2020-03-16, 18:22
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Du kan tydligen bli smittad genom dina ögon! Visar försök på apor. Så ansiktsmask kan vara rätt meningslöst sett så. Såvida det inte är heltäckande. Det kan naturligtvis i så fall vara en av förklaringarna till den snabba smittspridningen.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075438/hopes-coronavirus-vaccine-rise-after-chinese-scientists-find

Det smittar genom slemhinnor och det var redan konstaterat sedan veckor sedan. Ska du undvika smittan så måste du vidta åtgärder läs på!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det har varit välkänt en tid:

https://www.sls.se/globalassets/rav/rekommendationer/rav_corona_200303.pdf

ett vaccin går att göra på 2 dagar men bieffekts fri tar lååång tid
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Finlands regering räknar med 10 000 döda innan sommaren och 30% smittade även med undantagsförhållanden som gäller från och med nu.

Källa:

Svt.se, svt nyheter live, 16 mars 2020, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ajdå, undrar hur det kommer att bli i Sverige då? Inget man kan göra mer än att undvika kontakter. Deppigt värre.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vet inte vad som stämmer, men vad jag hört så klarar sig virus bättre på torra ytor och i fallet med corona så var det senaste jag såg 2-4 dagar på plast eller rostfritt stål.
Men det blir också mindre och mindre effektivt att infektera ju längre det legat, jag vet inte och har inte undersökt vad det skulle bero på.

Får öka min lilla "karantän" här då (jag har saker liggande i hörn och längst väggar där ingen får gå, enligt ett visst system) till fyra hela dygn då.
Citera
2020-03-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Alltså, det är allmänt vedertaget och sägas av ALLA, inlk FHM att det smittar genom ögonen. Som de flesta förkylningar, influensor osv. Jeez, häng med, eller lås in dig tills du gör det.

Jaha och om det gör det då? Det har ändå redan spridit sig och kommer att sprida sig. Det är det ingen som kan förhindra, vare sig du eller gud. Det kommer ha sin gång. Att stänga ner hela jävla världen är dock vare sig rimligt eller hållbart. En stor del kommer behöva smittas och kommer klara sig utan några problem alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirzah
Hört rykten om att en 23 åring dog av Corona i Stockholm idag, han ska tydligen varit på hockeyläger i Italien för ca 1 vecka sedan, ingen kronisk sjukdom.Legat på intensiven i 4 dagar med respirator, men för mycket blod och vätska i hans nedre del av lungorna.

Källan ska vara en läkare på en av de större sjukhusen i sthlm.

Någon som hört liknande som kan antingen verifiera eller dementera ovan?
Skulle absolut inte förvåna mig om man försöker dölja detta....

Först smittade inte barn, sen gjorde dem det.
Vad är nästa steg?
Bara äldre och kronisk sjuka som kan dö?
Hm....
Hockeyläger mitt under säsongen? I Italien?
Senast redigerad av Sir89 2020-03-16 kl. 18:25.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
10k döda i Finland, Europa eller totalt? Är en jävla skillnad. 10k i Finland tror jag INTE på.

Finland räknar med 10 000 döda finnar. Fullt rimligt. 40-50% av befolkningen kommer bli smittade. 10 000 är då rimligt. Baserat på det vi ser idag.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja inte så konstigt det går ju inte ens komma fram på 1177 så folk ligger hemma och våndas, tills det blir så pass att 112 gäller och då är det ofta för sent om man är gammal eller i riskgrupp.

Exakt det jag påpekade tidigare i dag som sannolikt hänt med flera av de nu döda i Stockholm. För sent för intensivvård. Man måste komma in i det lilla fönstret mellan, så sjuk att man blir tagen på allvar men inte för sjuk för respiratorn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan fråga. Hur länge räknar ni med att ytor är kontaminerade? Teoretiskt sett ska viruset kunna leva på vissa ytor, t.ex. plast, så länge som 14 dagar, men jag har hört i alla fall en läkare - TV 4:s expert - säga att risken i praktiken är liten efter bara en kvart.

Nu tänker jag minst tre dagar, sedan använder jag föremålet igen. Det är ju omöjligt att tvätta och desinficera allting hela tiden. Mina händer är redan röda och nariga, och DET är en risk i sig. Kanske inte för just corona, men för allt annat otäckt som kan ta sig in genom en icke-längre intakt hud.
Det är ju därför det är så korkat att ge luft åt sådana där studier som talar om veckor.

I smittsamma mängder är det aktivt i just en kvart. Som allra mest.

Att ett litet, litet antal virus fortfarande är aktiva betydligt längre har ingen preaktik betydelse för smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är ju för fan tio procent dödlighet, eller räknar jag åt helvete?

Klart det inte är 10% dödlighet lol. Mörkertalet är ju för fan enormt. Vi kommer i slutänden säkert inte landa på värre än en vanlig influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
2158 döda i Italien
3213 i Kina

Snart lika många döda i Italien som Kina alltså fast smittade i Kina är 80.880 och Italien 27.980

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tyder på att Kina har mörkat. Skit diktaturen Kina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Från SVT:

I Wuhan har invånarna börjat gå tillbaka till jobbet, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Delar av den italienska regionen Veneto har inte haft några nya fall på flera dagar.

Lombardiets guvernör säger att det finns indikationer på att man snart kan se en vändning på situationen. Man har till exempel inte lika många nya sjukdomsfall som de senaste dagarna.

349 döda idag ändå i Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in