2020-03-16, 15:09
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nu börjar historia revisionismen!!!!!

https://www.svtplay.se/video/26019900/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-det-senaste-kring-coronaviruset
Lyssna noga från 31.30min, lyssna sedan på nedan

Lyssna på Intervju. De har inte ens beställt utrustning!!

Börjar vid 24.28min (27.53min)

https://www.svtplay.se/video/25953608/nyheter-direkt/presstraff-om-coronalaget-just-nu%20%3Cbr%20/%3E

Hej hjälp mig lite, sitter dumt till och lyssnar fram och tillbaka.
Jag hör att dom inte har koll ja, kan du sammanfatta var problemen ligger?

Ber om ursäkt på förhand, jag tror dig men hjälp mig att peka ut det tydligt.
Allvarligt detta.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Nei. Hvor skal smitten komme fra? Når det store utbruddet er over og man har oversikt, logistikk, rutiner og utstyr i orden. Så vil andra vågen være ventet, og man kan slå den ned før den blir stor. Det kalles organisering.

Det räcker med att en enda person inom landet eller inresande för med sig smittan in i skolvärlden eller annorstädes i samhället för att spridningen ska ta ny fart, alla i samhället som inte har varit smittade kan då teoretiskt bli smittade.

Tycker du att Sverige ska stänga skolorna och gränsen samt isolera riskgrupperna i flera år, hur har du tänkt att det här ska göras i praktiken?
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det vore mer intressant att veta tidigare hälsostatus för personerna. Det är underliggande sjukdomar, snarare än ålder som är väsentligt här. Dessa brukar dock öka i frekvens med ålder, av naturliga skäl.

Men du kanske bara är intresserad av att sprida skrämselpropaganda, snarare än relevant information?

Vad är det för idiotisk kommentar du kommer med till sist !?

Det ÄNDA jag hela tiden försöker här i tråden är att vidare förmedla information som kan medverka till att ge en så sann bild av hur allvarligt det står till med detta virusutbrott så att folk kan förbereda sig för och vara beredda på den utveckling som kommer att komma inom en snar framtid.

Jag kan ju inte ange info om hurvida dessa under 50 år kritisk sjuka på intensiv i Holland om de har underliggade sjukdom när den info inte finns i artiklen det förstår du väll eller ?

Så var snäll att inte låta din egen rädsla förvandla sig till elakhet och förnekande
Citera
2020-03-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Oj oj oj oj.

Kommer aftonbladet och expressen skriva om detta nu?

Vi är det sjukaste landet i världen.

Svreige har aldrig sagt att använder sig av den taktiken heller...

men har gått ut med riktlinjer för att minska R0 och skydda riskgrupper,
så att inte vården överbelastas och vi hamnar i samma scenario som italien och wuhan.

bor i en kommun med XXXXX invånare, vårat sjukhus har 0 bekräftade fall av corona och sen finns det muppar i tråden som tycker att vi ska stänga våra skolor här.

målet måste ju vara att ha dom stängda så kort tid som möjligt och då kan vi inte stänga alla skolor nu.

sen kanske läget är annorlunda i min kommun om en månad och då får man omvärdera.

Folk verkar tro att öppna skolor är nån permanent åtgärd under hela denna pandemi.
Senast redigerad av painkiler 2020-03-16 kl. 15:13.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
SVT vrider bra på verkligheten.......

De pratar Norwegian, men säger inte att de portat svenskar...
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Lycka till dumjävel!! Vad vill du uppnå? Efter stormningen vill säga? Jag antar att du skulle stå där och pissa ner dig för då är ansvaret ditt.

Dom vanliga (röda)motståndarna dyker säkert upp så det blir nog fajt. Men ett tiotal smittade i första ledet som spottar som lamor kan det bli riktigt kul.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Han är för skön Tegnell.

