2020-03-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
200 personer dör årligen i Sverige av influensa. Om coronaviruset nu är 35 gånger mer smittsamt
så kommer 7000 dö. Om dödligheten är 3,4 % så borde det innebära att 200 000 blir smittade.

Då utgår vi från det, 200 000 sjuka, 7000 döda. Jobba efter det.

Rikta alla resurser för vård till gamla, tester till gamla och sjuka, tester till sjukvårdspersonal.

Informera folk att vara renliga, stanna hemma vid minsta symptom, och ge fan i att besöka äldre.

Stäng inte landet (danmark har redan hjälpt oss vid den södra gränsen mot tyskland.) Minimera skador för ekonomin genom hjälp till företag.

Låt alarmister avreagera sig lite på olika forum och bunkra toapapper och skit i några veckor sedan kanske dom sansar sig.

Vid vanlig influensa är folk generellt ganska dåliga på renlighet, smittspridning och skickar ungar till dagis osv. Nu får vi hopppas att folk kan lära sig lite vett.

Den vetenskapliga utgångspunkten är tydligen 6 miljoner sjuka. Dödligheten är okänd, men betydligt lägre än 3,4%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja i viss mån håller jag med, men det gäller i högre grad om viruset dödar sin värd för snabbt. Som det ser ut nu så skulle det lika gärna kunna bli en smittosammare variant, mer dödlig och än mer resurskrävande. Att det skulle bli ett förkylningsvirus inom en överskådlig framtid är inte omöjligt men antagligen rent önsketänkande.
För att en dödligare variant skall konkurreras ut evolutionärt av normal-corona krävs en enorm mängd dödsfall och allmän smitta av stor del av befolkningen. Galningar som Tengil som kalkylerar med såna scenarion har tappat kontakt med verkligheten.
Citera
Medlem
sannes avatar
Hoppas verkligen att någon journalist frågar Tegnell om hur;

Flockimmunitet fungerar rent konkret och förutsägelser vad de väntar sig kan ske inom 1 månad framöver.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är inget misstag. Det motsvarar en retroaktivvaccinering utan bieffekter om rätt grupper exponeras tidsmässigt.

Du förutsätter att folk blir immuna. Vilket vi ej har belägg för.
Minat 20% lär dö.
Real estimates of mortality following COVID-19 infection
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Och vi har inte ens gått in på alla överlevande som kommer få handigkapp.......

Ingen vacker plan
Citera
2020-03-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Tegnell: Två länder med en mer vetenskaplig linje
Även i Storbritannien har regeringen fått kritik för att inte stänga skolor och sätta landet i karantän, och statsepidemiologen Anders Tegnell har hyllat Storbritanniens strategi.

– De är förmodligen världsbäst, sa han i gårdagens Agenda.

Tegnell förnekar att flockimmunitet är en del av Folkhälsomyndighetens strategi, men säger i en intervju med Aftonbladet på måndagen att Sverige och Storbritannien liknar varandra i hanteringen av coronakrisen:

– Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder, säger han och fortsätter:

– Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.
Grejen är att flockimmunitet inte behöver vara en del av strategin. Med en såhär smittsam, aerosolburen sjukdom kommer vi att nå dit förr eller senare. Antingen via vaccin eller smittspridning som tillåts fortgå, alternativt sker okontrollerat, under radarn eller en kombination av samtliga.

Problemet är att vi lär få leva med det här i månader eller år. Här är länder som varit "snabba till aktion" svaret skyldiga - hur länge kan man försvara nedstängning av arbetsplatser, skolor och gränser? Det fungerar bra i en dag eller en vecka - men sen då?

