2020-03-16, 10:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Varför vore det skadeglädje att låta oskyldiga människor drabbas av hemskheter? Varför ska ens ett land bestraffas för att lämna EU? Nu är detta inte en tråd för politik på det sättet kanske, men något land måste vara först att ta beslut att lämna EU och jag gissar (dvs. jag tror) att fler länder kommer gå i samma spår.
Oavsett om fler länder lämnar eller inte så är det väl rimligt med konsekvenser.

Nu handlar det ju om att länderna inte vill exportera sina sjukvårdsprodukter ens inom EU och det reagerar EU på. Men EU lär ju knappast uppmuntra leveranser till utanför EU. Så här kommer ju Uk (kanske) få en konsekvens av att lämnat EU.
Citera
2020-03-16, 10:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns inga säkra uppgifter om yngre som dött, annat än ett spädbarn i Storbritannien. Det finns uppgifter om att yngre vårdas i Italien.

Sedan är ju det som alltid omöjligt för någon att veta att personerna inte hade några »underliggande sjukdomar«. Det dör ju yngre människor varje dag ibland helt oväntat. Frågan är då vad som är »underliggande sjukdomar«. Jag kan garantera att de flesta som behöver vård, oavsett ålder, har olika slags försvagningar även om de själva inte kände till det. Det kan röra sig om svagheter i lungvävnaden som aldrig märkts då de aldrig utsatts för något som frestat på den.

Naturligtvis kan ingen veta något om sitt framtida öde och även yngre dör oväntat utan covid-19, även om det är ovanligt. Genomsnittsåldern på döda i Italien i detta ligger en bit över 80 år. Det är ju en tydlig indikation.
En person som är 30 år är inte gammal, inte en 40 åring heller.
Folk tror att bara 70-90 åringar dör. Men ni skall snart bli varse.
Citera
2020-03-16, 10:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns inga säkra uppgifter om yngre som dött, annat än ett spädbarn i Storbritannien. Det finns uppgifter om att yngre vårdas i Italien.

Sedan är ju det som alltid omöjligt för någon att veta att personerna inte hade några »underliggande sjukdomar«. Det dör ju yngre människor varje dag ibland helt oväntat. Frågan är då vad som är »underliggande sjukdomar«. Jag kan garantera att de flesta som behöver vård, oavsett ålder, har olika slags försvagningar även om de själva inte kände till det. Det kan röra sig om svagheter i lungvävnaden som aldrig märkts då de aldrig utsatts för något som frestat på den.

Naturligtvis kan ingen veta något om sitt framtida öde och även yngre dör oväntat utan covid-19, även om det är ovanligt. Genomsnittsåldern på döda i Italien i detta ligger en bit över 80 år. Det är ju en tydlig indikation.

Spädbarnet dog inte. Det stod så i tidningarna först. Men sen kom dementin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GegAa/varldens-yngsta-fall--nyfodd-bebis-coronasmittad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
För det första så vet världens forskare långt ifrån allt om viruset. Den svenska regeringen har på inrådan av FHM och Tegnell beslutat sig för att följa brittiska forskares linje om att skapa flockimmunitet. Den linjen företräds inte av några andra länder och immuniteten är inte bevisad.

Viruset smittar under inkubationstiden innan symptom även om det är som mest smittsamt första tiden när symptom börjat dyka upp. Detta innebär att tusentals smittade som arbetar inom hemtjänst och sjukvård kommer att smitta ned gamla och svaga innan de uppvisar symptom. Barn kommer smitta ned vuxna. Hemtjänstpersonal kommer att smittas hemma av sina barn. Vi har en katastrof här om en månad.

Nej, det kommer inte att vara en katastrof. All empirisk kunskap talar emot dig. Och du bekräftar det jag påstår. Du lutar dig inte mot forskningen som finns, vilket är ganska omfattande.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, det finns inget som tyder på det såvida du inte har flera andra sjukdomar som smittar. Hitta inte på.

