2020-03-16, 04:27
Medlem
Hur gör man om man ex ska ta in posten? Brevbäraren kan ju satt avtryck på brev? Går ju inte att tvätta breven med klorin?
Citera
2020-03-16, 04:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
För 30 år sedan, 1990, hade Sverige världens modernaste krigssjukvård. Den bestod av 50 sjukhus: 35 fältsjukhus i armén och 15 marina stridssjukhus. Varje fältsjukhus hade sex operationssalar och intensivvårdsavdelning med 18 respiratorer. Allt var nedpackat, mobilt och kunde snabbt installeras i uppblåsbara plasttält som bildade ett sjukhus med egen elförsörjning och värme.
Källa DN

Tragiskt
Jag antar att man inte tyckte det behövdes då man skulle bygga nya Karolinska.

Fältsjukhus rimmar illa med feminism, fred o värdegrund. O som alla vet så behövs ju fältsjukus bara i krigstid... eller.

Men slaktade ju försvaret 1989 tror jag det var. Lade ned regementen i parti o minut. De försvann väl i samma veva.
Citera
2020-03-16, 04:29
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Väldans trevlig stämning här inne i tråden. Inga epitet på flera sidor. Det är fan skönt att slippa allt hat och skit ifrån meningsmotståndare när man går in och läser fast man kanske inte borde av att man bara blir orolig. Känns ju nattsvart med Sveriges slappa hållning, inga breda tester och hur det ser ut i Italien. Man hoppas ju att allt ska gå bra men som hon från Karolinska sa, i Rapport, angående vården att med dom åtgärder vi har i dagsläget är vi chanslösa. Är anledningen att de fulla ladorna ekar tomma? Är det därför vi agera som vi gör? Fan man blir ju galen när allt för lite verkar göras för sent och man tänker på all sorg och lidande det kan föra med sig. Jag har själv fått lära mig den hårda vägen angående bristerna i vården och det är en väldigt tung sak att behöva erkänna och acceptera. Tänk att arbetat hela dit liv och när du ligger där med fyllda lungor så låter man dig dö. Du får dö med insikten att den trygghet du trodde fanns var en illusion. Vilket jävla hemskt slut. Jag har varit kritisk till samhället länge och om det går åt helvete så hoppas jag att detta kan bli en ögonöppnare för folk. Men jag önskar av hela mitt hjärta att vi inte får den krisen som jag befarar kommer inom de närmsta veckorna.

+1
Första dagen idag som jag kände att vi hade fler med oss än emot oss och att gemenskapen har stärkts i landet mellan medborgarna. Äntligen får man vila rösten från det som vi försökt nöta in i trögskallarna. Jag har gått in i en ny fas av acceptans och kreativitet hur jag nu ska lösa mitt liv när min yrkesbransch är stendöd. Filar på några idéer i natt. Kram till alla där ute som fortfarande känner sig vilsna ledsna och uppgivna. Det blir bättre mentalt när man gillat läget.
Citera
2020-03-16, 04:31
Medlem
Citat:
Än så länge har inte UD avrått ifrån resor till IKEA.
Du får göra en egen riskbedömning angående hälsotillstånd på dig och dina närmaste och om du kan vara hemma och sjuk ifrån jobbet någon vecka eller två. Sånt här borde staten redan reglerat så inte det var upp till medborgaren själv att göra dessa val. Men det verkar vara den svenska modellen, skjut över ansvaret på mindre aktörer.
Sverige har enl worldometer ingen som har tillfrisknat förutom hon som var Sveriges första fall, och för henne tog det väl över en månad att tillfriskna!
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Hela poängen med flockimmunitet är att folk som inte behöver sjukvård exponeras i största möjliga utsträckning och överskuggar resterande. Det leder kortsiktigt till en massa hostande människor med feber.. Tror vi kan överleva det...

Dom enda som inte behöver sjukvård i speciellt stor utsträckning som grupp är 5-20 åringar. Spädbarn har dött och likaså 20 åringar, men det är sällsynt. Vid 30+ är det ganska vanligt att man kan behöva sjukvård, och ännu vanligare ju äldre man blir

Att satsa på flockimmunitet betyder at man dömmer alla med t.ex astma, hjärtsjukdomar och diabetes till döden. Dessutom så är sjukdomen så smittsam så man ökar sannolikheten att även äldre blir utsatta via t.ex vårdare, butiker, allmänna platser som kommer vara infekterade i stor utsträckning.

