2020-03-16, 20:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Det är för att FHM värnar om de utsatta barnen som inte har något hem att vara i om skolan stänger. Sedan när fick GD Johan Carlson uppdraget som socialtjänsteman? GD för FHM måste ta beslut för svenska folkets bästa inte för att han tror han skyddar en minoritet. Att fokusera på de utsatta barnen är en villfarelse och nedvärdering av andra myndigheters kompetens och ifrågasättande av andra myndigheter. Johan Carlson är förvirrad liksom övriga grå eminenser bredvid Löfven.

Ja han talar emot sin egen och WHOs erfarenhet. Till och med emot deras egen handlingsplan för agerande vid pandemi.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/p/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-ett-kunskapsunderlag/
Citera
2020-03-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
Som jag skrev, 500 döda till slutet av maj och början av juni
speciellt om det går i denna takten
horungen tegnell har nu sagt att 70 åringar nu bör isoleras och inte gå ut och göra alldagliga ärenden
nu är frågan när han ska inse att skolorna och universiteten också ska stängas

Alltid är svensken sen
Ni kommer dö som djur

Först isolera 70 åringarna. Sen låta det spridas rejält. Sen stänga skolorna.
Citera
2020-03-16, 20:28
Medlem
ncr04s avatar
Enligt Worldometers ökar Pakistan från c:a 50 fall till över 180 fall på ett dygn. Kan tänka mig att norra Pakistan kan bli en riktig smittohärd, om inte nu så kanske nästa vinter.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Jasså, Kanada stänger gränserna? Trodde Trudeau var en äkta globalist

Hans fru är faktiskt smittad. Blir nog lite mer «real» då.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag frågade för att förstå vad det är som gör att trådens domedagsprofeter anser sig bidra med något gott och på vilket sätt det är konstruktivt. Det känns nämligen så. Jag är uppriktigt intresserad så jag förstår hur man resonerar.
Kanske använder han inte propaganda, vars syfte är att uppnå ett syfte med vad åhörarna tänker. Utan istället bara säger som det är enligt honom. Yttrandefrihet, om du känner till vad det är för nånting. Idén om att publiken kan tänka själv, och inte är en flock idioter som går på precis vad som helst (om bara alla andra tystas!)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag postar igen för att fånga upp lite folk:
Sevärt om immunitet!
Börjar vid 15:02
https://www.svtplay.se/video/25977108/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-25-kan-isbad-ge-battre-halsa

En expert på videolänk svarat först, ”vi vet inte riktigt än”.
En annan expert i studion fyller snabbt in med att det är en ”biologiskt sensation om vi inte får immunitet”.
Varpå programledare påpekar, ”vi försöka släcka oron här ikväll”

Blir jag övertygad - Nej!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Tack, det är bra!

Ok, då vet jag att det mest handlar om att frossa i katastrof och att få rätt. Tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fortfarande lite irriterad i halsen, slemhinnorna lite lite irriterade av hosta det/harklandet.

Fortfarande virus negativ.

Inga symtom.

Fortfarande karantän såklart.

Familjen fortfarande friska och utan symtom.
Man hittade dock spår i min frus genplasma , eller vad det kallas. Så förmodligen var hennes förkylning viruset , och hon var sjuk innan mig.

Finns inte ett spår hos barnen.

Kan du sammanfatta din historia lite för oss som inte vet?
Symtom, hur länge osv?
Förutsätter att du har/haft viruset eller?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det kostar massa pengar och resurser. Dessa pengar och resurser behövs för de riktigt kritiska patienterna. Kreti och pleti kan stanna hemma om det bara är lite snuva och hosta.
Jadu. Tänk den dagen det kommer in många, många riktigt kritiska. Vad ska de göra då?
Sålla bland dem. Kalle 5 år är viktigare än Kalle 50 år.
Nu får vi väl hoppas att denna pandemi inte slutar så.
Citera
2020-03-16, 20:29
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Men förstår jag det rätt är det ju just respiratorer Sverige har stor brist på. Betyder att risken är stor att många gamla som insjuknar kommer att ha en djävla ångest. De kippar efter luft sina sista dagar därför att det inte finns några respiratorer åt dem.

Det Sverige som nation idag går ut på är att göra landet sprängfullt med invandrare från Afrika och mellanöstern. Det är till detta resurserna går och det är det stora djävla landsförräderiet.

Ja det är hemskt. Katastrof. Värre är det att vi inte har så många ecmo maskiner heller. Jag menar vissa som inte klarar sig med respirator men kanske skulle klara sig med ecmo kommer ändå dö. Men förhoppningsvis bättrar man på det här på något sätt genom att köpa in mer.

