2020-03-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har frågat tidigare i tråden men inte fått svar. Finns det en möjlighet att viruset muterat och att många i norden har fått en variant som är mer smittsam och mindre dödlig än vad man fått i Italien och Spanien och Frankrike? Eller hade det då varit ett annat virus, som inte gett utslag vid testning?
Jag kanske greppar efter halmstrån, och förstår att ingen kan svara på om det är så, men någon bör veta om det är teoretiskt möjligt? Skillnaden i dödsfall mellan Tyskland och Frankrike är faktiskt svårförklarad, Tyskland har marginellt fler fall, men Frankrike har mer än tio gånger fler döda. Senaste dygnet har Tyskland klart fler bekräftade smittade, men Frankrike har 36 nya dödsfall, och Tyskland 2. Kan det vara så att tyskarna har en muterad mildare variant.
Om smittorna i Tyskland och Frankrike beror på främst importerad smitta som spridit sig så vore det lite konstigt ifall tyskarna hämtat en variant och fransmännen en annan.
Smittorna spred sig sedan säkert på flera ställen i de båda länderna.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0bbd51
Med risk för att bli smälld på fingrarna för att detta redan har tagits upp; har någon ung och frisk människa avlidit av covid-19 än? Alltså någon person ~ 20-40 år, inga underliggande sjukdomar.

Det är ju tusentals människor som har avlidit hittills och i Sverige så har de avlidna varit gamla/multisjuka. Gäller detsamma för länder som t.ex. Italien där dödssiffran snart är uppe i 2000?
Den första jag kommer på är den där läkaren från Kina som var whistle blower. Han blev väl 33 år.

Du får ju tänka såhär att de som dött i Sverige kanske hade tio femton bra år kvar, tid som pensionär, med barnbarn/barnbarns barn.

Man kan inte räkna så som du gör, att "bara gamla dör". När Svensson märker att även vältränade och tidigare friska dör kommer paniken vara total.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
"Yeah"..., och längst nere står det :

Men enligt Olli Vapalahti, professor vid Helsingfors universitet, finns inga belägg för att paracetamol är bättre än ibuprofen mot coronaviruset.

Mera :

Nei, Ibux akselererer ikke utviklingen av koronaviruset

[url]https://www.tv2.no

Sanningen är att man inte vet än.

Dax att tugga i sig Alvedon då
Citera
2020-03-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Kommunistpartiet utnyttjar sin propaganda för att försöka framställa sig som ett världsexemplar av att ha lyckats få kontroll på spridningen av viruset, när de till och börja med försökte mörka allting. Antalet officiella insjuknade och döda som den kinesiska regeringen rapporterat är sannolikt mycket lägre än de verkliga siffrorna, antagligen p.g.a. politisk manipulation och/eller underrapportering. Effekterna av den hårda karantän runtom landet har även nu lett till matbrist, konkurs hos lokala företag och ökad ilska mot kommunistpartiet bland befolkningen.

https://twitter.com/PhdParody/status/1238961018144985088

Har aldrig proklamerat att deras tillvägagångssätt enbart lett till positiva utspel, men jag har full förståelse för deras åtgärder och i slutfasen av allt detta så är jag övertygad över att de lyckats bättre än vad väst gjorde. Varken väst eller Kina hanterar detta perfekt, men i nuläget vill jag hävda att väst hanterar detta mycket sämre som pratar om flockimmunitet och låta smittan gå igenom den friska delen av befolkningen - när du inte blir immun emot COVID 19 eller att när den väl muterar så spelar ingen resistens roll. Därför offrade Kina ekonomin före hälsan på befolkningen, luta dig tillbaka så kommer du se kortspelet framför dig och med lite tur hade jag helt fel.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Barn är ingen riskgrupp för Corona. Det är konsensus kring det. All statistik visar det, alla forskare säger det. Så ja, varför inte? Skickar du dina barn till skolan när det är säsonginfluensa? För barn är det mycket värre än Corona. Eller håller du dom hemma i ett halvår?

Om du har följt tråden så har du sett läckta filmer från Iran och Kina....
Barn kan råka illa ut utan sjukvård.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja...det beror på hur regeringen vill göra. Som exempel, Italien har 250 döda per dag, detta skulle motsvara 50 döda per dag i Sverige i 100 dagar för att få 5000. Vill man acceptera denna nivå? Eller kommer man att vidta åtgärder.

Ingen skulle ens våga gå ut knappt om 3000 hade dött i Sverige och jag kan försäkra dig om att om antalet döda stegrade iväg till 5000 innan sommaren skulle karantän införas och andra extrema åtgärder vidtas. Inte en chans i världen att det svenska folket skulle leva på som vanligt om folk låg döda i högar på gatorna, för högar av lik bildas av 100.000 kroppar. Folk skulle knappt våga gå ut. Spanska sjukan tog livet av 40.000 svenskar har jag för mig och den pandemin var mycket värre. 5000 är en förhållandevis optimistisk siffra men jag håller fast vid den.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Men nu försöker ju regeringar världen över istället att isolera de friska och produktiva genom att stänga gränser, flygplatser, kollektivtrafik, gym och skiolor.

Ja det är olyckligt. Upprätta sterila baracker i Lappland och släng in alla gamlingar där ett par månader och låt hazmat-personal ta hand om dem. våra äldre ska skyddas, liksom våra sjuka!

