2020-03-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Nej, framtida vaccin blir inte värdelösa. Varför tror du det? När vi väl har ett vaccin så är det precis som med säsongsinfluensan, du anpassar vaccinet efter varje säsongs mutation. Det blir mycket enklare när vi väl har ett vaccin.

Det är inget jag tror det och det är du som motsäger dig själv.
ena sekunden säger du att flock immunitet inte funkar sen nästa sekund att vaccin kommer göra det.

Är inte bara skillnaden att du måste insjukna i ena fallet och i det andra få en spruta får att uppnå precis samma sak.
Citera
2020-03-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja så kan det absolut vara, sen även att man i medelhavsländerna umgås mycket mer med sina äldre släktingar.

Ja och mer fysiska hälsningar (kindpussande, kramande etc.) till vardags.
Citera
2020-03-16, 00:34
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btown
Vad är skillnaden på Corona och en "vanlig" influensa? Känns väldigt överdrivet, såklart säkerhetsåtgärder ska göras men att hela nationen ska bommas igen känns lite mycket. Kanske bara jag som är okunnig, rätta mig gärna.
Det är ett helt nytt virus som man vet väldigt lite om + gamla och multisjuka tar det inte så bra. Man vill helt enkelt vara försiktig.
Citera
2020-03-16, 00:34
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden på Corona och en "vanlig" influensa? Känns väldigt överdrivet, såklart säkerhetsåtgärder ska göras men att hela nationen ska bommas igen känns lite mycket. Kanske bara jag som är okunnig, rätta mig gärna.
Alltså.. tar en sådan som du inte del av några nyheter? Arroganta mupp.
Citera
2020-03-16, 00:35
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
För äldre och sjuka right? Som ung och frisk borde man inte behöva oroa sig egentligen?
Det finns vissa fall som tyder på att även unga & friska personer som har blivit smittade med Covid-19 har avlidit men dom kan du nog räkna på dina fem fingrar.
Citera
2020-03-16, 00:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag förstår inte varför man inte stänger ned Stockholm, för smittan finns där, man har slutat att testa andra så vet man inte siffror och det skrämmer mig, ska hela landet smittas innan man drar i handbromsen?

Norra Sverige har hyfsad kontroll och stänger man hela Sverige så försvinner smittan.

Det är för dyrt att stänga Stockholm.

Den nya strategin är att alla ska smittas under mer eller mindre ordnade former. O man hoppas på att folk blir immuna.
Citera
2020-03-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Alltså.. tar en sådan som du inte del av några nyheter? Arroganta mupp.
Vad menar du? Är det fel att söka information från folk som kanske vet mer om smittan än en själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag personligen tror att det beror på hur många som testas för viruset.
Vi har 1 000 fall i Sverige, men mörkertalet kan vara 10 000 eller ännu mer.

Statsepidemiologen Anders Tegnell säger att han inte är orolig för att det finns många smittade som ännu inte upptäckts i Sverige.

– Nej, för att det är nog ett faktum. Och är det inte ett faktum i dag så är det ett faktum ganska snart. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
En positiv nyhet:

IS stoppar terroristers Europaresor – på grund av corona

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K392jo/is-stoppar-terroristers-europaresor--pa-grund-av-corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Var ju bland annat en som filmade genom sitt titthål när de svetsade igen hans dörr. Självklart kan detta vara fejk. Allt kan vara fejk. Men jag anser efter att ha sett alla videoklipp på svetsningar, att det står utom allt rimligt tvivel att kineserna, med risk för att bli inlåsta i fängelse för mycket mindre förseelser, inte fejkat dessa filmer.

Men som sagt. Allt kan ju självklart vara fejk.

Kollade upp det närmre nu. Tydligen så var det inte så att de svetsade igen dörrarna utan de svetsade på bommar som de kunde fästa med hänglås typ. Detta var för att säkerställa att folk höll sig inomhus och inte tog sig ut förutom då de hade fått tillåtelse. Dörrarna gick fortfarande att öppna utifrån av vakter.

Men såklart som du sa. Allt kan ju vara fejk.
Citera
2020-03-16, 00:37
Medlem
HGs avatar
Tydligen skall Sverige köra den metod som UK har bestämt sig för:

"UK science chief recommends that 60 percent of British population to be infected with COVID-19 to get herd immunity for the disease, following PM's controversial approach."

Vi får se om detta funkar. Det funkade med pesten men det var ju många som fick sätta livet till på vägen dit samt flera århundraden.
Citera
2020-03-16, 00:37
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det är du nog alldeles rätt i. Jag lyckas faktiskt inte hitta mer information gällande vilken typ av Covid-19 sträng som finns i respektive land och till vilken utsträckning, det fanns dokumenterat för två veckor sedan men sen hittar jag inte mer information tyvärr.

Absolut, klart restriktiva åtgärder kommer ge effekt inom snar framtid, även i Italien. Man kanske måste komma till den kritiska punkt för att allmänheten ska börja ta ansvar.

Alla måste ta mer ansvar och hårda straff om man bryter mot karantänregler och därmed riskerar jag vet inte hur många människors liv. I takt med att situationen förvärras så kommer man att ta till hårdare tag, var så säker, så funkar människor. Total isolering av mycket sårbara riskgrupper borde ske redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in