2020-03-15, 19:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Den som känner sig manad kan ju referera till vittnesmålen som tyder på att OP träffades av andra skottet. Jag utesluter varken det ena eller det andra eftersom det finns tecken åt båda håll. Det skulle vara intressant att se var en fullständig redovisning hamnar.
Citera
2020-03-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Mycket följer med ut genom utgånghålet...framåt, uppåt och åt sidan. (vattenmelon illustrerar hur mycket som följer med ur utgångshålet - trots att den går sönder runt om och inte bara fram och bak som en kropp)
https://youtu.be/sB90C0hmIy4

https://youtu.be/uInTUNrokVg

Här ses hur mycket "skräp" i form av krutrester - och möjligen blyisotoper som kan hamna på både skytt, vapen och mål.
https://youtu.be/QSlLZeWLy3s
Vet inte om man gjort några studier med djurkroppar iklädda skjorta, slips kavaj och rock, men det skulle ju kunna tänkas att det uppstår vissa stänk.
Melonen är inte riktigt rättvisande, men ger ändå en fingervisning.
Allt måste ju ha kommit genom det lilla utgångshålet i rocken under bråkdelen av en sekund.
Släpp sedan melonen i marken och kolla om det blivit fler stänk.
Om OP föll något på sidan kan det ju ha pushat ut en del vid markkontakten både från huvudet och bröstet.
Upplivningsförsöket med hjärtmassage och konstgjord andning kan också ha gett stänk.
Vindriktningen som verkar ha varit ganska kraftigt ostlig på platsen kan ha påverkat.
Det är inte givet och inte ens troligt att stänkriktningen speglar skottriktningen.
Vi vet ju att kulan inte låg i den riktningen.
Senast redigerad av MacMackay 2020-03-15 kl. 20:58.
Citera
2020-03-15, 20:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Hittade detta välskrivna handskrivna brev från SE till Tingsrätten 1986

Här lider inte Stig av stumma/stela fingrar eller liknande som Vapenhandlarens dotter påstår att hon set
vid bridge kvällarna

Det verkar vara en välskrivande grafiker som skriver mycket fint, skriver man såhär fint så kan man nog
även skjuta med ett vapen , om det nu var så..

scrolla ner en halv sida ugf

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-stig.html

Brevet är skrivet 3 år efter MOP vilket stärker din poäng.
Citera
2020-03-15, 20:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Christina Vallin säger den 27 mars:

"Då ser jag tre personer och jag kan inte komma ihåg nu, om den ena redan ligger ner eller om han faller ner, när jag tittat dit."

Uppenbarligen kan alltså vittnen vara osäkra på om de faktiskt såg, eller bara antog (hjärnan fyllde i), att en man föll.
Citera
2020-03-15, 20:34
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaningschef
För ingen mördare åkte fast

Är det enda sättet att ta sig framåt i en utredning?
Citera
2020-03-15, 21:06
Medlem
Om mordet är en liten konspiration med 3-4 stycken som inte drar sig för att mörda en statsminister.
Hur många skulle våga läcka information om den eller skulle man betrakta sitt eget skinn som viktigare?
Citera
2020-03-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, bobo har slagit fast att OP-skottet gick c:a 45 inåt Tunnelgatan. Jag menar att blodstänken är ett skäl att utesluta detta.

Vad nu detta spelar för roll, men vi är ju alla ”I väntan på Krister”...
Jag tror att Krister har något annat på G som vi inte känner till. Någon variant på Sydafrikaspåret som inte behöver analys av kulor eller blodstänk.

Men ditt avslut "I väntan på Krister" som anspelar på "I väntan på Godot" som ju aldrig dyker upp låter så poetiskt så jag kunde inte låta bli att rimma till det. Ligger inom spoiler så att modsen inte ser det.

Senast redigerad av Utredaren 2020-03-15 kl. 21:12.
Citera
2020-03-15, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jo, det finns skäl att vara osäker.
Jag säger inte att det är säkert. Jag säger att den kända bevisningen säger att OP träffades av det andra skottet. Att den är starkare än den för det omvända, att han träffades av det första skottet.

Citat:
Och när KP säger att OP träffades av första skottet bör man väl ta det på allvar?
Det kan vara så enkelt som att det för honom och hans utredning helt saknar betydelse och att han inte vill krångla till det med en massa för honom irrelevanta detaljer.

Eller så vet han något som inte framkommer i det för allmänheten tillgängliga materialet.
Citera
2020-03-15, 21:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Mycket följer med ut genom utgånghålet...framåt, uppåt och åt sidan. (vattenmelon illustrerar hur mycket som följer med ur utgångshålet - trots att den går sönder runt om och inte bara fram och bak som en kropp)
https://youtu.be/sB90C0hmIy4

https://youtu.be/uInTUNrokVg

Här ses hur mycket "skräp" i form av krutrester - och möjligen blyisotoper som kan hamna på både skytt, vapen och mål.
https://youtu.be/QSlLZeWLy3s
Det där betyder att GM var full av "skräp" på armarna bröstet och ansiktet efter skotten
Citera
2020-03-15, 21:52
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det där betyder att GM var full av "skräp" på armarna bröstet och ansiktet efter skotten

Jepp. Tänk om en blå täckjacka ur ett dödsbo tagits hand av anhöriga någonstans...

