2020-03-15, 22:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
brutalt klokt inlägg

Jag kan väl påminna om Eliassons svårigheter att läsa utantill och hans infantila uttalande under en intervju efteråt, bevisen finns på SVT Play.
Citera
2020-03-15, 22:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag kan väl påminna om Eliassons svårigheter att läsa utantill och hans infantila uttalande under en intervju efteråt, bevisen finns på SVT Play.

Jag hörde inte vad han sa i intervjun efteråt. Vad sa han?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
okej jag har en mamma som blev diagnostiserad med lung inflammation hon hostar kraftigt trots antiobiotikan som hon tar kåvepin 1 mg på morgon och kväll . det har gått 4-5 dagar men hostar försvinner inte ? så jag tänkte ifall det är covid 19 ?
hur länge kan man hosta vid normal lung inflammation om man går på antibiotika ?

Vågar inte uttala mig alls i detta, ring sjukvården snarast möjligt skulle jag säga och rådfråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Herregud.

Du greppar verkligen efter halmstrån. Försöker du övertyga oss eller dig själv om att ditt hamstrande var nödvändigt?

Ingen kommer bli utan toapapper eller mat.

Men precis ! Sen måste jag tillägga att man behöver väl för fan inte toalettpapper för att torka sig i arslet !? Bara att ta duschen eller våtservetter! Ärligt varför har folk hamstrat papper för ?
Citera
Medlem
Finns det några prognoser som visar hur många svenskar som kan komma att dö av Corona i Sverige utifrån olika scenarion? Har inte lyckats hitta något.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Kan Italiens fruktansvärda siffror bero på att luftkvaliteten i Lombardi är riktigt usel?

Nej det handlar mestadels om en kollapsad sjukvård.

Exempelvis:

Ca 20% av alla smittade behöver vård på sjukhus, varav ca 5-15% (finns olika uppgifter) behöver intensivvård (eller så dör dom) och om man har exempelvis 1 miljon smittade samtidigt behöver 200 000 sjukhusplatser samtidigt som 50 - 150k behöver intensivvård med apparater som inte finns i stora mängder.

Därför det är så viktigt att ta till med tuffa åtgärder såsom exempelvis stänga skolorna för att sakta ner viruset och på så vis hjälpa sjukvården.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Säger vaddå?

Att de fokuserar på vissa grupper.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
När folk börjar dö i massor i Europa av Coronaviruset och vi inte har tid att ta hand om och begrava döda kroppar så kan mycket väl en andra epidemi sätta igång med ännu ett dödligt virus. Som efter 1:a världskriget. Det kanske blir total massdöd i Europa pga våra inkompetenta politiker. Man skulle ha följt Kinas exempel om bommat igen hela Europa och USA så fort det blev känt att viruset fanns.
Citera
2020-03-15, 22:42
Medlem
StarkMarks avatar
"People who fully recover from the coronavirus can be left with '20 to 30%' less lung function, and gasping for breath when they walk quickly, Hong Kong doctors find"

https://news.yahoo.com/people-fully-recover-coronavirus-left-103917303.html
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja jag tillhör en riskgrupp med klenare hälsa än de flesta tyvärr så jag vill helst slippa sliten men bättre nu i så fall än senare ifall vården kollapsar

Det är väl klart att ingen vill bli smittad om de slipper. Det är samma med en vanlig förkylning. Om jag får slippa den är jag självklart gladare än om jag får den. Jag känner till personer som blivit mycket sjuka i en vanlig enkel bondförkylning. Om den slår fel kan den slå hårt, men det är ju lyckligtvis ovanligt.

Vi får hoppas att du slipper både det ena och det andra. För egen del tar jag det som det kommer om det kommer.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
The Lancet vill bara skrämmas? Tror att du snarare inte har en susning om vad du pratar om. The Lancet är högst trovärdiga. För övrigt nämner de inte en dödlighet på 20% utan ca 5% i Kina och 15% utanför Kina än så länge.

De nämner visst 20% om du tar dig tid att läsa tre meningar till.

Wuhan 20%

Det är det intressanta, det är vad kollapsad sjukvård kommer att
ge om inte Sverige slutar att strula..........
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Tittar man på Agenda så ser man ju på kroppsspråk o lyssnar på vad de säger att Sverige är jäkligt illa ute.

Har en bekant i riskgruppen som var tvungen att åka in till Karolinska, vederbörande kom hem från ett riskområde för en vecka sedan. Läkaren bar inte skyddsmask, tyckte det inte var värt att testa mot C-19 utan erbjöd sig att skriva ut hostmedicin.

Det är uppenbart att miljardfiaskot Karolinska om en mycket kort framtid inte kommer kunna bedriva verksamhet pga materialbrist. Samt om de nu jobbar utan skydd så lär det även bli personalbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in