2020-03-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta

Nu har jag gett dig en källa. Nu, ge mig en källa på alla dina påståenden. Annars ska jag fan söka upp dig och rövknulla dig tills du inte kan skriva corona längre.

Sjukvården skriker ju om brist på masker, verkar märkligt om nu masker inte skyddar? För övrigt är det ffp3 och ffp2 som vi pratar om
Citera
Medlem
Citat:
Viruset har funnis åtminstone sedan oktober. Den första smittade man vet idag sökte vård i början på november. Och den personen är inte ens p0.
Fel! Enligt Michael Osterholm har man kunnat spåra viruset, det hoppade först från djur över till människa den tredje veckan i november.

Forskarna kan idag datera virus, lite som de kan datera annat med Kol-14. Därför kan han vara såpass säker på sin sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Varför länkar du inte till källan?

Jag har skickat en källa till dig personligen. Att du ignorerar den säger väl mer om dig.
Citera
2020-03-16, 11:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja å jag tänker mig att bakterier även kan leva och föröka sig på döda värdorganismer, vilket inte funkar för virus.
Viruset corona kan överleva upp till 5 dagar på så kallade döda värdorganismer.
På en mobil, läste jag igår när jag kollade på virusets överlevnad kunde det överleva 9 dagar.
Beror också på hur mycket virus det finns på det döda tinget. Ju fler ju längre överlevnad.
Det är därför man skall sprita händer ofta.
Citera
2020-03-16, 11:56
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Lyssna inte på den här dåren. Det bor 1000 invånare i Vatikanstaten, hon förvränger allt efter eget panikslagna huvud.

Jag frågade varför det stod så på Worldometern. Du har ju fel i varenda hjärncell. Lite grinig för att jag skrattade åt dig inatt?
Citera
2020-03-16, 11:57
Medlem
Citat:
Nej, de har inte färre fall. Myndigheter är förbjudna att rapportera fall såvida de inte riskerar att dö.
Samma policy som gäller i Sverige, alltså, bara testa och rapportera svårt sjuka som är inlagda på intensiven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Sjukvården skriker ju om brist på masker, verkar märkligt om nu masker inte skyddar? För övrigt är det ffp3 och ffp2 som vi pratar om

Virus smittar även genom ögon. Hur skyddar masken?
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Bara att läsa......
Real estimates of mortality following COVID-19 infection
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Vad ska vi läsa? Att de inte har vägt in mörkertalet som är själva grejen med att man inte skiter ner sig?

"Notably, the full denominator remains unknown because asymptomatic cases or patients with very mild symptoms might not be tested and will not be identified. Such cases therefore cannot be included in the estimation of actual mortality rates, since actual estimates pertain to clinically apparent COVID-19 cases."
Citera
2020-03-16, 11:58
Medlem
schuberts avatar
Bara 11 nya fall i rapporterade från Skåne.

Är vi på väg neråt nu? Har vi nåt peaken?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Isolera bort förutsätter att man slutar vara smittsam vid något tillfälle.
Om denne gren hade som parameter att man aldrig blev av med viruset så missade jag det.
Håller med om att då krävs det väldigt drastiska åtgärder.

Precis... Det är liksom poängen om det ligger sanning i återinfektion. Fullständigt meningslöst att i såna fall hoppas på att få bort infektionen. Men läget är sånt i vilket fall på grund av den stora spridningen i världen. Anden är redan ute, vare sig vi gillar det eller ej.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Han förnekade aldrig att det var strategin, han sa bara att vi förstås inte vill göra det "så snabbt som möjligt". Självklart så ska vi ju inte gå över vår sjukvårdskapacitet.
Jag uppfattade häromdagen att det kom nån form av dementi. Men karln uttrycker sig så luddigt, och han har ju haft fel i sina ursagor tidigare, så man vet inte vad man ska tro.

Upplever det som att han hela tiden lämnar en dörr öppen. Om det sen är nån form av taktik (anpassa sig efter situationen) eller av ren feghet (eller order från ovan) låter jag vara osagt.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Till er som tycker stängda gränser är en bra grej just nu.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangda-granser-stoppar-sjukvardsutrustning
Såg också det där. Beställd och betald sjukvårdsutrustning kommer inte fram.

EU:s länder hållet inte ihop och hjälper inte varandra, i kris, och trots andra direktiv. Vad ska vi med EU till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in