2020-03-16, 09:47
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du. Polysackaridvaccin skyddar till 60-70 procent mot invasiv sjukdom. Influensa vaccin är ju inte helt 100% garanti att man inte insjuknar - ändå är den att rekommendera.

Alla barn och alla äldre (förra 1954 och tidigare) får dessa vacciner gratis. Info finns på 9 språk.

Men alla vaccinerar sig inte ändå. Trots att även där kan vi aha vaccin bygga upp flockimmunitet som skyddar även dem som inte KAN vaccinera sig.
Jag säger inte att det är värdelöst, jag säger att det sannolikt är av mindre värde i det här sammanhanget.

Som du ser är pneumokocker (oklart om det är stammar som täcks av vaccinet) bara en av många bakterier som drabbar IVA-patienter (VAP = ventilatorassocierad pneumoni).
Citat:
VAP kan orsakas av ett stort antal olika bakterier och polymikrobiell etiologi är inte ovanligt. Vanliga patogener är aeroba gramnegativa bakterier som Pseudomonas aeruginosa, Enterobacteriaceae, Haemophilus influenzae, Acinetobacter och grampositiva kocker som Staphylococcus aureus, streptokocker och pneumokocker. Virus och svamp som etiologi är ovanligt bland immunkompetenta individer.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1878

Så, det människor som befinner sig inom sjukvården som svårt sjuka patienter riskerar att drabbas av en stor mängd bakterier - om de är vaccinerade eller ej spelar nog i sammanhanget mindre roll. Om de har skydd mot pneumokocker tar andra bakterier vid.

Man får skilja på skydd av "friska" människor som rör sig ute i samhället och patienter med virusangripna lungor inlagda på sjukhus.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-03-16 kl. 09:50.
Citera
2020-03-16, 09:48
Bannlyst
Delete
Senast redigerad av snuttis 2020-03-16 kl. 10:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
På vilket sätt är det "hamstring" att saker vi beställt och betalat för inte kan ta sig fram?

Godstrafiken är inte stoppad. Men länderna väljer att stoppa exporten för dessa varor.

Du är ett bevis på att statstrollen på SVT lyckas med sitt uppdrag att vilseleda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Min arbetsgivare (en av de större i Sverige) går ut med att man ska vara på jobbet så länge man inte har tecken på luftvägsinfektion. Känns inte helt bra.
Stanna då hemma? Problemet löst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Du kan stanna hemma. Barn smittar inte. Varför skulle de stanna hemma? De får stanna hemma om de är sjuka.

Barn smittar inte???? Lol. Okej det är den nivån på dig fortfarande...
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ikea sänker 50 000 masker till sjukhusen
https://www.expressen.se/gt/ikeas-gava-till-varden-50-000-ansiktsmasker/

Får nästan tårar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Anders Tegnell stod i TV och sa att de inte hade någon aning när han blev utsatt för kritik av en professor i immunologi att vi gör för lite. Tegnells försvar är att vi inte vet något men gör vi inget nu kommer det att bli mycket värre för när vi vet är det för sent.

Ungefär som Kina som var sena på bollen. Såg någon göra en uppskattning om att Kina borde ha varit på bollen i mitten på december. Kineserna kan ursäkta sig med att detta var ett nytt virus mitt på säsongsinfluensan. Första misstänkta patienten var reggad 1 december och hen hade inte varit i kontakt med djurmarknaden. Sedan ramlade det in en dröse med kontakt med djurmarknaden. Detta enligt artikeln i the Lancet. Verkar ändå att deras viruslarmsystem som de satte upp efter SARS funkade inte utan var för byråkratisk vad man kan bedöma av resultatet och diskussionerna om system failure där. Viruset torde varit verksam åtminstone i november. Någon har hävdat oktober, men där råder det olika meningar.

Så vi har upprättat FHM efter samma mall som Kineserna så att FHM automatiskt kommer alltid att vara sena på bollen. Det är min slutsats av Tegnells uttalande. För om något nytt händer då säger det ju sig självt att det finns varken vetenskap eller statistik att luta sig mot utan då får man ta beslut på fläcken. Ungefär som WHO-doktorn Ryan tror han heter säger att man inte kan vänta på perfektion.

FHM har visat sig vara muppar. Ska vi ha ett sådant här system där en sådan muppsamling bestämmer? Nej, och vi får kolla igenom andra muppsamlingar allt från BRÅ till Försvaret när dammet har lagt sig.
Citera
2020-03-16, 09:49
Medlem
Covids avatar
Snoriga och hostande ungar smittar inte? Är det vad Tegnell säger, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Barn smittar inte.
Citera
Medlem
altesvedens avatar
Detta är den största krisen jag upplevt i mitt 68 åriga liv. Detta kommer att sluta mycket illa, tro mig.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jag är ingen nationalekonom så snälla dumförklara mig inte mer än nödvändigt. Men jag förstår inte hur vi ena dagen (innan viruset) saknar resurser till pensioner, skola, vård och omsorg men istället nu kan skaka fram ett krispaket på 300 miljarder?

Insatt? Förklara gärna.
Lån.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Vi har industrier för mycket, respiratorer tillverkas i Sverige och diverse läkemedel och annat sjukvårdsmaterial. Den stora boven just nu är just-in-time-filosofin som tillämpas inom vården efter att beredskapslager lagts ner.

Ja precis, och det måste ju bero på att vi är så naiva att allting ska vara fred livet ut så vi aldrig kommer behöva ett beredskap. Men människor är så opålitliga speciellt högt uppsatt individer, förr eller senare sker något kan också ske från modernatur har man ju sett igenom livshistoria. Så förstår inte varför man tar bort beredskap helt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Forskarna (inom myndigheterna) vill att munskydden skall räcka till de som behöver de mest, alltså de inom sjukvården. Jag gick själv på denna myt. Sen måste man kunna hantera skyddet på ett bra sätt så man inte kontaminerar sig själv.
Ingen bra strategi att försöka förse behovet via lögner då det undergräver förtroendet.
Igår gick dom tex ut med info om att viss medicinering skulle undvikas. Är det också en lögn och sanningen är att det är just den medicinen man behöver?
Det tror jag inte, men när dom ljuger innan så kan man inte lita på dom framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in