2020-03-16, 18:25
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Dock! hundra tusen var hundra tusen på nittitalet och hundra tusen är hundra tusen även i dag och hundra tusen lär ju vara värt en del om fem år också...

Tycker dock att det är mycket svårare att spara pengar i dag än det var på nittiotalet. Men ärligt jag vet inte riktigt hur man ska tänka om man har hundra tusen på banken i dag?

Vad fan snackar du om? Hundra tusen på 90-talet var värt betydligt mycket mer än 100-tusen nu. Det kallas inflation.
Citera
2020-03-16, 18:38
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
90-talisterna har inte varit med då börsen kraschat utan har kunnat investera hela tiden och sett pengarna växa, de har sett det som riskfritt. Nu plötsligt står vi där med en krasch i vitögat och tror ni 90-talisterna har tagit höjd flr detta? Svaret är nej! Förmodligen kommer vi få se en hel del bostadsförsäljningar framöver, framförallt i de dyrare regionerna där många köpt och är maxbelånade. Många kommer ku måsta sälja då de inte har råd att bo flott längre.

Vad pratar du om? Det var börskrash senast 2008. 80- och 90-talisterna har levt med mycket dålig marknad sedan födseln.
Citera
2020-03-16, 18:56
Medlem
Vettefasen om en krasch sker, men det kanske blir många som blir av med sina hus/lägenheter pga många kommer få kicken från jobbet och därefter blir tvungna att flytta till sina föräldrar/släktingar
Citera
2020-03-16, 18:59
Medlem
Utbud och efterfrågan som alltid. Så länge folk har råd att bo kvar så kommer folk inte att sälja billigt. Hysterin lär blåsa över inom nån månad och då är det business as usual. Några månader har de flesta råd att bo kvar även om de får kicken från jobbet.
Citera
2020-03-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Vad fan snackar du om? Hundra tusen på 90-talet var värt betydligt mycket mer än 100-tusen nu. Det kallas inflation.

fast det är ändå en "peng" inte en ruta toapapper om fem år.

Jag har vart med så jag vet redan om det du snackar om... men du stirrar dig blind på din egen värld och din egen lön.

Jag tycker att jag hade mer pengar på nittiotalet... min första semesterlön + jobbade under semestern och lyfte 26k in på kontot. i dag kan det vara samma peng in på kontot en dålig månad.
Utgifter är mycket högre så vill jag spara så tar det mycket längre tid i dag om jag vill spara ihop till 100K än på 90 talet.

Om man tänker på ett annat sätt som det ovan så blir det allt svårare att spara pengar... Ska man göra pengar i dag så måste man placera dom och låta pengarna jobba för mig inte jag för dom.

Det är det som har hänt och nog främst det som är totalt ohållbart till slut för det är ju lite som att ha en sedelpress och det korthuset kommer ju rasa totalt en dag. Exempelvis om vi inte ser ett elände på det här... nu i höst går då alla på A-kassa... 300 dagar + 150 dagar om man har barn och det har ju många i villa.

Så om inte viruset är borta då så ska alla sälja hus vare sig dom vill eller inte och vad får man för ett hus om alla vill sälja ungefär samtidigt ?

Dom med höga lån kommer ha skuld för resten av livet.

Men det här är är om det värsta händer.
Senast redigerad av Brodrude 2020-03-16 kl. 19:17.
Citera
2020-03-16, 19:10
Medlem
Krasch vet jag inte, men tror nog att det kan fria upp många bostäder som gamlingar sitter och ruvar på. Särskilt i Stockholm där det som sagt råder enorm bostadsbrist. Ut med det gamla och in med det nya.
Citera
2020-03-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Utbud och efterfrågan som alltid. Så länge folk har råd att bo kvar så kommer folk inte att sälja billigt. Hysterin lär blåsa över inom nån månad och då är det business as usual. Några månader har de flesta råd att bo kvar även om de får kicken från jobbet.

2008 och den krachen där kan jag hålla med totalt... det blev hastigt kasst och sen bra igen typ av rent ekonomiska fenomen.

I dag har du ett virus och det är skillnaden ovan allt och mot det spelar det ingen roll vad man gör, detta kommer pågå så länge viruset är här så enkelt är det.

Det här är bara början.
Citera
2020-03-16, 19:16
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
fast det är ändå en "peng" inte en ruta toapapper om fem år.

Utgifter är mycket högre så vill jag spara så tar det mycket längre tid i dag om jag vill spara ihop till 100K än på 90 talet.

