2020-03-15, 23:27
Medlem
Madagascars avatar
New York stänger alla "public schools"
- CNN
Citera
2020-03-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag antar att du menar att mellan 50.000 och 100.000 kommer att dö, bara i Sverige. Det är helt befängt enligt mig och jag undrar vad du baserar din prognos på? Enligt studier är covid-19 kanske 10-15 gånger dödligare än vanlig säsongsinfluensa som dödar ett par hundra svenskar varje år. Var har du sett att covid-19 är 50-100 dödligare? Det finns verkligen ingenting som tyder på att så många kommer att dö innan juli.

Vad grundar du din teori om en andra, dödligare våg? Alltså jag är genuint nyfiken och du får väldigt gärna förklara. Styrk även dina teorier med någon form av vetenskapliga belägg.

Viruset har haft nästan fri framfart i västvärlden i flera månaders tid, och nu börjar Europa vakna upp och vidta åtgärder. Italiens karantän förväntas inom kort att ge effekt och Sverige har 3 dödsfall med över 1000 bekräftade fall, och mörkertalet är säkert minst 3-siffrigt.

Sedan november 2019 har det dött 6494 personer i covid-19, majoriteten av dessa i Kina, Italien, och Iran. Men du tror att 50000-100000 kommer att ha dött inom loppet av cirka tre månader från och med nu?

Jag tror att dödssiffran i Sverige kommer att landa på cirka 5000 när 2020 är slut.

Detta är relativt till hur många som blir smittade samtidigt, just nu är 7% av alla drabbade vårdade på intensiv avd. om väldigt många blir smittade på en 4 veckors period så kommer vården att överbelastas väldigt mycket och då ökar givetvis dödligheten också.
Citera
2020-03-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det kanske de borde. Men vad handlar det om för andel?

En promille?
En procent?
Många?

Framförallt får man inte ge ett felaktigt intryck.
Det, om något, är farligt för ett samhälle eller för en nation.

Bra många fler än så. Och våra myndigheter ger ett felaktigt intryck, och ja, det är farligt, som du själv säger, även om du inte menade myndigheterna.

Frankrike över 50% kritiska fall är under 60 år.

Holland över 50% kritiska under 50 år.

Italien 1/3 av alla kritiska är 50-64 år.

Källa, mitt tidigare inlägg, med alla källor visade:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Många som blir immuna alltså

Det är bara att studera Spanska sjukan för att få se en bild om vad som kommer att hända, svårare är det inte. Två år av Pandemi samt ett stort antal döda. Dock slog Spanska sjukan mot många unga friska. COVID-19 verkar inrikta sig mot äldre, sjuka och svaga.

Dock tror jag också många kommer att dö av "vanliga" sjukdomar som exempelvis cancer och kärlsjukdomar. Det kommer helt enkelt inte att finnas vård för dessa samt att äldre vårdexperter kommer att dö.

Ekonomin kommer nog också att skörda sina offer med fattigdom och svält i världen.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så är det väl inte? Jag har sett röda prickar på Afrika. Det är inte bara lika illa som vi har det just nu. Men det kommer.

Jag tror också att Afrika bara ligger lite efter. Både med smittspridning och diagnoser.

Bekräftat sjuka (enligt worldometers):

Egypt: 110
South Africa: 51
Algeria: 48
Morocco: 28
Tunisia: 18
Ghana: 6
Ethiopia: 4
Kenya: 3
Nigeria: 2

Nigeria har 200 miljoner innevånare. Nigeria är stor oljeexportör och gör en hel del affärer internationellt.
Min gissning är att det finns fler än två smittade i Nigeria, men jag kan ha fel...

Citera
2020-03-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Ja, de siktar ju på flockimmunitet.

ja med flatten the peak så sjukvården klarar av belastningen.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
President Donald Trumps regering uppges försöka få tyska forskare att sälja rättigheterna till ett coronavaccin.

Det biomedicinska företaget Curevac har erbjudits en stor summa pengar för att ge USA exklusiv tillgång till vaccinet i framtiden, rapporterar Welt am Sonntag.

Den tyska regeringen är beredd att stoppa en eventuell försäljning.

Enligt Welt am Sonntag har Donald Trump och USA erbjudit sig att köpa företaget för att säkra exklusiv tillgång till ett framtida vaccin.

En representant för Tysklands hälsodepartement bekräftar uppgifterna för tidningen. Och säger att Trump är beredd att göra vad som helst för ett vaccin, men ”bara för USA”.

Representanten förklarar att den tyska regeringen för diskussioner med Curevac för att företaget ska stanna i Europa.

Uppgifterna bekräftas även delvis för Reuters.

– Den tyska regeringen är väldigt angelägen om att vaccin och aktiva substanser mot det nya coronaviruset tas fram i Tyskland och Europa, säger en talesperson för det tyska hälsodepartementet till nyhetsbyrån.

– Gällande detta, har regeringen ett intensivt utbyte med företaget Curevac.

Trump ville ju köpa Grönland. Men ett vaccin bara för USA?

Men nej, det här måste Tyskland stoppa.

Men om detta är sant så bortsett att Trump är beredd att offra resten av världen för America first. Så innebär detta att USA måste vara långt borta från ett vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Detta är relativt till hur många som blir smittade samtidigt, just nu är 7% av alla drabbade vårdade på intensiv avd. om väldigt många blir smittade på en 4 veckors period så kommer vården att överbelastas väldigt mycket och då ökar givetvis dödligheten också.
Stockholm har 90 intensivvårdsplatser just nu sa dem i Agenda. Helt sanslöst.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det blir garanterat inga skattepengar om fullt friska stannar hemma iaf. Dvs mindre sjukvård för framtida utbrott m.m.

Sant! Hade man agerat rätt i tid så hade alla former av förluster blivit mindre, jävla idioter med andra ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det blir garanterat inga skattepengar om fullt friska stannar hemma iaf. Dvs mindre sjukvård för framtida utbrott m.m.

Och ännu värre, blir inga definitivt inga skattepengar om fullt friska blir arbetslösa, vilket redan börjat ske, och som vi definitivt bara sett början på.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHamleigh
Någon skrev tidigare i tråden om de tre vågor som spanska sjukan kom i, där den andra vågen var den mest förödande i både spridning och hur det slog mot de starkaste människorna.

Vad säger att ett liknande händelseförlopp är sannolikt för covid-19?
Alltså att den smitta som nu förekommer bara är en försmak av vad som komma skall.
Muterade spanska sjukan till det värre?
Är det vanligt att virus beter sig så?

Ju dödligare viruset blir desto fortare försvinner det, generellt sett.
Citera
2020-03-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är bara att studera Spanska sjukan för att få se en bild om vad som kommer att hända, svårare är det inte. Två år av Pandemi samt ett stort antal döda. Dock slog Spanska sjukan mot många unga friska. COVID-19 verkar inrikta sig mot äldre, sjuka och svaga.

Dock tror jag också många kommer att dö av "vanliga" sjukdomar som exempelvis cancer och kärlsjukdomar. Det kommer helt enkelt inte att finnas vård för dessa samt att äldre vårdexperter kommer att dö.

Ekonomin kommer nog också att skörda sina offer med fattigdom och svält i världen.

Sämre renlighet på den tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in