomerander alla utanför Sverige nu men Sverige gör det inte.

Du förstår inte. Det finns inga resurser.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Bra text. Men jävla skum sida den publiceras på.

Läkaren skrev detta inlägg på Facebook för några dagar sedan, måste ha återpostats av någon på den "skumma sidan".
Citera
Medlem
mindreeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Fast allt det inhemska hade kunnat vara igång om man "stängt" gränsen i rätt tid.

Nu handlar allt om huruvida viruset faktiskt går att stoppa - Regeringen, Tegnell och FHM säger nej och åtgärderna är lite därefter. Fast samtidigt inte, Sveriges åtgärder har i hög grad anpassats till resten av Europa. Vår sekundära strategi är: "följa John".

Inom några veckor har vi "följt John" fullt ut och kommer försöka stoppa det hela och då har vi enbart förlorat tid på Tegnell och Regeringen.

Det känns ganska otrevligt att få veta, i efterhand, att planen hela tiden har varit att försöka få smittan att spridas i "lagom takt". Denna plan har ingen vågat uttala offentligt. Det ingjuter inte direkt något större förtroende för de som "styr" vårt land (dvs. ingen direkt vald av folket).
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Om typ 10 dagar tror jag intensivvårdplatserna är slut. Det är bara min killgissning.

Det var ändå optimistiskt, jag tror de är slut på torsdag/fredag denna vecka.
Citera
2020-03-16, 21:19
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
OK, redan här: vad fan snackar du om? Åldersgruppen 0 till 10 år utgör EN MILJON barn. Om alla dessa ska vara hemma så behöver en majoritet (om inte alla) ha sina föräldrar hemma för att ta hand om dem. Hur kan du inte förstå detta?
Om något barn har gått i skola med corona, så stängs skolan ner. Löst. Om något barn är sjukt hemma så måste en förälder vara hemma, ja, dels för att ta hand om ungen och dels för att inte smitta ner sjukhuset.

Fortfarande blir det bara problem om man stänger alla skolor. Det kostar mer än det smakar.

Ja det är en annan sak, det är en vettig lösning.

Vad var det du inte förstod? Hur stor del av befolkningen utgörs av 10-15 åringar? Jag menade att föräldrar till denna åldersgrupp oftast inte behöver stanna hemma, dessa räknas ju också som barn men kan till någon utsträckning ta hand om sig själva.
Citera
2020-03-16, 21:19
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag kan förstå ditt resonemang om immunitet hos en majoritet utav folket men det här viruset vet man ju inte så mycket om eller hur det slutar med allt. Eller vet man det.
Ibland måste man ta det säkra före det osäkra. Så kan jag tycka.
Jag är också immun mot calici viruset.
Jag är den som får städa upp efter allas kräksjuka.
Nä det är sant man vet inte så mycket om detta virus egentligen. Forskare och andra vetenskapsmän kan bara göra mer eller mindre kvalificerade gissningar och de har en stark tro på att folk blir immuna när de haft den här sjukdomen. Om det trots allt skulle visa sig att det inte förhåller sig på det viset är det jävligt illa kort sagt. För då vet vi verkligen inte hur vi ska bli av med det eller hur allt slutar. Men vi kan i så fall inte göra något åt det så lika bra att hoppas och tro på det bästa tills motsatsen bevisats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in