Jaha. Var du på plats alltså? Antar att du såg detta ske, för enligt andra källor så har vetskapen om Corona funnits mycket längre än de månader som Kina kämpade mot det. Enligt videos jag såg (för alla videos på internet är av hög sanningshalt) så grävde invånare av vägar, myndigheter grep personer med för hög kroppstemperatur med håvar. Släpp sargen! Kina är ett land som läcker ut den information som dom vill att DU ska få läsa.
Det finns hör och häpna en rad dokumentärer och reportage från just Wuhan. De ger en lite annan bild än den journalistik som vi sett i Sverige. Det gick en senast i helgen på BBC.
Med tanke på vilket resultat deras beundrade och mycket effektiva sjukhusbygge har då är jag benägen att tro att det finns liknande tendenser även på andra områden.
Att man exempelvis måste hålla saker hemliga för att chefen inte ska förlora ansiktet.. Att det är så toppstyrt in i absurdum. Och att folk som inte tillåtes tänka själva skiter i sitt jobb. Typ byggjobbarna som kanske insett att det inte blev rätt gjort - men sket i det.
Deras arbete är väldokumenterat, de var sena på det men har brutit kurvan.
Eller inte?
Jag vet att halva Sverige tycker att detta hanteras bedrövligt av Steffe o co.
Men ur ett rent konsekvenstänk så är det förödande för ekonomin att ta så drastiska beslut som att stänga gränser och skolor för något som statistiskt inte ens liknar vanlig influensa.
Det är ju så mycket bättre att låta tusentals människor dö och att låta vårdsystemet kollapsa gör oss alla.
Den forskning som gjorts visar på att viruset inte är smittsamt innan symptom såvida du inte bär på en annan smittsam sjukdom. Har du viruset samt en vanlig förkylning kan viruset ev smitta.