Vem säger att viruset inte smittar asymtomatiskt?
Citera
2020-03-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kina hade en betydligt större vårdapparat i Wuhan än det finns i Sverige. Antagligen 10–15 gg så många IVA platser. Speciella testmottagningar, särskilda smittsjukhus.
Allt du skriver är bara massa svammel.

Med tanke på vilket resultat deras beundrade och mycket effektiva sjukhusbygge har då är jag benägen att tro att det finns liknande tendenser även på andra områden.

Att man exempelvis måste hålla saker hemliga för att chefen inte ska förlora ansiktet.. Att det är så toppstyrt in i absurdum. Och att folk som inte tillåtes tänka själva skiter i sitt jobb. Typ byggjobbarna som kanske insett att det inte blev rätt gjort - men sket i det.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
lyssna på den här podcasten med MIchael osterholm så kommer du förstå konceptet med flockimmunitet

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSwv

Michael T. Osterholm is an American public-health scientist and a biosecurity and infectious-disease expert.[1] Osterholm is the director of the Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP) at the University of Minnesota and a Regents Professor, the McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, a Distinguished Teaching Professor in the Division of Environmental Health Sciences, School of Public Health, a professor in the Technological Leadership Institute, College of Science and Engineering, and an adjunct professor in the University of Minnesota Medical School,[2] all at the University of Minnesota.[3] He is also on the Board of Regents at Luther College in Decorah, Iowa.[

En liten detalj som många kanske missar, man pratar lite om ett vittnesmål från Italien, smittade läkare tvingas att arbeta.

Stämmer det så kan det förklara situationen i norra Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Varför detta trams? försök att hålla tråden hyffsat seriös istället för att bete dig som en barnunge.

Trams, jag står för fakta. Du låter snarare som en outbildad getknullare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vem säger att viruset inte smittar asymtomatiskt?

Det vet vi inte än.
Citera
2020-03-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Viruset smittar cirka två dagar innan symptom. Senast visat av en tysk studie men även flera innan. Googla om du är intresserad vilket jag tvivlar på att du är.

Jag bor i Kina. Google finns inte. Länka till källan.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Nyligen på "malou efter tio" kom det fram att Sverige högst kan få fram 540 intensivvårdsplatser varav 90st i Stockholm)

Även den mest korkade lär inse att detta INTE kär räcka till och att vissa icke önskvärda människor kommer sorteras bort för att dö.

Nu antar jag att folk inser att vi lagt pengarna på att ta hit bidragstagare från andra länder istället för att satsa på inhemsk infrastruktur..

Borde vi priotera bort miljöpartister och batikhäxor i vården ?

Många inom vården sympatiserar med SD efter alla nedskärningar som gjorts av andra partier..På frugans arbetsplats så är de flesta SD aktiva och väljare..(senast gick de i grupp och röstade)

Kommer folkets vrede att jämna ut och häämnas på de som röstat hit eländet ?

Nu är det ju överläkarna som tar prioriteringsbesluten över sängplatserna och min gissning är att få av dessa läkare är MP vänliga vore det SR/SVT som prioriterade vilka som skulle få dessa sängplatser så skulle väget vara ett annat..
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det vore ju lite skadeglädje om Storbritannien direkt får ta smällen av att lämnat EU. Tex att de inte får varor levererade. Inte för att jag önskar dom det men det vore ju trist om de redan nån månad efter utträdet får ånga sig bittert.
För det första, du är ju skadad själv som resonerar så.

För övrigt har inte EU-länderna särskilt stor glädjer av EU i denna krisens stund, som väntat. Enskilda EU-länder inför exportförbud på viktiga sjukvårdsprodukter, Italien får inte mycket hjälp från EU, men mer från Kina. EU är ett korthus, en papperstiger som bara är fullt av överbetalda och handlingsförlamade byråkrater. Jag tror tvärtom att man de flesta i UK känner sig rätt nöjda över att ha lämnat denna kostsamma och meningslösa koloss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in