Ja det är en peng, men värdet (köpkraften) på siffran du håller så kärt är föremål för inflation. Det är det du beskriver "utgifter är högre". Om det tar längre tid för dig att spara ihop till dessa har inte din lön följt inflationstakten. Synd!
Citera
2020-03-16, 19:17
Medlem
Citat:
2008 och den krachen där kan jag hålla med totalt... det blev hastigt kasst och sen bra igen typ av rent ekonomiska fenomen.

I dag har du ett virus och det är skillnaden ovan allt och mot det spelar det ingen roll vad man gör, detta kommer pågå så länge viruset är här så enkelt är det.

Det här är bara början.
Varför skulle det vara på det viset? Viruset är att likställa med en influensa, något värre möjligtvis sett till andel som dör i anslutning till ett insjuknande. När folk verkligen inser detta så är livet som vanligt. Folk kommer att få viruset, bli friska och gå tillbaka till sina liv. Det är inte ebola direkt. Enda anledningen till att ekonomin kommer få en dipp är hysterin och inte viruset i sig, i alla fall som jag ser det just nu.
Citera
2020-03-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Ja det är en peng, men värdet (köpkraften) på siffran du håller så kärt är föremål för inflation. Det är det du beskriver "utgifter är högre". Om det tar längre tid för dig att spara ihop till dessa har inte din lön följt inflationstakten. Synd!

Japp ett vist byggyrke,,, Vi tjänar inte så mycket längre. Vissa inom dessa har en bättre lön ja men man får väldigt ofta jobba därefter.
Citera
2020-03-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Varför skulle det vara på det viset? Viruset är att likställa med en influensa, något värre möjligtvis sett till andel som dör i anslutning till ett insjuknande. När folk verkligen inser detta så är livet som vanligt. Folk kommer att få viruset, bli friska och gå tillbaka till sina liv. Det är inte ebola direkt. Enda anledningen till att ekonomin kommer få en dipp är hysterin och inte viruset i sig, i alla fall som jag ser det just nu.

nej det här är värre än en influensa. bryter det ut bland folk i större mängd under kort tid då kommer det dö tiotusentals bara här i Sverige. Runt femtio sextio sjuttiotusen är döda om ett år och kanske mer än det om vi får svällt.

Blir det inte bättre nu så kommer vissa verksamheter skadas allvarligt. Verksamheter som går väldigt fort att rasera. Exempelevis vissa stora delar inom logistik är så avancerat att det kan ta åratal innan det är i gång för fullt igen. Det finns ingen som har egentlig överblick just för att vissa system är väldigt avancerade.

Men jag snackar ju ett värsta scenarier här och det finns ju gråzoner.... man kan gott påstå att du kommer inte säga samma sak om sex veckor. Vi har ungefär en tiodubbling på sexton dagar... Nu är ju en viss del okänd men om sexton dagar så kan du sätta på en nolla på alla smittade. Den okända delen ger ett ytterligare antal. men den officiella kontrollerade siffran är 1100 nu så då har vi ju absolut minst 11000 smittade personer nu vid månadsskiftet en miljon ett hundra tusen i mitten på nästa månad.

Det ovan om alla skiter i det... och väljer att leva som vanligt.
Citera
2020-03-16, 19:46
Medlem
Citat:
nej det här är värre än en influensa. bryter det ut bland folk i större mängd under kort tid då kommer det dö tiotusentals bara här i Sverige. Runt femtio sextio sjuttiotusen är döda om ett år och kanske mer än det om vi får svällt.

Blir det inte bättre nu så kommer vissa verksamheter skadas allvarligt. Verksamheter som går väldigt fort att rasera. Exempelevis vissa stora delar inom logistik är så avancerat att det kan ta åratal innan det är i gång för fullt igen. Det finns ingen som har egentlig överblick just för att vissa system är väldigt avancerade.

Men jag snackar ju ett värsta scenarier här och det finns ju gråzoner.... man kan gott påstå att du kommer inte säga samma sak om sex veckor. Vi har ungefär en tiodubbling på sexton dagar... Nu är ju en viss del okänd men om sexton dagar så kan du sätta på en nolla på alla smittade. Den okända delen ger ett ytterligare antal. men den officiella kontrollerade siffran är 1100 nu så då har vi ju absolut minst 11000 smittade personer nu vid månadsskiftet en miljon ett hundra tusen i mitten på nästa månad.

Det ovan om alla skiter i det... och väljer att leva som vanligt.
Om en miljon blir smittade, så kommer 10-20k att dö. Folk som ändå inte jobbar i de flesta fall.

Jag ser inte att det är viruset i sig som är farligt för verksamheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in