2020-03-16, 17:57
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Jag skulle säga att det är ett perfekt läge att gå sakta gå in. Min simpla plan är att precis som vanligt månadsspara vid löning varje månad. Då om man ser på 12 månaders sikt så kommer säkert några av närmaste månaderna vara över dippen, men samtidgt kommer jag hitta ganska bra bottnar. Att försöka hitta en botten mera exakt känns ganska meningslöst som lekman. Jag försöker hitta storbolag med stark balansräkning som säkert kommer hitta krisen. Vad tror ni om den strategin?

Nu har jag inte nåt jättestort sparande sen tidigare då jag lade alla mina pengar på en kontantinstats, så är bara några tiotusentals kronor som jag har nu i min ISK. De har fallit ganska rejält...
Helt enig, dela upp det du vill investera idag i 10, 20, 50 eller 100 delar och investera en sådan del varje vecka (tex 50 veckor) eller varje månad (tex 10-20 månader). Det tycker jag personligen är den bästa strategin.
Citera
2020-03-16, 19:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
+Försvarsindustrin

Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Lägg ner för helvete! ni idioter lever så jävla tråkiga och monotona liv att detta är höjdpunkten i era patetiska liv.

Sverige är de enda som gör helt rätt. Stänger inte sitt land. Man fortsätter och kör på. Allting rullar på. Tänk om man skulle stänga varje år när influensan är igång. Influensan skördar över 300 000 liv / år världen över! Hur många liv har dött nu, 5000 på 150 000 smittade? Titta och lär hur vi kan tillåta att media har en sådan påverkan på våra liv. Media kan skriva vad som helst. Folk har sådant förtroende för dem. Häromdagen när 1 pers hade dött i Sverige spädde ju media på som om världen gått under. 1 PERS HAR DÖTT I SVERIGE. Bara de smarta ignorerar dem och lär sig tänka själv.. I Kina håller allt på att vända. Det är Europa som kommer vara sist på bollen.

Ekonomin kommer inte krascha. Däremot kommer den ta en smäll när varje land stänger sina gränser och sprider masspanik om att man inte får umgås med någon.
Du har helt fel. Ekonomin har ju kraschat just nu. 1 person död, nu är det 5 nya döda idag. Denna siffra kommer dock att öka. Följ Italiens utveckling. Kommer dröja ngn vecka så kommer vi ha ett 50-tal som dör här varje dag. Det kommer ta lång tid och börskraschen kan mycket väl bara börjat. Samhällsekonomi står helt still
Citera
2020-03-16, 19:43
Medlem
Finns fördelar med corona
Företagen får chans att göra sig av med personal

Förhoppningsvis innebär det en stor belastning för det svenska systemet som skulle behöva en rejäl krash
Citera
2020-03-16, 19:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du har helt fel. Ekonomin har ju kraschat just nu. 1 person död, nu är det 5 nya döda idag. Denna siffra kommer dock att öka. Följ Italiens utveckling. Kommer dröja ngn vecka så kommer vi ha ett 50-tal som dör här varje dag. Det kommer ta lång tid och börskraschen kan mycket väl bara börjat. Samhällsekonomi står helt still

Men låt några tusen gamlingar dö några månader tidigare så att folk kan behålla sina jobb och leva normala liv.

Hela världen har blivit hysterisk över en kraftigare förkylning.
Citera
2020-03-16, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Men låt några tusen gamlingar dö några månader tidigare så att folk kan behålla sina jobb och leva normala liv.

Hela världen har blivit hysterisk över en kraftigare förkylning.
Släpper du pandemin helt fritt kommer det innebära att tusentals 40-åringar också kommer att dö
Citera
2020-03-16, 20:13
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Släpper du pandemin helt fritt kommer det innebära att tusentals 40-åringar också kommer att dö

Tvätta händerna, peta inte i näsan och besök inte gamlingar om man är förkyld det räcker.

Nej

Det är hysteri.

Varför vill folk sabotera folks liv och möjligheter till att resa för någon influensa. KAN NI INTE SLUTA.

Det är jätteroligt att förlora jobbet och inte ens kunna resa till Danmark för att Dagny 96 med långt framskriden cancer och fem slaganfall skall överleva någon månad till.

