2020-03-16, 16:25
Medlem
Hej!

Jag har några frågor till er flashbackare (speciellt ni som möjligtvis varit i samma situation).

Min polare blev tagen för innehav av amfetamin av normalgraden, det var alltså endast några milligram över gränsen pga säljaren gav övervikt.

Nåja, han har tidigare blivt dömt till villkorlig dom för lite mindre än 5 år sedan för narkotikabrott och drograttfylla också (cannabis).

Han ska på personutredning via telefon snart.

Nu undrar min polare vad för slags frågor han kommer ställa? Är det möjligt att personutredaren från kriminalvården kommer vilja drogtesta honom innan rättegången ifall man menar att man inte tagit droger sen man blivit gripen? Är det smartare att säga sanningen och gå och pissa frivilligt eller ljuga om det?

Rättegången är om några dagar.
Citera
2020-03-16, 16:40
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dukommermedmig
Nu undrar min polare vad för slags frågor han kommer ställa? Är det möjligt att personutredaren från kriminalvården kommer vilja drogtesta honom innan rättegången ifall man menar att man inte tagit droger sen man blivit gripen? Är det smartare att säga sanningen och gå och pissa frivilligt eller ljuga om det?

Nej, det är inte möjligt att Kriminalvården kan kräva drogtest före en ev dom. Det kan ske först om det blir en dom om föreskrift om drogavänjande behandling eller fängelsedom.

Det blir frågor om alkohol och andra droger, social situation, arbete, bostad, ekonomi m.m.

Personutredningen ligger till grund för ett yttrande som avges till tingsrätten som ett underlag till ev påföljd vid fällande dom. Finns en hel del att läsa på https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/personutredning/
Citera
2020-03-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Nej, det är inte möjligt att Kriminalvården kan kräva drogtest före en ev dom. Det kan ske först om det blir en dom om föreskrift om drogavänjande behandling eller fängelsedom.

Det blir frågor om alkohol och andra droger, social situation, arbete, bostad, ekonomi m.m.

Personutredningen ligger till grund för ett yttrande som avges till tingsrätten som ett underlag till ev påföljd vid fällande dom. Finns en hel del att läsa på https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/personutredning/

Okej tack för svar!
Har du någon aning om det är bäst att säga att man har ett missbruk problem eller att man endast gjorde det en enstaka gång? Sympatiserar rätten mer för missbrukare?
Citera
2020-03-16, 17:08
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dukommermedmig
Okej tack för svar!
Har du någon aning om det är bäst att säga att man har ett missbruk problem eller att man endast gjorde det en enstaka gång? Sympatiserar rätten mer för missbrukare?

Beror på. Vill han/hon ha behandling för missbruk? Då säger man det och kommer sannolikt få en påföljd med behandling, förmodligen i en frivårdspåföljd. Det kommer rätten förmodligen gå med på.

Vill han/hon inte ha någon missbruksvård ska denne tona ner det hela.
Citera
2020-03-16, 18:30
Medlem
Jofs avatar
Såna har jag gjort en del. Bara att man ger en bakgrund om personen. Man går inte in på brottet i sig.
Uppväxt och sånt mest.
Citera
2020-03-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Beror på. Vill han/hon ha behandling för missbruk? Då säger man det och kommer sannolikt få en påföljd med behandling, förmodligen i en frivårdspåföljd. Det kommer rätten förmodligen gå med på.

Vill han/hon inte ha någon missbruksvård ska denne tona ner det hela.

Okej tack så mycket för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Såna har jag gjort en del. Bara att man ger en bakgrund om personen. Man går inte in på brottet i sig.
Uppväxt och sånt mest.

Åhfan, men var du misstänkt för narkotika relaterade grejer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in