2020-03-16, 18:40
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ännu en som förordar reaktivitet istället för proaktivitet.

Vad gäller flockimmunitet så kommer den att inträda överallt vare sig vi vill det eller ej. Det är inget vi aktivt behöver sträva efter. Genom att stänga ner "allt" kan man åtminstone hoppas på att fördröja processen så att vårdens hårt begränsade resurser gagnar så många insjuknade som möjligt.
& hur länge skall landet sitta i karantän? En fjärdedel av befolkningen klarar inte av en oväntad utgift på 5000:-
Vad tror du dom kommer ta sig till om karantänen sträcker sig längre än en månad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
De kommer nog kämpa in i det sista, mer ryggradslösa och fega myndigheter samt regering får man leta efter. Att ljuga och undanhålla viktig samhällsinformation, sysslar diktaturer med, hör inte hemma i ett civiliserat västerländsk land.

Det går inte att gå från 100 procent produktivitet till 0 över en natt och tro att allt ska fungera när krisen är över. Bästa hade varit om de när Italien började få problem rekommenderade att man inte gav sig iväg på skidresor etc och sedan lugnt och metodiskt monterade ner allt i karantän istället för att gå från ett öppet samhälle till ett i karantän på ett par dagar

Socialstyrelsen kommer dessutom i veckan ut med instruktioner om hur vården ska prioritera när det värsta är över oss.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hon höll på falla av stolen för att det är fake news som sprider panik vilket inte är bra. Finland drog siffror ur röven.

De utgår ifrån 30% smittade o en dödlighet på 6%

Och till skillnad från Sverige så är samhället rustat för en ett krig med ryssarna. Ett krig där biovapen o sjukdom kommer med i beräkningen.

Det finns en annan sak som också skiljer sig åt o det är hur man mobiliserar.
Men jag förstår att många i Sverige blir lite upprörda.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Då blir det desto trängre de dagar trafiken är igång! Inte bra! Vi ska ju ha minst en meters avstånd mellan oss!

Man måste pröva något nytt grepp. Varannandagstrafik betyder ju inte dubbelt varannan dag. De som skulle åka på en måndag kanske inte alls åker på tisdagen osv. Fler kanske cyklar och går istället.
Citera
Medlem
Yays avatar
Läste nånstans minns inte vart att Krematoriet i Wuhan hade kremerat över 5000 kroppar med dödsorsak okänd slutet av januari till början av februari. Om det stämmer vet jag ej då jag inte hittar artikeln mer
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Står ingenting på YLE t ex att 10k finnar kommer att dö. Vilket jävla skitsnack.
Men tanten på SVT säger ju att Sanna Maaarin säger det och hon är ju faktiskt kvinna.
Citera
2020-03-16, 18:41
Medlem
naturtvåls avatar
France will postpone the second round of mayoral elections to June 21 following talks between government officials and opposition party leaders, according the French media reports.

Prime Minister Edouard Philippe recommended postponing the vote amid the rapidly worsening coronavirus outbreak, according to sources familiar with the matter.

An official announcement is expected later on Monday when President Emmanuel Macron addresses the nation.

Källa: https://www.france24.com/en/20200316-france-set-to-postpone-second-round-of-local-elections-over-coronavirus-fears
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Italien har redan 2,5 k döda och det är bara 3 veckor sedan första dödsfallet. Med nuvarande takt på ca 300 döda om dagen så är de upp i 10k innan mitten av april. Iofs är Finland mindre, men å andra sidan är inte hela Italien nedsmittat, utan det handlar huvudsakligen om Lombardiet och ett par regioner till.

Hur vet du att inte hela Italien är nedsmittat? Du vet ingenting. Mörkertalet kan vara enormt och dödligheten lika gärna därav väldigt låg. Italien är dessutom inte Finland. Italien sticker ut på så sätt att de inte hade en jävla aning om vad som pågick under lång tid. Italien är inte relevant för Finland på nåt jävla sätt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Haha du vet inte ett skit om vilket förhållningssätt jag har. Jag är dock ingen hysterisk jävla liten fitta som du.

Jo då, jag har läst tillräckligt vad du skrivit här. Om du hade följt vad jag skrivit skulle du också veta att jag är varken hysterisk eller sprider fake news, som du nyss anklagade mig för. Att du har noll koll på allt och kallar folk fittor förändrar inget. Du är sorgligt obegåvad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Varför inte massproducera skyddsmasker som de har i sjukvården? Om alla använder det under 2-3 veckor, i alla sammanhang där man träffar folk, borde det väl inte bli fler fall? Undantaget folk som är helt isolerade i hemmet under perioden. Är det "jobbigt" att ha det, förutom att det är osmidigt?

Ditt förslag kostar pengar då blir inte beslutsfattarna i landet glada med ditt förslag. Sverige är inhuman sätter inte människan i fokus har du inte förstått det ännu?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOF87
Jag vill bara påminna folk om att Sverige är ett väldigt stort Land med få invånare. Vi har inte samma problem som i resten av Europa. Det är endast ett fåtal stora städer i Sverige som vistas på en liten yta.

Finland och Norge ser likadana ut och har nu båda stängt skolorna.
Citera
2020-03-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det fanns en tid då ung män gjorde militärtjänst och det var ett krav. Vi lärde oss hur man överlever under svårare förhållanden än det normala.

De som fortfarande vet och förstår har en ökad chans att överleva stunder när samhället inte längre bär.
Att vara en "Prepper" handlar inte bara om att köpa på sig utrustning, det är minst lika viktigt att veta hur man hanterar utrustningen.

Jag kan med utmärkt stor säkerhet gå ut och utföra uppgifter utan att bli smittad därmed.

Jag undrar varför hemvärnet inte mobiliseras och får hjälpa till. Hemvärnet kan ta över bevakningen av sjukhus från säkerhetsbolag och polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in