2020-03-16, 19:38
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Välkommen i gänget.
Min systerdotter sitter i karantän med sin,man och son 3 år som har coronaviruset. Smittad av en ögonläkare. De bor i Norge.
Själv har jag en vidrig torrhosta, kliar i halsen,ont i nacken,igentäppta luftrör men får ej söka vård. Får ej ta prover.
Min sons fru smittade mig och jag smittade mitt ex.
" du har nog influensa som tar om" säger man på vårdcentralen. Stanna hemma.
Inte har jag bunkrat heller och tomt överallt i butikshyllor har jag hört.
Har mat i två veckor till ungefär. Sjukt allt! Kan dela med mina anhöriga i allafall.

Ja jävlar säger jag då bara.

Beroende på vart du bor så är det absolut inte slut i hyllorna. Jag var och handlade i morse och det var lite dåligt med matbröd och givetvis toalettpapper men annars fanns det mesta.
Citera
2020-03-16, 19:38
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Media har gått in i full propaganda-mode och dansar efter regeringen och Tegnells direktiv. Man rapporterar extremt lite om andra länders åtgärder. Ställer inga kritiska frågor om varför Sveriges linje skiljer sig så otroligt mycket från precis alla andra länders.

Jag skrev nu en fråga om detta i Expressens chat men det är nog mycket liten möjlighet att de svarar.
Hänvisade till att det är viktigt information eftersom det bor så många finländare i Sverige.
Tråkigt om media styrs från högre håll. Usch på bara tanken på det.
Citera
2020-03-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Vi måste börja testa folk. Det går inte att stoppa detta. Jo vi kan bli immuna, men vi måste även jobba med testningen. Det kommer inte att fungera annars. Det krävs någon sorts revolution.

Ja, man kunde ju t.ex. börja med enkel febertest i pannan. Borde alltid ge nåt.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
När du räknar % så får du räkna andelen kritiskt sjuka mot antalet smittade när de smittades för några veckor sen, givet att det tar några veckor att bli kritiskt sjuk.

Dom (5-10?) som dör nu i Sverige är från kullen sjuka för ett par veckor sen när det var 120 smittade. Dom 1200 smittade vi har nu kommer successivt dö framåt i tiden. 100 döda 30 april är en prognos jag vågar stå för.
Så andelen döda släpar efter smittade med några veckor.

Menar du att vi har 100 dödsfall i Sverige totalt den 30:e april eller att vi då kommer se hundratals döda per dag även här?

För om två månader kan vi mycket väl ha 500+ dödsfall. Kanske fler.
Citera
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är nog rätt många. Men man smittar inte förrän man börjar känna sig sjuk hörde jag.

Jaha jag tyckte jag hörde tvärtom, att man kunde smitta även fast man inte kände sig sjuk eller hade några symptom. Men jag kanske kommer ihåg fel.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Välkommen i gänget.
Min systerdotter sitter i karantän med sin,man och son 3 år som har coronaviruset. Smittad av en ögonläkare. De bor i Norge.
Själv har jag en vidrig torrhosta, kliar i halsen,ont i nacken,igentäppta luftrör men får ej söka vård. Får ej ta prover.
Min sons fru smittade mig och jag smittade mitt ex.
" du har nog influensa som tar om" säger man på vårdcentralen. Stanna hemma.
Inte har jag bunkrat heller och tomt överallt i butikshyllor har jag hört.
Har mat i två veckor till ungefär. Sjukt allt! Kan dela med mina anhöriga i allafall.

Ja jävlar säger jag då bara.

Är du inte i riskgruppen så sitt hemma och kurera dig. Det finns ingen anledning att springa och testa dig.
Citera
2020-03-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Samt att det är ojämlikt att vissa stannar hemma från jobbet.

Tegnells råd är ju som skapat för att alla ska bli sjuka samtidigt. Medan riktiga experter (Tegnell är en politruk) menar att det viktigaste nu är att platta ut kurvan så vi får en långsammare smittspridningsprocess.

Tegnell är en riktig expert.

Plattar man ut kurvan helt så kommer vi få hålla hela Sverige stängt i många år. Den ska jämnas ut lagom mycket. Än så länge är det inga större påfrestningar på sjukvården i Sverige. Situationen är fullt hanterbar.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hade varit intressant att veta om det är 5 som är critical sjuka eller om det är 500. Är det överfullt och man blir riktigt sjuk kanske det är mer humant med självmord?

Det är fullt i Lund! En väns arbetskamrats man kom hem från Spanien i helgen med hosta och feber. De försökte få tid på akuten, men misslyckades. Svaret de fick; antagligen Corona, vi tar inte emot honom om det inte är livshotande, vi tänker inte testa honom, isolera er i hemmet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Precis! Hade det inte varit bättre, billigare, enklare, smartare, mer etiskt och mänskligt omtänksamt att sätta resande från drabbade områden i karantän direkt? Nu vågade man inte det, kanske pga att den gruppen är resurs stark och hade protesterat vilt. Dessutom var ju Tegnell själv precis hemkommen från Thailand om jag inte minns fel. Nu drabbas desto fler istället! Smart! Mycket smart! Not!

Jag börjar bli riktigt uppgiven. Inte för att allt blev som det blev. Utan för att majoriteten inte har förmåga att förstå hur vidrigt FHM har agerat. Och därför kommer det inte hända någonting och ingen kommer att hållas ansvarig.

Dom kommer bara att säga "vi gjorde rätt. Alla som dog hade dött ändå".
Och Sverige kommer att köpa det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra! Nån länk med info om hur mycket mer testkapacitet vi får?

Oklart i nuläget, men bör komma ut under veckan.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Varför? Du får väl kolla själv. Står i deras Live-flöde, på flera ställen. Fastnålat tror jag.

Tycker inte du att det är värt en artikel och inte bara en notis i live flödet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fast det går inte att göra det så långsamt så att denna strategi håller. Om vi räknar med att 6 miljoner ska bli smittade, så innebär detta MINST 180000 riktigt kritiska fall (3%). Varje fall kan kräva 2 veckors vårdtid eller mer. Även utsmetat på ett helt år så blir det 7000 personer vid varje tillfälle, vilket är 14 gånger det antal intensivvårdsplatser vi har.

Ja men du måste också kolla vart majoriteten av dessa fall kommer att inträffa och det är hos människor som är 70+.

och det är till denna grupp och mellan denna grupp av människor smittspridningen måste hållas låg för att lavinen inte ska komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in