Eller DNA från en statsminister på ett par skor. Ett vittne skall ju ha sett gm vandra förbi och gå tillbaka vid kroppen. Vid det laget fanns definitivt blod på marken - i form av "spraydroppar".
Senast redigerad av StuG 2020-03-15 kl. 21:55.
Citera
2020-03-15, 22:30
Medlem
Kn Kroks avatar
Tycker SwebTV har en kul vinkel. Så jag får se om the usual suspects drar igång och om skjutvinklar och klockslag.

https://youtu.be/uaYZVtaIn0U
Citera
2020-03-15, 22:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nytt vittnesmål för mig. Vart kommer det ifrån. Det närmaste som går att komma detta är Gösta Söderströms patrullbil som bör åkt från Kungsgatan cirkus 2323. Men det var en vanlig patrullbil och ingen piket.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Fanns det kopplingar mellan Barschel+ Cats Falck och Olof Palme?
Dödades de av samma orsak?

Vapenaffärer, OP medlade mellan Iran och Irak. Bofors, OP träffade Iraks ambassadör Bagdad Bob på morddagen.

"Det finns flera teorier kring Barschels död. Vad som är klarlagt är att hans död vållades av flera olika medikament som Barschel hade tagit på kvällen, men frågan är om det var självmord eller mord. Den schweiziska polisen utgår ifrån att det har varit självmord, medan andra däremot tror att det var mord.

Så påstod till exempel Mossadagenten Victor Ostrovsky att Mossad dödade Barschel för att han inte ville stödja vapenförsäljningar mellan Iran och Israel som skulle gå via Schleswig-Holstein. Irans f.d. president Abolhassan Bani-Sadr stödjer denna tes, likaså den schweiziske kemisten Klaus Brandenberger som menar att Barschel bedövades först innan han fick en dödlig sömnmedelsdos.[10]

En annan teori menar att östtyska Stasi har haft med mordet att göra. Denna teori kom upp eftersom Barschel ofta reste till DDR för att besöka Rostock och Warnemünde för att träffa medarbetare i Stasi. Teorin menar att Barschel var involverad i vapenförsäljningar som gick via DDR och som Barschel ville avslöja.[11]

En tredje teori går ut på att CIA har varit involverat i mordet. Vapenhandlaren Dirk Stoffberg uttalade sig om att CIA-direktören Robert Gates skulle träffa Uwe Barschel i Genève. Strax innan Stoffberg skulle förhöras begick han självmord enligt den officiella utredningen.

2017 påstods i boken Im Spinnennetz der Geheimdienste. Warum wurden Olof Palme, Uwe Barschel und William Colby ermordet? att det finns kopplingar mellan mordet på Uwe Barschel och mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.[12] Oklart är också varför Barschel överhuvudtaget befann sig i Genève.[13] Journalisten Patrik Baab menar att Barschel var i Genève för att pressa fram pengar genom att hota avslöja sina kunskaper om diverse vapenaffärer som han själv hade varit involverad i. Pengarna skulle han enligt Baab använda för att starta ett nytt liv eftersom hans politiska karriär var slut efter Barschelaffären.[14] Vissa menar att det finns en koppling mellan mordet på Barschel och mordet på den svenska journalisten Cats Falk som hittades död i Hammarbyhamnen den 29 maj 1985.[15]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Uwe_Barschel

Uwe Barschel var en politiker som dog under mystiska omständigheter vid tiden runt MOP. Frågan om det var mord eller självmord är fortfarande öppen. Han var vid tiden inblandad i en skandal då han låtit avlyssna sin politiske rival i schleswig-Holstein, Björn Engholm. Att UB var insyltad i vapenaffärerna står klart. Att han på den vägen kom in i farliga situationer står.

Hans kontakter med Stasis Alexander Schalk-Golodowski är ju en sensationell uppgift . Får mig att tro att Barschel gick samma väg Calle Algernon. frågan är vilken sida som mördade dom.'
Den läkemedelscocktail som fanns i hans blod är minst sagt iögonfallande, valium, antihistamin, barbiturater och neuroleptika.

Frågan är om det finns någon koppling mellan MOP och Barschel. Vapenaffärerna är ett intressant ämne men tror inte på att dom frambringade MOP. Däremot tror jag det är en av anledningarna till mörkläggningen runt Olof Palmes öde.

Platsen för hans död är intressant , Geneve. Inte så långt till Annemasse , CPC och deras systerorganisationer. Han ska också ha träffat Khomeinis son.

Det som är återgivet av morddagens möte mellan Olof Palme och Bagdad-Bob visar inte på något samband med MOP. Finns återgivet i ”På uppdrag i Bagdad” med ett faksimil skrivet av den på mötet närvarande UD-mannen Tomas Ganslandt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in