Min slutsats: Om vi behöver ett andrum för att exempelvis förbereda sjukvården, köpa in skyddsmaterial och mediciner, då är shutdown en bra idé för att temporärt begränsa smittspridningen. Den svenska staten bör noga överväga detta. Däremot är brölande av typen "STÄNG SKOLORNA ASDF@!&$#" ganska värdelöst, eftersom de personerna saknar en långsiktig idé med vad som ska uppnås.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-16 kl. 14:08.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tänker också så och att de grupperna blivit ett "bara"
Och att man förminskar coronavirusets styrka genom detta " bara"
Om viruset nu är " ofarligt" för redan innan friska människor så är ju viruset som vilket virus som helst. Gamla och redan innan sjuka har alltid varit en riskgrupp, tom utav vanliga förkylningar som oftast kan leda till lunginflammation för dessa grupper.
Det verkar vara något med viruset man inte vill att skall komma fram.
Hur länge skall man stanna hemma om man har symptom och hur kan man vara så säker på att viruset är borta efter att symptomen avtagit.
Jag har haft symptom ända sedan julafton och det går aldrig över riktigt och nu har det börjat om igen. Under tiden har jag haft kontakt med många människor.
Håll dig hemma är det jag får höra. Hur länge skall jag vara hemma när det aldrig tycks gå över. Och varför vill man inte testa mig.
Hur länge skall folk stanna hemma.
Det kommer inte att hålla i längden.
Lika bra att alla håller sig hemma då. Ingen vet om de bär på smittan eller om de man möter bär på smittan.
Jag märker ju att man spelar med människors liv genom att säga, det är bättre att många smittas, stärker immunförsvaret, spritar händer samtidigt som man ber människor hålla sig hemma.
Vad fan är det för fel.
Ingen vet- än.
Håll koll på Syd Korea och vad de rapporterar, är mitt råd.
Citera
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Har säkert avhandlats tidigare i tråden, men frågan förtjänar att spridas!

Dör Corona i tvättmaskinen 40 grader? Eller skall man köra en tom 90 grader först? Viktigt o tänka på vid gemensamma tvättstugor!
Det är långt ifrån säkert att virus dör vid 40 grader. Men om du använder tvättmedel så kommer virus att förstöras.
Det yttre höljet på virus består av liptider (fettliknande ämne) och liptderna förstörs lätt av icke polära lösningsmedel. Vatten är ett polärt lösningsmedel men med tvättmedel (eller tvål) får vatten andra egenskaper (blir fettlösande). Det är därför det är effektivt att tvätta händerna med tvål och vatten och vattnet behöver inte hålla 90 grader. Det behövs inte ens 40-gradig tvättmedelslösning eller tvållösning med lagom varmt vatten (35 grader eller så) är bättre än kallt.
Senast redigerad av BigDingDong 2020-03-16 kl. 14:06. Anledning: stavfel
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja i viss mån håller jag med, men det gäller i högre grad om viruset dödar sin värd för snabbt. Som det ser ut nu så skulle det lika gärna kunna bli en smittosammare variant, mer dödlig och än mer resurskrävande. Att det skulle bli ett förkylningsvirus inom en överskådlig framtid är inte omöjligt men antagligen rent önsketänkande.

Ja det kan givetvis bli så och virusen tenderar ju att mutera men rent matematiskt så är det troligare att de mer dödliga varianterna är mindre smittsamma eftersom de annars tenderar att döda ut sig själva i högre grad än de som smittar mindre och är mindre dödliga.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
De här är lite of topic, men jag kan inte låta bli. Man jämför ju gärna corona mot spanska sjukan.

Nå väl :

Ja, alle fikk konjakk av staten under spanskesyken

Klippene viser en historisk nyhet med tittelen «Cognac skal utleveres» eller «1/2 flaske cognac pr. husstand». Den handler om at hver husstand i Norge skal få utlevert en halvflaske konjakk i forbindelse med spanskesyken.

https://www.tv2.no/a/11300840
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kanske ska läsa det du postar innan du postar. Där står:

Presskonferens kl. 16 som jag skrev.
Jag sa ju det. Finland kan stänga skolor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?

Ja så är det ju men det finns en del knep. För det första är risken att smittas av grejer man köper ganska liten. Man skall helst bara äta tillagad mat som man värmer för det tar också död på virus.

I affären får man hålla avstånd till andra. Det är inte så svårt nu eftersom det är färre som handlar. Man kan gärna använda handskar eller munskydd. Tag ej lösviktsmat eller godis som andra kan ha tagit på. När man har handlat färdigt tvättar man händerna noga, så klart. Ta aldrig på dig själv i ansiktet.

Hemma kan man ju låta maten stå ett tag. Ju längre tid desto fler virus förstörs. Man kan spreja med desinfektion eller lysa med en UVC-lampa som har god effekt på virus.
Citera
2020-03-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det är väl anti inflamatoriska värktabletter man skall undvika som då ibuprofen och liknande

Paracetamol skall vara bättre då ibuprofen kan reta upp viruset så det blir mer aktivt
Men för helvete, frågan gäller ju Naproxen som är nsaid dvs antiinflammatoriskt läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in