2020-03-16, 16:07
Medlem
Grov överreaktion på marknaden av Corona?
En positiv nyhet angående eventuella minskade spridningssiffror, vaccin eller liknande kommer ge oss ett rally som sällan tidigare skådats. Någon som vet när nyheten kommer?
Två månader grovt bortfall i omsättning kan omöjligt göra relevans för ett bortfall av -30% på marknaden. Dessutom tror jag att de två månaderna i mycket kommer att tas ikapp så fort det lugnar ned sig lite. Det kliar redan i fingrarna på människor som inte kan shoppa och resa. Tror vi slutar året på någonstans mellan -2 och -9%. Jag har haft fel förr dock men mina spådommar om Coronaviruset hitills har faktiskt visat sig varat hyfsat rätt.
Citera
2020-03-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Jag råder alla att göra precis som jag tidigare sagt...

Identifiera Mini-S och BEAR Certifikat med mycket omsättning, var med och tjäna på börsernas nedgång samtidigt som ni likviderar så mycket ni bara kan av ert bundna kapital i fonder och skit som bara kommer fortsätta rasa.

Om 4-6 månader kan ni sedan ta vinsterna från korta positioner och blankningar, samt ert likviderade kapital och köpa in er i global- och aktiefonder.

Om marknaden rasar så mycket som du säger är dina pengar och din uppgång i certen inte värda mycket ändå. Skulle vi se ytterliggare lika stor nedgång som vi har skådat hittills så kan du lika gärna svetsa för din dörr och förbereda dig för värre saker. Glöm inte av vad pengar är.
Citera
2020-03-16, 16:11
Medlem
0ldMans avatar
Kina kom ut nyss och sa att de har ett vaccin som är redo för test. Marknaden bryr sig inte.

Vi har länge levt i tider där dåliga nyheter gör börsen glad och goda nyheter gör börsen glad. Nu är det tvärtom, sentimentet har vänt, frågan är för hur länge.
Citera
2020-03-16, 16:13
Medlem
Skillys avatar
Man kan köpa Danske Bank (med ett eget kapital per aktie på nästan 200 spänn) idag för 70 spänn. Och få en utdelning på nästan 9 i morgon. Sjukt bra!
Citera
2020-03-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Kina kom ut nyss och sa att de har ett vaccin som är redo för test. Marknaden bryr sig inte.

Vi har länge levt i tider där dåliga nyheter gör börsen glad och goda nyheter gör börsen glad. Nu är det tvärtom, sentimentet har vänt, frågan är för hur länge.

1: Det är Kina.

2: Det måste komma bevis för det först.
Citera
2020-03-16, 16:23
Medlem
Skillys avatar
Det tar minst 1-1,5 år att testa. Om testerna failar.. börja om. Låå+ångt kvar till vaccin.
Citera
2020-03-16, 16:23
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ni som köper just nu gör bort er ordentligt.

Vi har fortfarande långt kvar till botten. Kom ihåg att vi fortfarande bara är i fas 1 med viruset.

Den mest kritiska perioden är här om några veckor.

Att pandemin kommer fortsätta förvärras håller nog alla med om. Men en försämringen är ju såklart in redan prisad, frågan om den är tillräckligt in prisad, eller kanske till och med överdrivet in prisad? Det kan vi inte veta.
Citera
2020-03-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan

Folk har snackat om att ett vaccin är "nära" sedan fallet började. Jag hade inte heller köpt bara för att jag hoppades att Kinas otestade vaccin skulle kunna stoppa sjukdomen inom några veckor innan man redan sitter i en djup recession.

Panik är starkare än girighet, inga nyheter där.
Citera
2020-03-16, 16:25
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Jag råder alla att göra precis som jag tidigare sagt...

Identifiera Mini-S och BEAR Certifikat med mycket omsättning, var med och tjäna på börsernas nedgång samtidigt som ni likviderar så mycket ni bara kan av ert bundna kapital i fonder och skit som bara kommer fortsätta rasa.

Om 4-6 månader kan ni sedan ta vinsterna från korta positioner och blankningar, samt ert likviderade kapital och köpa in er i global- och aktiefonder.

Att du hade flax en dag gör dig inte till en guru lille fisk.
Att rekommendera folk att ta allt bundet kapital och tokspeka visar på hur lite insikt du har.

Gissar att du inte har något betydande innehav.

Dessutom.. OMX på återhämtning nu. -3% nu bara. Vi får se hur bra din affär var om några dagar.
Citera
2020-03-16, 16:28
Avslutad
Sen idag nyheter om corona i Stockholm:

(FB) Nya rådet: Jobba hemifrån i Stockholm (2020-03-16)
Citera
2020-03-16, 16:30
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
1: Det är Kina.

2: Det måste komma bevis för det först.

Sedan så dröjer det minst ett halvår innan man ens får ta vaccinet.

De som köper just nu verkar inte förstå att det kommer att bli värre om några veckor. I början av maj/slutet av april så beräknar man att väldigt många människor kommer att vara smittade i Europa.

Storbritannien går ju så långt att de sätter ALLA 70+are i karantän i minst 4 månader. Då förstår ni ju själva hur det kommer se ut om några veckor.
Citera
2020-03-16, 17:19
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Det tar minst 1-1,5 år att testa. Om testerna failar.. börja om. Låå+ångt kvar till vaccin.

Normalt sett ja men frågan är om dom inte speedar upp processen gällande vaccinet då risken är låg och vinsten extremt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in