Det jag skulle vilja veta är också om det är möjligt att klara sig helt själv hemma även om man går in i den kritiska fasen.
Citera
Medlem
Rektangels avatar
Jag kan inte låta bli att länka till denna artikel:

Den beskriver hur vårt samhälle kan drabbas av andra "utmaningar" när alltfler blir sjuka, mister sina jobb hos skumma restauranger, biltvättar etc och dessutom är illegala invandrare utan rättsligt skydd.

Vad händer när gränserna stängs och priserna på narkotikan skenar och huruvida detta leder till skenande kriminalitet i form av rån, inbrott för missbrukare att finansiera sitt missbruk och uppehälle.

Citat:
Inom en månad har vi några tiotusentals nya arbetslösa illegala invånare som inte har en aning om hur de ska kunna betala hyran. Sannolikheten är dock stor att dessa blir utan sin daglön redan inom någon vecka. Eller något dygn. Sverige tvärnitar och de som blir av med sin försörjning och bostad först kommer med stor sannolikhet vara de som saknar uppehållsrätt.

Samtidigt har många av deras ursprungsländer på ett eller annat sätt blivit svåra att resa till om de nu skulle vilja det mot all förmodan. De iranska afghanska unga ensamma män som fått ett utvisningsbeslut på sig har med stor sannolikhet en begränsad vilja till att åka tillbaka Iran där Corona-viruset härjar okontrollerat. Om det nu skulle vara ens möjligt.

När det går upp för dessa att de blir av med den lilla försörjning de har och även inom några dygn kommer bli vräkta från sina bostäder kommer de att reagera på något sätt.

Inom kort kommer dessa papperslösa stå i akut behov av såväl mat som bostad. Ett okänt antal kommer med en stor sannolikhet behöva vård. Ett sådant beslut har dock redan fattats, att de flesta personer utan egentlig uppehållsrätt som insjuknat i Covid-19 har rätt till kostnadsfri vård. Men dessa kommer vara i minoritet inledningsvis. Den stora majoriteten, och den stora bomben ligger att tusentals papperslösa har ett akut behov av både pengar och bostad. Något som de kommer lösa på egen hand på något sätt.

De har inte som ambition att leva på rötter och sova under bar himmel. Det var inte därför de tog sig till Sverige.

En rimlig lösning är att på något sätt försöka samla ihop dessa och nyttja den lediga flygkapacitet som SAS har för närvarande. För att repatriera dessa levnadsöden till sina ursprungsländer.

En annan effekt som kanske framför allt Danmarks och Polens stängning av gränsen till Sverige kommer få är att narkotikatrafiken kommer att om inte upphöra så åtminstone minska drastiskt. Detta kommer att leda till ökade priser på en rad olika droger såsom kokain, heroin och inte minst amfetamin. Tillgången minskar samtidigt som efterfrågan är konstant. Vilket leder till ökade priser. Och därmed med stor sannolikhet en ökning av antalet inbrott eller andra tillgreppsbrott för att täcka upp för de ökade priserna.

https://ledarsidorna.se/2020/03/corona-synliggor-skuggsamhallet/

Några tankar om det scenariot vi kan ha framför oss utöver snuva hos majoritetsbefolkningen och faster Agda 87 års frånfälle då hon inte kan få vård utan dör i ett väntrum hos akuten?

Är detta scenario realistiskt? Några tankar om detta?

Har vi skenande kriminalitet framför oss av desperata människor som inte längre kan försörja sig och belastar samhället i sitt desperata behov av sjukvård,kost och logi i en tid där detta alltmer blir en bristvara när samhällsfunktioner stänger ner och möjligheterna till en utkomst för illegala invandrare minskar? Ingen verkar bry sig. Inte ens vänstern visar nån "solidaritet" längre.

Vad jag märker är att de finns få som med anledning av trycket mot Greklands gräns nu ropar "welcome refugees" utan att nu även medelklassen med vänstersympatier är mest intresserade av försvara Tegnell och undvika snuvan för sig och sina barn, samt faster Agda 87 år.

Vem bryr sig då om flyktingarna vid Greklands gräns? Troligen ingen. Detta har helt försvunnit från nyhetsrapporteringen. Varför? Därför att solidariteten och uppoffringen nu når våra närmaste?

Det som enligt dem just skilde den idealistiska vänstern från oss andra visade sig bara vara ett bländverk till utopi.
Senast redigerad av Rektangel 2020-03-16 kl. 20:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Siw Malmkvist säger att hon vägrar isolera sig.
Väldigt oansvarigt att uttala sig på det sättet. Jag tycker att personer som medvetet väljer att ta risken att bli smittade inte skall ha rätt till vård. Hon är inte direkt någon ungdom och kan mycket väl hamna i respirator som någon annan kunde ha behövt.

Hon är en boomer som kommer hamna längst bak i kön vid en eventuell situation där prioriteringar blir nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in