2020-03-16, 07:58
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
Dödsfallen verkar skena i Italien..
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Vad händer om man EJ blir immun mot viruset?
Kan inte virus mutera och återinfektera?

I så fall är väl "flockimmunitet" INTE något bra......?
Det är en bet för att rädda ekonomin. En bet på människors liv.
Citera
2020-03-16, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sluta klaga på regeringen och myndigheter nu.

Möjligt vi hade stora reservlager på 80-talet men det var inte mot virus, utan beräknat mot invasion av 1 miljon ryssar.

Nu får vi ordna nåt med det vi har, och vi måste hjälpas åt.

Det har gnällts och gnälls än i tråden över läget

Men nu är det dags att börja agera istället

Ni som är starka agerar. Ni som är efterblivna och svaga kan sitta kvar här och gnälla.

Bra rutet. Tiden för evigt gnäll är förbi. Konstruktiva lösningar och samordning behövs. Flashbacktråden behöver mynna i att hjälpa Sverige så gott vi kan nu med råd och kreative idéer. Kanske sitter någon viktig person och följer vår fina tråd.
Citera
2020-03-16, 08:00
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Sluta gnäll nu . Sverige agerar inte lamt. Lyssna på experten på tv4. Är du sjuk stanna hemma och smitta inte andra.

Finns fortfarande de som trotsar detta pga att de förlorar pengar på det. Att helt enkelt lita på att alla lyder denna uppmaning är bräckligt.
Citera
2020-03-16, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Dom kanske kan bilda skyddsmur utanför sjukhusen så inte desperat människor lynchar syrrorna.

Hur har du tid att hänga här? Du borde sova mellan passen! I och för sig har jag sett syrror mest sitta vid datorerna på avdelning 18 och googla sin patienter. Alla jobbar inte häcken av sig men snart blir de beordrade till smittskyddet det känns naturligtvis skrämmande när man vet hur tomt det är i förrådet för skyddsutrustning.
Jag jobbar natt.

Men det där du föreslår hindrar ju inte smittan. Det stöttar vården, visst men smittan kommer att spridas även om sjukhusen skyddas av militär.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelblom78
Johan Giesecke..gillar honom😊
Påminner lite om Leif GW i talet😁

Vad tycker ni?

Ha en fin dag❣

Han gav ett svagt intryck, sluddrade i tal och verkade allmänt trög.

Satt rätt ut och erkände att vi i Sverige strävar efter flockimmunitet utan att kunna förklara vilka dessa konsekvenser kan bli samt att han inte kunde förklara om det går att utveckla immunitet mot Corona, är det ens någon som vet om det är möjligt? Fruktansvärt intryck faktiskt. TV4: I Sydkorea testar man ju 20.000 dagligen. Johan - "Ja det är en strategi som funkat där", TV4: "Ja men ska inte Sverige då göra likadant". Johan: "Jo men det finns ju andra bra strategier också"...Utan att säga vilka strategier dessa är? Kanske att låta hela Sveriges befolkning smittas och utveckla en immunitet mot viruset som man kanske inte ens kan utveckla immunitet mot? Nä han gav som sagt ett värdelöst intryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Finns fortfarande de som trotsar detta pga att de förlorar pengar på det. Att helt enkelt lita på att alla lyder denna uppmaning är bräckligt.

Behöver bara vara 80 % som följer det för att epidemin ska sakta ner betydligt.
Citera
2020-03-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Du behöver läsa på lite mer. Om vi har 500 IVA-platser i hela lander. Om vi då får 10.000 kritiskt sjuka som behöver respirator inom 2-3v. Då kommer ALLA över 60 behandlas palliativt. I teorin kommer även 50-60 åringar med underliggande symtom som har sämre chans att överleva behandlas palliativt och respiratorerna kommer användas av dom med högst chans att överleva och inte behöva respirator för lång tid för att frigöra den till nästa patient.

Man kommer att få använda Triage. Precis som i krig.

Alla med minsta lilla skavank bör nog vara rädda, unga som gamla. Vi är sjukt nedrustade här i Sverige och jag har inte hört något annat från myndigheterna att nu gäller det att tvätta händerna med tvål. Och att Socialstyrelsen och EU-byråkratin försöker få fram materiel till sjukhusen.

Duger inte. Utlys undantagstillstånd eller vilket tillstånd som helst som gör att alla upphandlingsregler kan sättas åt sidan. Tvinga toapappersfabrikerna att tillverka munskydd, deciwipes etc. Tvinga apoteket att ta fram handsprit.

Inför ministerstyre så vi får någon som ansvarar för frågor och som vi kan avsätta. Nu hänvisar ministern till FHM och påstår att de inte kan ta beslut om FHM inte sagt sitt. Vi kan inte avsätta FHM.

Titta här hur det har blivit jämfört med 1993. Respiratorplatser totalt då 4 300, 2018 bara 574. Inte konstigt att det mesta är statshemligheter idag då siffrorna visar att enorma mängder med skattemedel måste ha blivit försnillade och nu måste man klubba ihjäl pensionärer för att hålla landet flytande.

https://twitter.com/Johan_Elmquist/status/1239440605845078016/photo/1
Citera
2020-03-16, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Corona angriper lungorna. Du får andnöd. Det kan utvecklas till lunginflammation. Du behöver antibiotika. Finns inte det, kan du dö. Vi har inte antibiotika till alla, om många blir sjuka på en gång. Det är därför folk måste ta ansvar och inte agera smittspridare.

Detta liknar Spanska sjukan, som också angrep lungorna. Den första rundan tog de gamla, den andra de unga.
Covid-19 är viral lunginflammation. Antibiotika fungerar ej på virus.
Citera
2020-03-16, 08:05
Medlem
messiasibids avatar
Passar på att delge dessa citat från WHO presskonferans som jag tyckte var väldigt talande.

Perfection is the enemy of the good when it comes to emergency management - WHO

Speed trumps perfection. The greatest error is to not move - WHO
Citera
2020-03-16, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du fått för dig att jag är något fan av Löfvén har du inte fattat det skit.

Du har inte inte tilför tråden ett skit utan agerar själv som en jävla politruk en massa rappakalja som om debunkats grovt.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Debunk:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Jävla pappskalle

Oj oj oj vilka ömma kärringtår man trampade på där.

Jag har inte hunnit läsa allt i tråden eftersom jag prioriterar min familj och mitt jobb. Det är mycket möjligt att du uttalat dig kritiskt om Löfven, vilket jag har missat.

Vet dock inga andra än regeringen som har bedyrat att Sveriges ekonomi kan klara av situationen. Har svårt att tro att någon med gott samvete kan påstå en sådan sak eftersom absolut ingen vet var det här kommer att barka hän.

Men gapa och svär du, det tål jag. De flesta har dock förmågan att hålla en balanserad ton och uppvisar ödmjukhet. Tack och lov
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av btown
Tack för svaret, det var detta jag var ute efter.
Personen har fel. Antibiotika fungerar inte mot virus.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nya maskiner på plats i Sverige på SciLife. Troligen samma som denna

https://www.scilifelab.se/news/new-rapid-covid-19-detection-method-developed/

Bra! Nån länk med info om hur mycket mer testkapacitet vi får?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in