Reagerar som en sköldpadda.
Citera
Medlem
Jack-Ryans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Akademiska examina som inte är baserade på ingenjörsvetenskap är värdelösa i statssammanhang eftersom det inte krävs en basal förmåga att tänka för att bli högt utbildad inom ekonomi, teologi, statskunskap och andra lättviktiga discipliner. I Kina så är centralregeringen allesammans civilingenjörer vilket borgar för att deras styre har en god förmåga att tänka strukturerat.
Din kommentar talar för sig själv. Riktigt skitsnack!
Citera
Medlem
Förstår ändå tanken med flockimmunitet. Kanske är det det de har siktat på hela tiden utan att våga säga det rakt ut? Om vi uppnår flockimmunitet snabbt men inte alltför snabbt är vi bäst rustade att hantera krisen... kanske?
Citera
2020-03-16, 15:11
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8116133/Ministers-make-clear-Britain-face-tough-coronavirus-measures.html

Kunde inte låta bli att länka detta, bilden med personen i protective gear. Måste skratta i allt elände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det finns inget som helst belägg för att barn smittar vuxna, inte ens efter +170 000 inrapporterade fall. Det räcker gott för mig!
Du kan ju intala dig själv det. Senaste är att asymptomatiska smittar mycket mer än man innan trott. Hela grejen med att man inte trott barn smittar så mycket är pga att man trodde asymptomatisk smitta inte var aktuellt, men nu är det ju det.

https://www.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

Citat:
She said they're trying to understand people under the age of 20 who don't have "significant symptoms" -- "Are they a group that are potentially asymptomatic and spreading the virus?" she asked.

Citat:
"Until you really understand how many people are asymptomatic and asymptomatically passing the virus on, we think it's better for the entire American public to know that the risk of serious illness may be low, but they could be potentially spreading the virus to others

Citat:
"There is also strong evidence that it can be transmitted by people who are just mildly ill or even presymptomatic.
Min fetning.

Citat:
Ciesek was surprised to find that the viral load of the specimens from the asymptomatic patients was higher than the viral load of the specimens from the three patients who did have symptoms.
Högre viral load=högre chans att andra får i sig tillräckligt för att bli sjuka.

Citat:
A study posted Sunday by Belgian and Dutch researchers shows that between 48% and 66% of the 91 people in the Singapore cluster contracted the infection from someone who was pre-symptomatic. Of the 135 people in the Tianjin cluster, between 62% and 77% caught it from someone was pre-symptomatic

Barn blir smittade, och kan smitta vidare, och stängning av skolor är effektivt:

https://edition.cnn.com/2020/03/11/health/coronavirus-children-sick/index.html

Citat:
"The evidence so far would suggest that children, at least in China, many children have gotten infected and have ... either had a very mild illness or not had any illness at all," Reingold told CNN, adding that's a pattern seen in many other respiratory viruses that are easily transmitted among children and by children.
Min fetning.

Citat:
Reingold explained that historically, during previous outbreaks of the flu, including H1N1 in 2009, early school closures at least delayed the peak of the outbreak.
Man har sett historiskt att stängning av skolor fördröjer peaken, precis vad vi försöker uppnå just nu.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Är det någon som fattar vad Tegnell sysslar med?

"Det finns nu en allmän smittspridning i samhället, främst i Stockholmsområdet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell på dagens presskonferens om coronaepidemin i Sverige."

"https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-det-finns-en-allman-smittspridning

Varför väntar han tills att saker sker för att ta till åtgärder. Fattar han inte att de ska göras innan faran är ett faktum?

Han fattar nog liiite mer än vad en pelle jöns som du gör. Vid en pandemi går det inte att stoppa smittan helt. Det man kan göra är att bromsa smittspridningen så att den inte exploderar under en kort tidsperiod.

Lär dig leva med att du just du, kommer att bli smittad av Coronaviruset och insjukna i covid-19. Mest troligen ett milt insjuknande. Men det finns inga garantier bara sannolikhet. Och ingen "stark" ledare i hela världen kan hjälpa dig att undgå covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in