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ännu en idiot som tror Kinas siffror är legit. De slutade testa alla utom mycket sjuka. Dog någon dessutom av lunginflammation orsakad av COVID-19 så skrevs de inte in i statistiken...

Du, jag tänker inte börja förolämpa dig. Du kan kalla mig idiot hur många gånger du vill. Tror du inte Kina har ögonen på sig? Det har de. Dessutom överensstämmer Kinas siffror med t.ex. Italiens. Allt pekar på att Kinas siffror faktiskt är, trots allt, överraskande ärliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Kina satte typ 1,4 Miljarder människor i Karantän så de har stoppat viruset nu pga det

Sverige har förvarnat om fler insatser men just nu är det fritt fram för Ncov-19 att härja fritt

Vi får väl se vad Sverige gör när vi står där med ett par hundra dödsfall. Då ska du se, då kommer åtgärderna att vidtas.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Har endast hittat information om att det finns fler än vad allmänheten tror som behöver vårdas med andningshjälp i åldersgruppen 20-40, så om sjukvården blir väldigt ansträngd så får vi nog räkna med att unga människor också kommer att avlida. Du behöver inte ha underliggande sjukdomar för att drabbas av en riktigt otrevlig lunginflammation av viruset, enbart otur.

Unga patienter utan andra sjukdomar kommer prioriteras.

Många av dessa kommer ha bestående ärrbildning o nedsatt lungfunktion livet ut.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja det är typ « the perfect storm» just nu. Bubblor, skulder, låga räntor, oljan och nu covid-19. Hoppas det går bra.

Tror inte det går bra tyvärr! Sverige hade ju redan ungefärlig 0 ränta innan COVID-19 och det går inte att sänka hur långt ner som helst. Hade vi haft räntor som på den gamla goda tiden som låg 4-8 %, då hade vi kunnat göra något.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kinesiska Globaltimes ger följande siffror för COVID-19 i de mest smittade länderna:

"As of Mar 14, COVID-19 infection cases exceeded 20,000 for the first time in Italy. 156,249 cases have been confirmed in over 130 countries and regions outside China. Check out the video to see the changes in the 10 hardest-hit countries outside China.
Latest update on COVID-19 around the world:
Italy: 21,157 confirmed, 1,441 deaths
Iran: 12,729 confirmed, 611 deaths
Spain: 6,591 confirmed, 195 deaths
France: 4,500 confirmed, 91 deaths
Germany: 4,585 confirmed, 9 deaths"

Italien har just nu alltså 7 % dödlighet
Iran 4,8%
Spanien 3 %
Frankrike 2,0 %
Tyskland 0,2 %
Sverige (siffror från Aftonbladet kl 23:49, söndag 15 mars) 992 smittade och 3 döda. = 0,3 %

Kanske borde vi åka ner till Tyskland och kolla vad de gör som inte vi klarar. Kanske är det antalet intensivvårdsplatser eller något annat i systemet som gör att folk inte dör på samma sätt som i Italien.

Vi kan mer eller mindre lägga ned att titta på siffror då många länder inte ens testar annat än människor mellan 80 och döden längre...
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Kina har 3199 dödsfall sen november 2019.

Varför i h*lv*t* skulle vi ha 100.000 dödsfall innan juli, som vitruvianske mannen skrev? Absurt.
Om det nu är så ofarligt varför i helvetet då denna hysteri.
Det rimmar illa allt...
Citera
2020-03-16, 00:00
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kinesiska Globaltimes ger följande siffror för COVID-19 i de mest smittade länderna:

"As of Mar 14, COVID-19 infection cases exceeded 20,000 for the first time in Italy. 156,249 cases have been confirmed in over 130 countries and regions outside China. Check out the video to see the changes in the 10 hardest-hit countries outside China.
Latest update on COVID-19 around the world:
Italy: 21,157 confirmed, 1,441 deaths
Iran: 12,729 confirmed, 611 deaths
Spain: 6,591 confirmed, 195 deaths
France: 4,500 confirmed, 91 deaths
Germany: 4,585 confirmed, 9 deaths"

Italien har just nu alltså 7 % dödlighet
Iran 4,8%
Spanien 3 %
Frankrike 2,0 %
Tyskland 0,2 %
Sverige (siffror från Aftonbladet kl 23:49, söndag 15 mars) 992 smittade och 3 döda. = 0,3 %

Kanske borde vi åka ner till Tyskland och kolla vad de gör som inte vi klarar. Kanske är det antalet intensivvårdsplatser eller något annat i systemet som gör att folk inte dör på samma sätt som i Italien.

Bra fråga, Italien och Frankrike är ju t ex rankade som bäst sjukvård i världen.

https://worldpopulationreview.com/countries/best-healthcare-in-the-world/
Citera
2020-03-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
jag har inte handspritt, och använder parfym

https://www.parfumo.net/Perfumes/Coty/Route_66_Eau_de_Toilette

har säkert 6-8 olika...som jag aldrig använder. Alla känns starka.
Har gjort det i 2 dagar nu, känns som tvål faktiskt. Huden blir bara lite torrt.

Äntligen kommer skiten till användning...men ger det någon nytta?
Idiotförklara mig gärna!
Hvilken alkoholprosent er det i parfymene?
Senast redigerad av POlROT 2020-03-16 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in