Det har aldrig varit en sådan hysterisk reaktion över någon epidemi och det har varit epidemier som har varit långt värre. Till och med under spanska sjukan lät man samhället fungera normalt.
Senast redigerad av Avsiktaren 2020-03-16 kl. 20:26.
Citera
2020-03-16, 20:25
Medlem
Citat:
Tvätta händerna, peta inte i näsan och besök inte gamlingar om man är förkyld det räcker.

Nej

Det är hysteri.

Varför vill folk sabotera folks liv och möjligheter till att resa för någon influensa. KAN NI INTE SLUTA.

Det är jätteroligt att förlora jobbet för att Dagny 96 med långt framskriden cancer och fem slaganfall skall överleva någon månad till.

Nu gäller det inte enbart Dagny, 96 - utan även Johan, 26 och Hanna 34.
25% av de drabbade i Sydeuropa är under 50 år. 17% under 35.
Dödstal på 2-8%.
Det blir tiotusentals 20-40-åringar enbart i Sverige om vi går på WHO:s medelprognos.
Citera
2020-03-16, 20:27
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nu gäller det inte enbart Dagny, 96 - utan även Johan, 26 och Hanna 34.
25% av de drabbade i Sydeuropa är under 50 år. 17% under 35.

Jo men för dem är det en kraftigare förkylning och även i Italien är det inte särskilt spritt.

Sedan finns det undantag.

Jag tycker också att man skall vara försiktig men det här är skrämmande och skadar mer än det gör nytta.
Citera
2020-03-16, 20:34
Medlem
Citat:
Jo men för dem är det en kraftigare förkylning och även i Italien är det inte särskilt spritt.

Sedan finns det undantag.

Jag tycker också att man skall vara försiktig men det här är skrämmande och skadar mer än det gör nytta.

Nej. Från Sydeuropa ser vi att en oerhört stor andel av dessa åldersgrupper blir svårt sjuka och är i behov av IVA-platser. I Stockholm finns 90 st. Som läkare; vad gör du när du har 400 20-40-åringar som är IVA-behov, men du har bara 90 platser? Detta är vad som sker i Italien just nu.

Att tro att "det är bara gamla och sjuka som kommer dö" är en bland de största missuppfattningarna.

Du kommer bli varse. Peaken lär bli runt maj/juni/juli. Då har IVA-vården redan kollapsat runt om i landet. Tusentals döda. Stor andel unga.

Kalla mig alarmist. Men det är bara att kolla på länderna före oss. Sedan tillämpa epidemiologi och matematiska modeller och empiriska data från tidigare pandemier.

Det finns en anledning till varför alla länders experter är panikslagna. Ja, alla utom Sverige och Tegnell.
Citera
2020-03-16, 20:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Nej. Från Sydeuropa ser vi att en oerhört stor andel av dessa åldersgrupper blir svårt sjuka och är i behov av IVA-platser. I Stockholm finns 90 st. Som läkare; vad gör du när du har 400 20-40-åringar som är IVA-behov, men du har bara 90 platser? Detta är vad som sker i Italien just nu.

Att tro att "det är bara gamla och sjuka som kommer dö" är en bland de största missuppfattningarna.

Du kommer bli varse. Peaken lär bli runt maj/juni/juli. Då har IVA-vården redan kollapsat runt om i landet. Tusentals döda. Stor andel unga.

Kalla mig alarmist. Men det är bara att kolla på länderna före oss. Sedan tillämpa epidemiologi och matematiska modeller och empiriska data från tidigare pandemier.

Det finns en anledning till varför alla länders experter är panikslagna. Ja, alla utom Sverige och Tegnell.

Ja det finns undantag sådana som redan är sjuka du tycker det är jätteroligt att förlora jobbet. Säg upp dig själv och lev på a kassa.

Det här är den största masshysterin någonsin..

Du tycket det är jättebra att man inte kan få tag på mjölk toalettpapper och salt och en massa annat.
Senast redigerad av Avsiktaren 2020-03-16 kl. 20:39.
Citera
2020-03-16, 20:39
Medlem
Citat:
Det här är den största masshysterin någonsin

Av en anledning.

Miljoner experter, regeringar, forskare och medicinare gör inte detta för skojs skull. Tro mig.
Citera
2020-03-16, 20:40
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Av en anledning.

Miljoner experter, regeringar, forskare och medicinare gör inte detta för skojs skull. Tro mig.

Jo de gör det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in