Citat:
Ursprungligen postat av
IQ-145
Den har tråden är den överlägset mest lästa på Flashback, och hela pandemin påverkar oss alla på ett eller annat sätt. Tyvärr är det omöjligt att hinna läsa alla inlägg där folk lägger upp t.ex. intressanta länkar. Många kommer in i tråden och frågar om samma saker, om och om igen.
Finns det någon möjlighet för våra moderatorer att samla ihop de vanligaste frågorna som förekommer och lägga in dessa antingen på första sidan i den har tråden, eller helt enkelt öppna en separat tråd som man låser överst i nyhetsflödet. Nu vet jag inte om det är genomförbart, men det vore önskvärt om man kunde samla ihop ett gäng moderatorer eller användare som har gedigen medicinsk erfarenhet, som skulle kunna hålla i, och moderera en tråd med enbart frågor. Vad jag menar är att tråden enbart skulle innehålla frågor och svar, alltså inte en löpande tråd där diverse folk spammar sönder tråden med irrelevant dravel.
Enkla frågor och svar. Jag är medveten om att allt är nytt, så det finns inga definitiva svar på många av frågorna, men man skulle kunna uppdatera svaren med aktuella rön/råd/forskningsresultat.
En del av dessa ibland dumma och lite naiva frågor (Som har dykt upp) kan t.ex vara:
- Var, när, hur uppstod Covid-19 viruset?
- Vad gör detta virus såpass mycket farligare än andra virus, då i princip hela världen har fått dra i nödbromsen?
- Hur smittar det? (T.ex. är det luftburet? Kan det smitta via vatten? etc,etc)
- Vad är de främsta symptomen på att man har blivit smittad? (Tex. Feber, torrhosta, etc,etc)
- Vad ska jag som individ tänka på för att bäst skydda mig? (T.ex tvätta händerna, etc, etc)
- Kan man bli smittad på nytt om man redan har fått det en gång?
- Kan det uppstå permanenta skador pa organen om man blir smittad? (t.ex. nedsatt lungkapacitet, sterilitet, etc,etc)
- Kan ett foster få smittan om mamman har fått viruset?
- Hur ser den procentuella dödligheten ut per åldersgrupp, I ett globalt, europeiskt, skandinaviskt samt svenskt perspektiv?
- Hur många av de smittade uppskattas kommer att vara i behov av läkarvård?
- Vart kan man vända sig ifall man känner av symptom som överrenstämmer med Covid-19 symptom? (t.ex. ringa 117 17 eller 113 13)
- Vet vi om viruset påverkar folk olika beroende på etniska grupper?
- När beräknas ett vaccin att komma?
- Varför har Sverige och till en viss del Storbritannien beslutat sig för att använda sig av en helt annan strategi än övriga världen när det gäller att bekämpa viruset? Fördelar respektive nackdelar?
- Ska man undvika att ta inflammationshämmande läkemedel? (T.ex. Ipren, Treo och Voltaren)
- Är det ok att vid misstänkt Covid-19 feber ta febernedsättande läkemedel som t.ex. innehåller Paracetamol?
Finns det någon här med bred medicinsk erfarenhet som skulle kunna sätta ihop en sådan frågemall? Det finns faktiskt en djäkla massa riktigt kompetenta flashbackanvändare här. Detta är ett utmärkt tillfälle att slå ihop alla kloka medicinska hjärnor.
Det finns det ju redan massor utav information på det vad gäller dina frågeställningar.
Jag förstår inte människor som kallar andra människors åsikter, uttryck, och funderingar för dravel.
Skall endast lekmän sitta på flashback och svara på frågor. En fråga doktor tråd.
Det finns ju redan massor av material att ta del utav ute i samhället där just dina frågeställningar ger svar.
Finns många kloka hjärnor i tråden. Inte för att jag tror att alla utav dem är lekmän.
Jag tycker inte att ditt förslag är bra men det får moderatorer och admin avgöra.
Dessutom kan ju vem som helst påstå att den är medicinsk kunnig eller lekman.