Det är en värdelös strategi helt enkelt, något som uppstår naturligt ändå i en population som har gått igenom ett helvete. Som makthavare i ett samhälle bör man göra allt för att motverka spridning, inte tvärtom.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja det är ju på en båt med luft som cirkuleras runt internt. Skillnad mellan det och en stad.

Ja, en stad som sådan har naturligtvis inte maskinell luftcirkulation, dock kan karantän innebära fler smittade då man stänger in smittade med osmittade, man kan inte garantera att ingen lämnar karantänen, livsmönster ändras och smittade kommer i kontakt med osmittade.

Det effektivaste är att isolera smittade, för det behövs ingen karantän, dessutom har vi smittade på båda sidor om gränsen för karantänen, så vad är vitsen med karantänen?
Citera
2020-03-16, 04:32
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Virus tål ej hetta Någon har sagt det
Stömmer tyvärr inte

Trying to heat your body or expose yourself to the sun - presumably to make it inhospitable to the virus - is completely ineffective, according to Prof Bloomfield. Once the virus is in your body, there's no way of killing it - your body just has to fight it off.

Outside the body, "to actively kill the virus you need temperatures of around 60 degrees [Celsius]", says Professor Bloomfield - far hotter than any bath.

https://www.bbc.com/news/world-51735367
Citera
2020-03-16, 04:32
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Hur gör man om man ex ska ta in posten? Brevbäraren kan ju satt avtryck på brev? Går ju inte att tvätta breven med klorin?

15 min @ 60 grader oskadliggör viruset. Men ta en halvtimme, bättre att vara på den säkra sidan.
Citera
2020-03-16, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Dom enda som inte behöver sjukvård i speciellt stor utsträckning som grupp är 5-20 åringar. Spädbarn har dött och likaså 20 åringar, men det är sällsynt. Vid 30+ är det ganska vanligt att man kan behöva sjukvård, och ännu vanligare ju äldre man blir

Poängen är att friska ska exponeras, inte riskgrupper (oavsett åldrar).

Citat:
Att satsa på flockimmunitet betyder at man dömmer alla med t.ex astma, hjärtsjukdomar och diabetes till döden. .

Nej, de ska isoleras tills flockimmuniteten är uppbyggd.
Senast redigerad av Internetkrigaren1 2020-03-16 kl. 04:43.
Citera
2020-03-16, 04:35
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
15 min @ 60 grader oskadliggör viruset. Men ta en halvtimme, bättre att vara på den säkra sidan.
Ska hen tvätta brev i en halvtimme? Hahaha
Citera
2020-03-16, 04:36
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K392jo/is-stoppar-terroristers-europaresor--pa-grund-av-corona

Islamiska Staten varnar nu för terrorresor till Europa:

IS refererar inte till världshälsoorganisationen WHO eller några hälsoexperter utan till citat från profeten Muhammed. Coronautbrottet benämns som en ”plåga sänd av Gud mot vem han än vill”.

”Sjukdomar slår inte till själva utan kommer på guds befallning,” står det i nyhetsbrevet.

Nyhetsbrevet varnar om att ”de som är friska ska inte gå in i epidemins land och de som drabbats ska inte gå ut från det”.

Bra för oss, men visst är det liiiite sorgligt, att IS som förlitar sig på en 1500 år gammal bok, förstår mer än våra myndigheter?
Citera
2020-03-16, 04:37
Moderator
OYs avatar
Citat:

Att satsa på flockimmunitet betyder at man dömmer alla med t.ex astma, hjärtsjukdomar och diabetes till döden. Dessutom så är sjukdomen så smittsam så man ökar sannolikheten att även äldre blir utsatta via t.ex vårdare, butiker, allmänna platser som kommer vara infekterade i stor utsträckning.

Det är en värdelös strategi helt enkelt, något som uppstår naturligt ändå i en population som har gått igenom ett helvete. Som makthavare i ett samhälle bör man göra allt för att motverka spridning, inte tvärtom.

Personer i riskgruppen har uppmanats att inte utsätta sig för smittorisk, gå inte till affären, be någon annan att handla åt dig.

Alla har uppmanats att skydda varandra, särskilt individer i riskgrupper, besök inte mormor, ring 1177, hosta i armvecket, undvik onödigt socialt umgänge, och på många platser där individer i riskgruppen vistas råder det besöksförbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in