2020-03-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ni som köper just nu gör bort er ordentligt.

Vi har fortfarande långt kvar till botten. Kom ihåg att vi fortfarande bara är i fas 1 med viruset.

Den mest kritiska perioden är här om några veckor.

Har börjat handla lite, tror nog också det finns fallhöjd kvar och definitivt en längre period av krabbgång, lite svårt att hålla fingrarna i styr bara.
Har dock gott om tort krut och sätter inte allt på ett bräde.
Det man bör ha i åtanke är att börsen avspeglar förväntningar och inte bolagens faktiska läge.
Därför behöver inte bottennotering betyda peak för sjukdomsförloppet.
Extremt svårt att avgöra om reaktionen är överdriven eller underdriven också, jag lutar mot det förstnämnda.
Vissa bolags balansränkningar drabbas klart hårdare än ändra som kanske inte ens påverkas.
Betvivlar exempelvis att courage-intäkterna har minskat för nätmäklarna i denna volatila marknad som varit senaste veckorna.
Senast redigerad av slutataxera 2020-03-16 kl. 17:28.
Citera
2020-03-16, 17:25
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Sedan så dröjer det minst ett halvår innan man ens får ta vaccinet.

De som köper just nu verkar inte förstå att det kommer att bli värre om några veckor. I början av maj/slutet av april så beräknar man att väldigt många människor kommer att vara smittade i Europa.

Storbritannien går ju så långt att de sätter ALLA 70+are i karantän i minst 4 månader. Då förstår ni ju själva hur det kommer se ut om några veckor.

Viruset kommer tappa i kraft så fort det blir lite varmare precis som alla influensavirus. En månad till sen kommer det förhoppningsvis självdö/ eller kraftigt reduceras.
Citera
2020-03-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Man kan köpa Danske Bank (med ett eget kapital per aktie på nästan 200 spänn) idag för 70 spänn. Och få en utdelning på nästan 9 i morgon. Sjukt bra!

Hur länge måste man ägt aktien för utdelning? Räcker det med att jag köper den imorgon, är jag då tillämpad utdelning ?
Citera
2020-03-16, 17:46
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Det man bör ha i åtanke är att börsen avspeglar förväntningar och inte bolagens faktiska läge.
Extremt svårt att avgöra om reaktionen är överdriven eller underdriven också, jag lutar mot det förstnämnda.

Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Viruset kommer tappa i kraft så fort det blir lite varmare precis som alla influensavirus. En månad till sen kommer det förhoppningsvis självdö/ eller kraftigt reduceras.

Är enig i båda dessa. Tror därför på köpläge nu. Speciellt innan utdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Hur länge måste man ägt aktien för utdelning? Räcker det med att jag köper den imorgon, är jag då tillämpad utdelning ?

Räcker med att du äger den vid stängning i morgon.

https://www.avanza.se/kundservice.html/177/nar-kan-jag-kopa-aktien-for-att-fa-ratt-till-utdelning/
Citera
2020-03-16, 17:51
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
COVID-19 är inte ett influensavirus utan ett coronavirus. Din hypotes faller på detta.
Citera
2020-03-16, 17:52
Medlem
Någon som vet hur tex spp usa och acces usa kunde gå NER i fredags när usa börsen gick upp 8%? De har båda uppdaterat kursen för i fredags den 13:e så hur fan kan de gått minus när de bör gått upp hela 8% som tex Avanza usa som också uppdaterat fredagens resultat? Nåt som inte stämmer
Citera
2020-03-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Är enig i båda dessa. Tror därför på köpläge nu. Speciellt innan utdelning.

Räcker med att du äger den vid stängning i morgon.

https://www.avanza.se/kundservice.html/177/nar-kan-jag-kopa-aktien-for-att-fa-ratt-till-utdelning/

Hur teoretiskt tänker du med danske bank? Ska jag köpa på mig nu? Och sälja vid stäningsdags imorgon? Ber om ursäkt för min dåliga koll 😂
Citera
2020-03-16, 17:57
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
COVID-19 är inte ett influensavirus utan ett coronavirus. Din hypotes faller på detta.
Det han sa om influensavirus gäller alla virus.
Citera
2020-03-16, 18:00
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim

Covid hanterar värme i princip lika dåligt som alla andra influensavirus vilket redan har konstaterats under tester.
Citera
2020-03-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Hur teoretiskt tänker du med danske bank? Ska jag köpa på mig nu? Och sälja vid stäningsdags imorgon? Ber om ursäkt för min dåliga koll 😂

Du måste hålla de till över imorgon för att få utdelningen.

Köpte precis på mig danske bank, bra/dålig investering?
Citera
2020-03-16, 18:09
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Har börjat handla lite, tror nog också det finns fallhöjd kvar och definitivt en längre period av krabbgång, lite svårt att hålla fingrarna i styr bara.
Har dock gott om tort krut och sätter inte allt på ett bräde.
Det man kan vara lugn över är att aktier är enda placeringsalternativet med avkastning. Det finns inga räntepapper som kan konkurrera som det alltid gjort tidigare i början av stora börsnedgångar. Alltså är flykten från börsen ett spel där de som säljer antingen tänker ha sina besparingar varaktigt i statliga papperspengar (som vi vet centralbankerna inflaterar i hög takt) eller så måste de köpa aktier av en större idiot som säljer i panik. De som deltar i detta spelet kan alltså bara omfördela pengar mellan sig. Den som ligger still kan poppa popcorn och samla utdelningar. Jag har lite likviditet att placera och har tänkt göra som du, snitta in mig under ett par månader.
Citera
2020-03-16, 18:11
Medlem
SAS aktie har fallit från 14.10 kr 19:e Februari till 8,17 kr idag (16:e Mars)..
Låg på 20,20 kr den 4:e December 2019..

Borde inte detta vara läge att investera i? Det bör väl vända tillslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in