2020-03-16, 15:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Dra med ett par smittade med som kan hosta och slicka på varenda yta i riksdagshuset👍.

Som under medeltida belägringar när man kastade in pestsmittade lik med katapult.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det räcker med att en enda person inom landet eller inresande för med sig smittan in i skolvärlden eller annorstädes i samhället för att spridningen ska ta ny fart, alla i samhället som inte har varit smittade kan då teoretiskt bli smittade.

Tycker du att Sverige ska stänga skolorna och gränsen samt isolera riskgrupperna i flera år, hur har du tänkt att det här ska göras i praktiken?

Man kan väl göra som i alla andra länder som redan stängt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Efter att ha läst studien du länkade så vet jag inte om det blev så mycket mer positivt.

Det är tillrådligt att läsa igenom hela rapporten och inte bara ta godbitarna. Men det finns såklart hopp om att kunna övervinna det här och utveckla ett vaccin. Som synes handlar det inte bara om T-celler för att ha en immunitet.

Efter at ha läst om Tegnells önskan om flockimmmunitet så hoppas jag att han är på det klara om att ingen immunitet föreligger någon längre tid, i alla fall inte vid jämförelse med kusinen SARS-CoV-1.

Ja jag läste hela artikeln och det står ju klart och tydligt att man ser paralleller mellan SARS-CoV-1 hos människor och SARS CoV-MA15 hos möss. Både möss och människor har T-minnesceller efter genomliden infektion och hos människor minst sex år efter infektion.

Citat:
SARS-CoV-specific memory T cells persist in SARS recovered patients for up to 6 years post-infection. Consistent with these human studies, results from animal studies also suggests that strong virus-specific T cell response are required to protect mice from lethal SARS-CoV-MA15 infection
The future vaccine interventions should also consider strategies to enhance T cell response to provide robust long-term memory. Since, tissue resident memory T cells provides better protection, boosting a local and systemic memory T cell response would be a useful strategy than either of these interventions alone.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-16 kl. 15:17.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torspjesku
Jag jobbade på Roslagstullssjukhus infektionssjukhus på 80-talet.Varför la man ner det ,dom kunde ta 500 pers lätt.Minns när dom första aidspatienterna gick runt med rymddräkter där.Ingen visste hur det smittade. Sven Britton var chef.

Bra exempel på hur dumnissarna rustat ned allting.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Fan vad trött jag blivit på dina inlägg i den här tråden. Du skriver med en överlägsen ton som att du vet allt väsentliga om detta virus.

Människor dör och fler smittade än nån vanlig influensa även unga mäniskor.

Du vet ingenting om denna smitta så håll käften ditt mähä, om folk vill bunkra mat eller köpa balar med toapapper så låt dom göra det, det gynnar företagen och skatteintäkter.

Du menar att jag vet inget, men du vet? Ja, tala om att ha en överlägsen ton.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Hushållskarantän? Du menar att inte bara den sjuke utan alla i hushållet sätts i ca 14 dagars karantän? I min familj skulle det vara en dödligare kombo att hålla alla familjemedlemmar instängda tillsammans i 14 dagar, än om alla fick corona....klarar knappt 14 minuter utan gräl.
Det blir underhållande när 70+ interneras i hemmet för sin egen säkerhet

Nyss var alla så friska så vi kunde arbeta till 75 utan pension

Nåja säg till 40talisterna hamstra sitt hasch så dom har något kul tills dom egna plantorna kan skördas
Citat:
Der har været fart på blandt borgerne i Amsterdam, som ville være sikre på at få dækket hashforbruget i den kommende tid

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/her-hamstrer-de-ikke-toiletpapir-vanvittige-koeer-i-amsterdam/8049990
Citera
Medlem
Är Sverige det enda landet som strävar efter flockimmunitet genom sjukdom?
Citera
2020-03-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ska väl sägas att vaccinet bara verkar mot invasiva infektioner av vissa stammar av pneumokocker (lunginflammation kan även orsakas av stammar som inte täcks samt av en rad andra andra typer av bakterier).

Så man kan inte tala om det som ett "vaccin mot bakteriell lunginflammation" generellt.

Sannolikt är skyddet av mindre värde i en situation där man är svårt sjuk i COVID-19. Då är man mer mottaglig för bakteriella infektioner så frågan är om vaccinet då är nog, sedan är det så att pneumokocker är en bakterie som förekommer ute i samhället - smittas du inom vården så är det ofta andra patogener det handlar om.
Ja, det var exakt därför jag lade till att om jag gör det så är det inte pga Covid-19
Jag har haft 4 lunginflammationer i mitt liv, lite less på det.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Du kan ju intala dig själv det. Senaste är att asymptomatiska smittar mycket mer än man innan trott. Hela grejen med att man inte trott barn smittar så mycket är pga att man trodde asymptomatisk smitta inte var aktuellt, men nu är det ju det.

https://www.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

Min fetning.

Högre viral load=högre chans att andra får i sig tillräckligt för att bli sjuka.

Barn blir smittade, och kan smitta vidare, och stängning av skolor är effektivt:

https://edition.cnn.com/2020/03/11/health/coronavirus-children-sick/index.html

Min fetning.

Man har sett historiskt att stängning av skolor fördröjer peaken, precis vad vi försöker uppnå just nu.

Fast, fortfarande, slår corona främst emot de äldre, inte de yngre som spanskan gjorde.
Citera
Medlem
blajkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vart tror du dom tar vägen om föräldrarna måste jobba? Far och morföräldrar, pucko!

Idiot.
Dom åker till polarna, hänger i en galleria, sticker till en fritidsgård etc.
Väldigt få åker till mormor etc, dels bor dom uteslutande "för långt bort", och anses oftast för mossiga, ungarna ställer bara upp på en påtvingad familjemiddag .

Småttingarna kan parkeras växelvis hos förälder a-b-c.

Men du förespråkar att en minoritet av snoriga dagisungar, ska stjälpa en majoritet av låg-mellan-högstadieungar som kan ta vara på sig själva.
Du har aldrig varit förälder.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Någon som har en forskningsrapport om mörkertal vid epidemier? Vilken faktor brukar man multiplicera de kända fallen med i ett tidigt skede av utbrottet?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vart tror du dom tar vägen om föräldrarna måste jobba? Far och morföräldrar, pucko!

Om barnen är friska är det inget problem överhuvudtaget, eller hur? Något man borde tänkt på innan man valde att medvetet sprida smittan i samhället. Friska barn skulle då kunna ha varit i karantän hos far - och morföräldrar utan problem Är nog försent för det nu. Sverige valde att inte stänga ned förskola och skola i tid
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Han fattar nog liiite mer än vad en pelle jöns som du gör. Vid en pandemi går det inte att stoppa smittan helt. Det man kan göra är att bromsa smittspridningen så att den inte exploderar under en kort tidsperiod.

Lär dig leva med att du just du, kommer att bli smittad av Coronaviruset och insjukna i covid-19. Mest troligen ett milt insjuknande. Men det finns inga garantier bara sannolikhet. Och ingen "stark" ledare i hela världen kan hjälpa dig att undgå covid-19.

Jag är inte rädd för Corona och är inte rädd för döden heller. Jag är mer rädd för idioti så som du och idioten Tegnell står för. Sverige är bättre än alla andra länder. Jo tjena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in