2020-03-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Och? Ska vi sänka Sveriges ekonomi för att rädda multisjuka 85-åringar? Är du sjuk i huvudet?

Förstår du vad MASSARBETSLÖSHET innebär?

Vi kommer att få se ökat antal självmord, skilsmässor, rån, våldsbrott, mord, depression och många fler hemskheter.

Unga, produktiva människor > multisjuka 85-åringar
Hade vi inte haft en så dålig krisberedskap och dålig framförhållning så hade vi kunnat stänga gränserna direkt , spåra ev. smitta , haft god sjukvård med förmåga att växla upp snabbt och sedan väntat ut pandemin. Men som vanligt, förnekelse, tröghet, sticka huvudet i sanden, inte vara lyhörd inte se och lära av grannländerna , åldersrasism osv. osv. Fy fan vilka pajasar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag vill inte skrika alarm, där har du fel. Om du läser mina andra inlägg kan du se att jag är ganska avvägd och i många fall hoppfull. Däremot kan du lägga ner med din svammel. Om du väljer att stoppa huvudet i sanden är vi fler andra som är vakna och försöker se realistiskt på saker och ting. Sedan finns det några domedagsprofeter här som ska portas en tid från detta forum...

Nej, jag har inte fel. Du snackar skit. Skrika alaram är precis det du vill göra. Varför skulle jag lyssna på någon deprimerad anonym flashbacktomte. Unga dör inte i drivor, det är rent skitsnack. Viruset har varit ute i 3 månader nu lol. Alla officiella siffror visar tydligt att de under 19 år i princip är immuna och 99% av dödsfallen är bland gamla och sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Om det är något som börjar bli djävligt jobbigt med denna farsot så är det alla djävla egoistiska gnällsvennar. Folk som kräver saker, kokar ihop planer som ni tror är mer genomtänkta än folk som bräckt er på alla sätt, skyller på myndigheter och bunkrar upp lagren. Vafan gör ni till vardags? Gått ut skolan med knappt godkänt men kräver ny bil och thailandsresa. Gör något bra istället för att gnälla.
Håller helt med.
Citera
2020-03-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Patientsortering baserat på uppskattade överlevnadschanser.
Underförstått så kommer inte alla kunna räddas, brist på vårdplatser, personal, utrustning eller whatever, & då avgör man helt enkelt vem som får vård, d.v.s vem som får leva, & vem som inte får vård, d.v.s vem som får dö.

Tack 👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja vaccin, avdödat virus eller mycket låg dos av svagt virus som kroppen lär sig känna igen innan det förökat sig till farliga nivåer.
Det behöver faktisskt inte vara ett komplett virus, det kan räcka med en specifik del av virus som r såå pass signifikant att antikroppar bildas och hela förställningen i immunförsvaret får premiär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
ca 40 per dygn i BREAS i Mölndal. Alla går på export.

Kan fan inte vara sant.. Vi måste ju på något sätt kunna köpa in egna i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
De har redan börjat med triage i Stockholm pga brist på respiratorer. Detta går åt helvete.
Skitsnack. Vi befinner oss inte där. Måhända kommer vi dit, men vi är inte där nu.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Den har tråden är den överlägset mest lästa på Flashback, och hela pandemin påverkar oss alla på ett eller annat sätt. Tyvärr är det omöjligt att hinna läsa alla inlägg där folk lägger upp t.ex. intressanta länkar. Många kommer in i tråden och frågar om samma saker, om och om igen.

Finns det någon möjlighet för våra moderatorer att samla ihop de vanligaste frågorna som förekommer och lägga in dessa antingen på första sidan i den har tråden, eller helt enkelt öppna en separat tråd som man låser överst i nyhetsflödet. Nu vet jag inte om det är genomförbart, men det vore önskvärt om man kunde samla ihop ett gäng moderatorer eller användare som har gedigen medicinsk erfarenhet, som skulle kunna hålla i, och moderera en tråd med enbart frågor. Vad jag menar är att tråden enbart skulle innehålla frågor och svar, alltså inte en löpande tråd där diverse folk spammar sönder tråden med irrelevant dravel.

Enkla frågor och svar. Jag är medveten om att allt är nytt, så det finns inga definitiva svar på många av frågorna, men man skulle kunna uppdatera svaren med aktuella rön/råd/forskningsresultat.

En del av dessa ibland dumma och lite naiva frågor (Som har dykt upp) kan t.ex vara:

- Var, när, hur uppstod Covid-19 viruset?

- Vad gör detta virus såpass mycket farligare än andra virus, då i princip hela världen har fått dra i nödbromsen?

- Hur smittar det? (T.ex. är det luftburet? Kan det smitta via vatten? etc,etc)

- Vad är de främsta symptomen på att man har blivit smittad? (Tex. Feber, torrhosta, etc,etc)

- Vad ska jag som individ tänka på för att bäst skydda mig? (T.ex tvätta händerna, etc, etc)

- Kan man bli smittad på nytt om man redan har fått det en gång?

