2020-03-16, 02:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Det stora flertalet skulle utgöras av människor med lindriga symptom som nu garanterat håller sig hemma men som annars kanske skulle gått till jobb eller skola som vanligt, åkt kollektivt etc. och smittat ner en massa andra personer!

Alla har uppmanats att inte gå till jobb eller skola om man har symptom(även lindriga) eller är sjuk.

Att få stämpeln Covid-19 och därefter uppmanas att inte gå till jobb eller skola.

Vad är skillnaden förutom att det senare belastar sjukvården och laboratorium oerhört mycket?
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jo det kan vi, förhindra att det sprider sig, genom masskarantän. Väldigt enkelt. Detta visste man redan på medeltiden, varför vet inte du det?

Jo, men det räcker med en sjuk för att viruset ska kunna mutera. Viruset kan mutera varje gång det kopierar sig i en cell. Sen om många är sjuka så är så klart risken större för en mutation som inte är så trevlig.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmergom
Stannar ni hemma i morgon? Vad tycker ni om Sveriges sätt att hantera detta Coronavid19
Jag får inte jobba eftersom jag har hosta men kan även till viss del jobba hemifrån.

De tar det osäkra före det säkra. Övriga länder vill ringa in smittan. Sverige låter det vara hur som haver. Ger viruset fritt spel och chansar på att det dör ut av sig självt
Vem som gör det bästa visar sig inom snar framtid.
Jag personligen tycker att man skall tänka sig det värsta och handla därefter. Visar det sig vara onödigt så var själva handlingen nödvändig just då.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-16 kl. 02:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad jag älskar Norge som nu har bestämt sig för att utvisa alla utlänningar i landet utan uppehållstillstånd med anledning av nationens folkhälsa.

Tänk om Sverige kunde göra en sådan sak vilket vi naturligtvis aldrig kommer att kunna göra eftersom våra politiker är töntar och mesar.
Ja det hade varit underbart men tyvärr tänker inte våra politiker på svenskens bästa
Citera
2020-03-16, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel81
Nej, han hade ingen underliggande sjukdom eller andra problem.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
"The father and mother of 16-year-old Sehraz from Breda are anxious and stressed. Their son is on a ventilator and is artificially kept asleep in the Erasmus MC-Sophia Children's Hospital in Rotterdam. He was not bothered by underlying health problems, so that the serious consequences of the infection arrive unexpectedly in the family."

Så svaret är nej på första frågan och okänt på den andra eftersom han ligger i intensivvård.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om jag fattar det hela rätt, holländska är lite lurigt att förstå. Så var han helt frisk och stark och normal.

Hmm underligt är det i vart fall. Det bör vara mycket ovanligt att unga, friska med bra immunförsvar drabbas av det, därav min skepticism.
Senast redigerad av Patch1 2020-03-16 kl. 02:19.
Citera
2020-03-16, 02:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Förslag till beslutsfattare:
* Uppmuntra till distansarbete.
* Gratis Netflix, HBO, etc till alla (det kan de företagen bjuda på).
* Sänd populära filmer och serier på alla TV-kanaler, och porr efter kl 22 på någon kanal.
* Alla internetleverantörer tar bort alla avgifter och max kapacitet till alla.
* Om någon i familjen är sjuk får alla sjukskriva sig.
* Alla affärer inför tidsluckor för olika åldrar. Riskgrupper ska inte blandas med andra samtidigt.

Affärer borde ha folk som står och delar ut obligatoriska munskydd som man måste ta på sig - annars får man inte handla. Dessutom när man satt på sig munskyddet så står det ytterligare personal med en handspritflaska där man måste sprita händerna innan man får tillträde. Vägran av endera innebär att man blir avvisad. Mycket enkel och fungerande lösning. Jag vet var jag skulle handla om det infördes.

Editerad!
Citera
2020-03-16, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Kan du skriva det där på svenska utan osannolikt och inte?

Kör vi ordlekar nu också?

Poängen av det jag skrev är att viruset kommer sannolikt från naturen. Det har spekulerats mycket i att det är skapat i ett laboratorium. Både Kina själva, USA och även Ryssarna har implicerats. Men ingen av dessa idéer härstammar från etablerad forskning. Världsledande forskare anser att viruset kommer från naturen så den bästa slutsatsen vi kan dra är att viruset kommer från just naturen.

En intressant liknelse jag hört dock är om Isbergssalladen. Den kommer också från naturen. Men den är samtidigt väldigt modifierad utav människan. Likadant skulle kunna gälla för ett virus.

Jag har dock hört resonemang som fullständigt utesluter att viruset skulle vara skapat i ett laboratorium. Detta argument kom från en seriös, etablerad forskare men jag har inte lagt detaljerna på minnet.
Citera
2020-03-16, 02:16
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja å jag tänker mig att bakterier även kan leva och föröka sig på döda värdorganismer, vilket inte funkar för virus.
Okay, jag kontrar med smittkoppor!
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nu börjar de unga få viruset:

16 year old Dutch boy on Intensive Cate (IC) after getting infected with the coronavirus

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5056536/coronavirus-tieners-sehraz-breda-16-intensive-care-besmet-covid19

Står att han ska ha varit utan bakomliggande sjukdomsbild sedan tidigare. Nu nedsövd.

Verkar inte vara en etnisk holländare. Iranier, Libanes? Kusingifte med försvagat immunförsvar som följd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Hmm underligt är det i vart fall. Det är inte ofta som så pass unga och friska har drabbats av det, därav min skepticism.

Det finns beskrivit att samma sak hänt i Kina i WHOs rapport, de är dock väldigt ovanliga men alla oavsett hur friska de är kan löpa risk att få allvarliga symptom, man vet inte varför.

Det är dock mycket högre sannolikhet ju äldre du blir.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Jo, men det räcker med en sjuk för att viruset ska kunna mutera. Viruset kan mutera varje gång det kopierar sig i en cell. Sen om många är sjuka så är så klart risken större för en mutation som inte är så trevlig.

Coronavirus muterar relativt långsamt vilket innebär att ett lyckat vaccin är mer realistiskt.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Kommunistpartiet utnyttjar sin propaganda för att försöka framställa sig som ett världsexemplar av att ha lyckats få kontroll på spridningen av viruset, när de till och börja med försökte mörka allting. Antalet officiella insjuknade och döda som den kinesiska regeringen rapporterat är sannolikt mycket lägre än de verkliga siffrorna, antagligen p.g.a. politisk manipulation och/eller underrapportering. Effekterna av den hårda karantän runtom landet har även nu lett till matbrist, konkurs hos lokala företag och ökad ilska mot kommunistpartiet bland befolkningen.

https://twitter.com/PhdParody/status/1238961018144985088

Kina försökte mörka i början ja, men det gör ju Sverige oxå "Beredskapen är god" står de och blåljuger. "Barn smittar inte" vad fan är det för idioti? Seriöst?

Hur du än försöker vrida på detta så kommer du inte ifrån at Kina har skött det här fan så mycket bättre än Sverige. Sverige gör ju ingenting, vill att alla ska bli smittade. Det innebär en dödsdom för stora delar av befolkningen de närmaste månaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in