2020-03-16, 15:03
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Läskigt

Angående din spoiler:

Strategin för att kväsa utbrottet är att uppnå immunitet istället för att isolera bort utbrottet. Metoden för att klara detta är genom att bromsa in smittspridningen (något Sverige inte gjort än).
Citera
2020-03-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Aftonbladets rubrik säger allt om varför vi skall strunta i de som dör av COVID-19:

"Ytterligare tre smittade döda – samtliga äldre"

Med andra ord, bry er inte! De skulle ju ändå dö! Osmakligt så att det förslår. Sedan kan man ju undra hur man defilerar äldre. Är det en person efter 50, 55, eller 60 etc?

Hur var det nu med att alla har lika värde i Sverige? Men det kanske inte gäller de äldre. Men om den äldre personen är en Syrisk flykting, har de ett annat lika värde då?
Den här sjukdomen bör egentligen inte jämföras med influensan - men de budskap du för fram borde ju rimligen vara giltiga varje influensasäsong. Närmare sanningen är dock att folk inte ens bryr sig om att tvätta händerna under en alldaglig vinter - vi stänger inte ned någonting alls för att skydda äldre och multisjuka, ingen säger något, ingen bryr sig. Äldre dör och folk rycker på axlarna.

Det är inget fel på budskapet, men yrvakenheten går verkligen att ifrågasätta.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-16 kl. 15:06.
Citera
2020-03-16, 15:04
Medlem
SirPryces avatar
Asafoetida/Dyvelsträck https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyvelstr%C3%A4ck lär (anekdotiskt) ha använts mot Spanska sjukan (som dock inte är ett coronavirus) med positivt resultat . Är uppenbarligen virushämmande , även om det nu är högst osäkert ifall det också är verksamt mot coronavirusfamiljen . Har köpt på mig ett antal burkar- just in case. Smakar och luktar tyvärr as , men det kan man väl stå ut med, om det nu skulle gälla livet . "Desperate times calls for desperate measures" !

https://timesofindia.indiatimes.com/india/Asafoetida-could-fight-swine-flu-say-Chinese-scientists/articleshow/4996180.cms
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jeez.. de slängde oss under bussen.
Hur fan kan man köra på flockimmunitet när man inte ens vet om man får immunitet. Är inte det att ta en JÄVLIGT stor risk?
Det ligger ju en 16-årig kille på intensiven som inte hade några underliggande sjukdomar. Hur högt kan man spela med folks liv?

Jag vet inte något om vilken kapacitet svensk sjukvård har, men om den kapaciteten brister har ni et helvetes problem med en sån strategi. Dom spelar högt.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Problemet är folk som kanske har haft viruset och säger "det var inte så farligt". Det är kanske för att de hade turen att få milda symptom men det betyder kanske inte att grannen i samma ålder får samma symptom. Såg nån på twitter som skrev att det inte var värre än en vanligt influensa men det gäller ju för honom och inte för alla andra.
Exakt så är det.
Jag har också sett på coronaviruset som en vanlig influensa men kanske något värre än övriga influensor. Vet helt enkelt inte. Det verkar ju än så länge drabba de grupper som alltid varit svagare, om man inte ljuger och mörkar allt.
Virus muterar och byter skepnad lite då och då.
Dyker alltid upp nya epedimier utav konstiga virus. Ebolaviruset, hiv viruset, coronaviruset osv
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-16 kl. 15:59.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du slår in öppna dörrar med din predikning, du måste inte försöka övertala mig om något som jag redan är övertygad om.

Om alla elever isoleras från viruset, vad händer den dagen alla elever, minst 1 miljon, åter släpps in i skolan, tror du att vi får se en andra våg av stor spridning eller inte, det är frågan?

Nei. Hvor skal smitten komme fra? Når det store utbruddet er over og man har oversikt, logistikk, rutiner og utstyr i orden. Så vil andra vågen være ventet, og man kan slå den ned før den blir stor. Det kalles organisering.
Citera
2020-03-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Nu börjar historia revisionismen!!!!!

https://www.svtplay.se/video/26019900/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-det-senaste-kring-coronaviruset
Lyssna noga från 31.30min, lyssna sedan på nedan

Lyssna på Intervju. De har inte ens beställt utrustning!!

Börjar vid 24.28min (27.53min)

https://www.svtplay.se/video/25953608/nyheter-direkt/presstraff-om-coronalaget-just-nu%20%3Cbr%20/%3E

Det går att beställa N95 nu i stora volym från säkra leverantörer. Jag tror dom producerar enorma volym i Kina just nu. Lite överraskande för mig, men jag har sett erbjudanden från riktigt säkra leverantörer.
Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tegnell gav en ganska vettig förklaring nyss ändå. Att det är bättre barnen är i skolan och smittar varandra där, än att dom är hemma och ute i samhället och smittar äldre personer.

Fair.

Så skolbarnen smittar bara mellan lektionstid 08-15 och endast vardagar....

Borde fan ramas in..Tengnell fan club
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Är det någon som fattar vad Tegnell sysslar med?

"Det finns nu en allmän smittspridning i samhället, främst i Stockholmsområdet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell på dagens presskonferens om coronaepidemin i Sverige."

"https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-det-finns-en-allman-smittspridning

Varför väntar han tills att saker sker för att ta till åtgärder. Fattar han inte att de ska göras innan faran är ett faktum?

Han är helt inriktad på att sprida skiten mot en flockimmunitet, trots att UK övergett tanken.

Han är besatt! Och mycket farlig man!

Han har fått för sig att han ska vara nån frälsare och tas med i historieböckerna om han lyckas!!

Sveriges säkerhet måste stoppa denna sjuka sjuka man!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har du någonsin haft eller tagit hand om småbarn?
känner du till begreppet "barnsjukdomar"?
Har du aldrig blivit smittad med t ex förkylning från ett barn?

Eller tror du att "barn" är en helt annan ART av människan?

Här är en länk
https://www.dailymail.co.uk/health/article-8067443/Children-symptoms-fuel-spread-coronavirus.html

Använd sunt förnuft, inte förnekelse.

Första meningen i ditt inlägg:

Citat:
The largest study on coronavirus patients in China found that less than 1% of infections are in children under 10 and none have died

Andra meningen:

Citat:
Children's innate immune systems may help them fend of the virus better than adults' do

Tredje meningen:

Citat:
Some experts suggest children pick up the infection but don't get sick, raising risks they'll spread it to more vulnerable adults

Fan, läser du ens dina egna länkar? Eller kan du inte engelska? Dock ska jag tacka dig ändå, för du bekräftade just flera påståenden som alla alarminster påstår är fel. Men snälla, läs, tänk och förstå innan du gör bort dig på det sättet igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Dags att skaffa murbräckor och katapulter och börja mobilisera utanför riksdagshuset!

Citat:
Ursprungligen postat av Homeworkwriters
Nu har detta gått för långt. Man nonchalerar ett helt okänt virus. Som tydligen visat kan drabba hårt unga med.

jag kollar nu intresset till att storma riksdagshuset /folkhälsomyndigheten, snälla hör inte av er bara för att höra av er. Utan om ni verkligen är intresserade så meddela mig gärna på PM. Jag ber denna gången att Svenskar kan visa att dom för en gångs skull vågar göra motstånd. Vid högt intresse 200> så blir det antagligen av

Och hur skulle det förändra situationen menar ni?
Citera
2020-03-16, 15:06
Medlem
Trogskalles avatar
Nu har Grönland fått sitt första fall. Snart följer väl forskningsstationen på Antarktis så är hela jorden drabbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in