2020-03-16, 17:22
Medlem
Hobbybondes avatar
Väldigt enkel och pedagogisk förklaring på Sveriges strategi. Engelsman förvisso men bortsett från att vår sjukvård förmodligen är i lite sämre skick så är det samma princip.

https://www.facebook.com/212086795470519/posts/3082748371737666/

Hittade den bara på Facebook tyvärr..
Citera
2020-03-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Någon här vars föräldrar i åldern 65-70 år som har blivit smittade av corona? Hur mår dem?
Inte föräldrar men frugan har släkting i Italien som smittats. 79 år gamal man som sedan många år varit i dåligt skick (jag blev förvånad att han fortfarande levde). Han hade inte klassiska symptom utan "bara" lite feber och var väldigt trött. När han inte orkade ta sig upp från toalett ringde dom sjukvård. På 10min kom corona-ambulans (väldigt snabbt jobbat tycker jag). Nu är han på sjukan, får som jag förstår lite hjälp med syrgas men mår ok vad jag förstår. Men kan nog vända fort tyvärr, han borde ha dåliga odds.
Citera
Medlem
"Bara" 150 döda idag i Italien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Stäng inte skolorna
Kräv att barn som bor med högriskperson ska stanna hemma istället. Detsamma gäller alla andra också, alla i samhället som bor med en högriskperson ska uppmanas stanna hemma från arbete eller skola.
De som stannar hemma från arbete ska då få ersättning.

Kolla upp antalet astmatiker, hjärt-kärlsjuka, infektionskänsliga, äldre (de som är utsatta på arbetsplatser, var fjärde 70-åring arbetar enl. SvD), m.m kommer du nog upptäcka att de utgör en stor del av Sveriges befolkning. 499 300 (2017, diabetesförbundet) personer uppskattas ha diabetes i Sverige, 10% av alla barn och vuxna är drabbade av astma (astma-och allergilinjen) bl.a. Lägg till alla med lindriga förkylningssymptom så betyder detta att kanske hälften av befolkningen (har inte räknat på detta) måste stanna hemma och isolera sig. Och om deras anhöriga ingår i isoleringen blir det ju en otroligt stor procent av alla svenskar.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det du pratar om är inte baserat på slutsatser som dragits av etablerad forskning. Jag antar att detta snarare är dina egna spekulationer eller har jag fel? Om jag misstar mig så kan du ju bifoga källor som styrker dina resonemang.

Flockimmunitet fungerar inte om ett virus aldrig kommer tillbaka och nästa som kommer har en annan strängstruktur. Det är ren logik.

Det fungerar bara om man tror att viruset kan "studsa tillbaka". Vilket givetvis kan ske men det är större chans/risk att Covid-19 dör ut om några månader och nytt virus slår till mot Europa på 2020-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Men okej.

Hur vet du det? Hur vet du att inte ett av våra gamla goa förkylningsvirus går helt loco & blir super-mega-death-aids?
I hur många årtionden ska vi stanna inomhus?

Hur ska du du utrota varenda jävla virus på planeten, för det är vad som verkar krävas innan vi kan vara säkra?

Jag säger bara att det är verkningslöst att bli immun mot Covid-19 genom att bli sjuk. Alla dessa fladdermusvirus ser annorlunda ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Fixade ett klipp på det. https://anonfile.com/54HcM8h0od/10000_d_da_finnar_mp4

Hasse Svens såg helt oberörd ut och tjejen i studion verkade få en stroke.

Nätverksfel!? Ladda upp igen kanske
Citera
2020-03-16, 17:24
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, varifrån har du hämtat den uppgiften? Är det från ditt arsle? Du är en ganska typisk FB-are som läser, men inte förstår och tolkar efter din egen begränsning.

Jag säger att unga friska människor löper ingen risk att dö, men de kan givetvis bli smittade. Om det är en ung människa som får kritiska problem så var den personen inte frisk även om det inte fanns några tidigare tecken på sjukdom. Det finns en hel del unga människor som har svagheter exempelvis i lungvävnader som kan framkallas om de utsätts för en kraftig lunginfektion. Likaväl som det finns en hel del unga människor som bär på oupptäckta hjärtfel och aneurysmer.

Att du tar ett enstaka exempel på en 16-åring i Nederländerna, vars tidigare hälsostatus du inte har en aning om, visar endast att du inte vill föra en seriös diskussion.

Din attityd är lik tengils.allt ska tillskrivas bak9mliggande orsaker? ditt sätt resonera är farligt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/coronavirus-tieners-sehraz-breda-16-intensive-care-besmet-covid19
Citat:
Torsdag kväll 5 mars blev Sehraz, som arbetar som frisör, sjuk. Han var sjuk av illamående och fick en stor huvudvärk. Den 16-åriga pojken är aldrig sjuk enligt sin familj, de kunde inte ens komma ihåg förra gången han hade feber.

Det är därför Sehraz bokade en tid med läkaren för att vara säker. Han fick komma in förra fredagen.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja det beror ju på hur duktiga vi blir på att skydda våra äldre 70+ för det är dom som kommer stå för majoriteten av dödsfallen.

Tror du på allvar att allt det som görs för att stoppa corona världen över är till för att skygga folk över 60 år ?

De resurser som läggs ned på detta och den ekonomiska ruin som kommer att bli efterverkningarna
lägger man inte ner på ett virus som enbart dödar 60+ och 0.5% av resterande befolkning..Viruset dödar betydligt yngre och fler..Annars skulle dessa massiva åtgärder runt om i världen inte göras.. helt enkelt.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Det du pratar om är inte baserat på slutsatser som dragits av etablerad forskning. Jag antar att detta snarare är dina egna spekulationer eller har jag fel? Om jag misstar mig så kan du ju bifoga källor som styrker dina resonemang.

Skribenten har rätt. Har tillräckligt många punktmutationer skett ("nonsynonymous substitution(s)") kommer immunförsvaret inte känna igen viruset. Bara att betänka influensan.
Citera
2020-03-16, 17:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Vem tror på vad som förmedlas utåt i Sverige?
Är ju så uppenbart att vi inte får reda på allt..

Kan är det för att inte skapa panik jag vet inte.
Men låt säga att det utåt är 1050 smittade och 7 döda nu..
Vad tror ni riktiga siffran ligger på? 3000 kanske?
Min beräkning är 150.000 smittade idag.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Gjorde lite prognoser och grafer i Excel... Jag räknar med en ökningstakt per dag, som i nuläget ökar med 20% per dag, och sen successivt sjunker till 15% och sen 10% på grund av olika isoleringsåtgärder.
Sen räknar jag med en immunitetskraft som bromsar successivt fram till dess att max 60% av befolkningen blir smittade. Räknar också med 1% dödlighet, 17 dagar från smittad till dess att de dör. 5% kommer att behöva intensivvård, och 1% kommer att behöva mycket avancerad vård.

Det stämmer kusligt exakt med vad vi ser i Sverige just nu! Just nu har vi ca 10000 smittade, och har haft 7 dödsfall.

Denna modell är sannolik, eftersom det inte finns något sätt att stoppa spridningen förutom:
- Gruppimmunitet (60% smittas)
- Drakoniska isoleringsåtgärder

Modellen visar att peaken i antalet döda per dag sker i början av juni, med runt 1500 döda per dag, viklket är 5-6 gånger det normala antalet. Det kommer att vara som 3 Estonia-katastrofer per dag.
Citera
Medlem
Covids avatar
200 i Lombardiet, resten inte offentliggjort än. Vad pratar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av Aryagot
"Bara" 150 döda idag i Italien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in