- Kan det uppstå permanenta skador pa organen om man blir smittad? (t.ex. nedsatt lungkapacitet, sterilitet, etc,etc)

- Kan ett foster få smittan om mamman har fått viruset?

- Hur ser den procentuella dödligheten ut per åldersgrupp, I ett globalt, europeiskt, skandinaviskt samt svenskt perspektiv?

- Hur många av de smittade uppskattas kommer att vara i behov av läkarvård?

- Vart kan man vända sig ifall man känner av symptom som överrenstämmer med Covid-19 symptom? (t.ex. ringa 117 17 eller 113 13)

- Vet vi om viruset påverkar folk olika beroende på etniska grupper?

- När beräknas ett vaccin att komma?

- Varför har Sverige och till en viss del Storbritannien beslutat sig för att använda sig av en helt annan strategi än övriga världen när det gäller att bekämpa viruset? Fördelar respektive nackdelar?

- Ska man undvika att ta inflammationshämmande läkemedel? (T.ex. Ipren, Treo och Voltaren)

- Är det ok att vid misstänkt Covid-19 feber ta febernedsättande läkemedel som t.ex. innehåller Paracetamol?

Finns det någon här med bred medicinsk erfarenhet som skulle kunna sätta ihop en sådan frågemall? Det finns faktiskt en djäkla massa riktigt kompetenta flashbackanvändare här. Detta är ett utmärkt tillfälle att slå ihop alla kloka medicinska hjärnor.
Det finns det ju redan massor utav information på det vad gäller dina frågeställningar.
Jag förstår inte människor som kallar andra människors åsikter, uttryck, och funderingar för dravel.
Skall endast lekmän sitta på flashback och svara på frågor. En fråga doktor tråd.
Det finns ju redan massor av material att ta del utav ute i samhället där just dina frågeställningar ger svar.
Finns många kloka hjärnor i tråden. Inte för att jag tror att alla utav dem är lekmän.
Jag tycker inte att ditt förslag är bra men det får moderatorer och admin avgöra.
Dessutom kan ju vem som helst påstå att den är medicinsk kunnig eller lekman.
Citera
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Patientsortering baserat på uppskattade överlevnadschanser.
Underförstått så kommer inte alla kunna räddas, brist på vårdplatser, personal, utrustning eller whatever, & då avgör man helt enkelt vem som får vård, d.v.s vem som får leva, & vem som inte får vård, d.v.s vem som får dö.

undrar hur de prioriterar då

En något sjuk 70 åring eller väldigt sjuk 30 åring, vem skall få leva?
Citera
2020-03-16, 17:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag håller med men angående det sistnämnda så tvivlar jag faktiskt på att yngre kommer att dö i hög utsträckning om vården kollapsar. Kommer man till den fasen då man kräver intensivvård för corona verkar man vara riktigt illa ute och en väldigt stor andel av dessa intensivvårdsbehövande covid-19 patienter dör trots intensivvård. Dödssiffran kommer kanske gå upp lite grann, men inte särskilt mycket av att sjukvården kollapsar. Det finns liksom inte så mycket man kan göra. Respirator är typ det enda man kan ge.

Ja det är riktigt lömskt virus på det sättet. Lite som lotteri som det verkar. Du kan ha oturen att vara ung och frisk och det blir just respirator som kanske kan rädda dig.

Man får väl se om något år när man kanske har utrett detta vilka faktorer det är som spelar in. Bortsett då från de enda säkra just nu. Hög ålder och redan sjuk.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej det verkar som de bara kommer in på sjukhuset, blir akut sjuka sen intensiven sen dör dem. Idag rapporterar man inte hur många som behöver intensivvård. Bara beklagar de som dött idag. Igår redovisade de patienter som låg på intensiven.

Kan vara så att de inte har några patienter på intensiven? Hoppas det.

Ja inte så konstigt det går ju inte ens komma fram på 1177 så folk ligger hemma och våndas, tills det blir så pass att 112 gäller och då är det ofta för sent om man är gammal eller i riskgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Om det är något som börjar bli djävligt jobbigt med denna farsot så är det alla djävla egoistiska gnällsvennar. Folk som kräver saker, kokar ihop planer som ni tror är mer genomtänkta än folk som bräckt er på alla sätt, skyller på myndigheter och bunkrar upp lagren. Vafan gör ni till vardags? Gått ut skolan med knappt godkänt men kräver ny bil och thailandsresa. Gör något bra istället för att gnälla.

Din totala brist i kommunikationsförmåga bevisar en grundmurad efterblivenhet hos dig.
Det framgår varken vad eller vem du argumenterar emot.

Vad är vitsen med att diffust idiotförklara andra när du själv uppenbarligen är så totalt efterbliven att du inte begriper dig på din egen efterblivenhet? Hur kan en människa vara så komplett intelligensbefriad?
Snälla, hjälp mig begripa din monumentala idioti!
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-16 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in