2020-03-15, 21:21
Medlem
StarkMarks avatar
"Den svenska politiskt korrekta mentaliteten, med sin politisering av försiktighet, kan förklara den exceptionellt tafatta responsen på coronautbrottet i vårt land. Situationen förvärras av att ett betydande antal människor i Sverige identifierar sig med och litar på etablerade politiker och experter. För många är den infantila tilltron till etablissemanget rent av en central del av deras livslögn, skriver Joakim Andersen.

Den som följt alternativ media den senaste tiden vet redan att Sverige och flera andra länder nu drabbas av en omfattande pandemi. Gradvis har detta även börjat gå upp för de medborgare vars nyhetskonsumtion är begränsad till etablerad media.

Det som skiljer vårt land från många andra är ledarskapets oförmåga att i tid ta hotet från coronaviruset på allvar. De stängde inte gränserna när det fortfarande var meningsfullt att göra det, de stängde inte skolorna, de testade inte utlandsresenärer och så vidare. Vi är dåligt förberedda på en pandemi rent allmänt – vi har färre vårdplatser än de flesta andra industrialiserade länder och lagren av medicinsk utrustning är små. Detta beror inte minst på att vårt etablissemang satsat resurserna på annat.

Men det finns också förklaringar till vår dåliga beredskap som snarare beror på psykologi och ideologi, med en särskild mentalitet som hör intimt ihop med den politiskt korrekta liberalism som präglar många svenskars världsbild. Den mentaliteten, som har blivit en viktig del av den svenska nationalkaraktären, visar sig nu återigen vara direkt livsfarlig."

https://www.friatider.se/politisk-korrekthet-bakom-sveriges-coronakaos
Citera
2020-03-15, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Sverige behöver förstatliga sjukvården (och skolan) samt lägga pengar på de sektorerna. Att pumpa in pengar nu finns ingen politisk vilja till och de går ändå i stor utsträckning till att subventionera privata alternativ. Dessa privata alternativ har inte intensivvård eller akutvård. Det tjänar man inte pengar på.

Det är den regionalt styrda vården som är fel. Självklart bör inte större sjukhus vara privata och jag håller med om att sjukvården bör ha staten som huvudman. Dock bör staten kunna anlita privata under tydlig reglering.
Citera
2020-03-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tegnell idag, det kan redan finnas ett par miljoner smittade i Sverige:

" Något annat som diskuterats flitigt i veckan är Sydkoreas hantering av coronakrisen. De har hyllats som ett föregångsland med större drive in-testning för viruset.
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Ja men då så, varför ens bry sig om att stänga ner Sverige ens delvis om redan 30% är smittade. Det kommer knappast hjälpa i så fall.

Häromdan hade vi inte ens spridning i samhället enligt FHM utan bara importfall.

Säkringen verkar ha brunnit totalt.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jag tror du tror för mycket om dig själv. Jag har spenderat dagar att läsa på trovärdiga sajter som WHO. Inte här på Flashback. Ingen har sagt att situationen inte är allvarlig, men du sitter och går händelserna i förväg. Du vet inte ett skit, du utgår bara ifrån det värsta men du vet inte. Finns ingen rationalitet eller balans alls. Men visst, kör på du. Risken är större att du dör i stroke av din oro än något relaterat till Corona.
Du utgår från det bästa, men du vet inte heller.

Men det jag vet är att sådana som du har haft fel från stund ett. Sådana som du hävdade att det aldrig skulle nå utanför Kina, att det inte var någon fara att åka till Italien eller låta flygen från Iran landa här dag efter dag. Sådana som du hävdade att Sverige bara skulle drabbas av enstaka fall. Sådana som du hävdade att vår beredskap var god.

... och nu hävdar sådana som du att svensk vård kommer att klara detta utan större problem.

Återvänd du till att läsa WHO-rapporter, så tar vi andra hand om det som kommer.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag behöver inte få fram en bild av det för de gör det uppenbarligen tillräckligt bra själva. Tycker du vår regering gör nog?

Storbritannien kan uppenbarligen det så måste väl finnas något sätt för Sverige att beordra industrier? Typ krisläge, krig osv.

Kanske har fel.

Varför inte skicka en beställning? -->Getinge AB

Italienarna:

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Fabriker är i drift tjugofyra timmar om dygnet för att kunna maximera tillverkningen av respiratorer. En läkare berättar för mig att det finns långtgående planer på att lägga om produktionen i en fabrik där man vanligtvis producerar bindor och tamponger. Nu ska skyddsmasker tillverkas istället.

Källa
Citera
Medlem
[b]Träffade min syster igår kväll. Nu skrev hon att hon börjat hosta och har fått ont i halsen fan också! Är orolig som fan nu.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Senaste siffror beträffande Sverige är 1040 smittade och 1 friskförklarad. 3 st har dött tyvärr och fortfarande är det 2 som är allvarligt sjuka. Dom 2 kan vara mycket svåra fall. Jag tycker det är underligt att inte fler är allvarligt sjuka. Jag litar inte ett dugg på dessa siffror.

79 nya fall tillkom idag men även det är en siffra som jag betvivlar. Om siffrorna ändå skulle stämma, så kan man tolka det som att läget har förbättrats något, men som sagt, jag tvivlar, nu förstår jag hur folk kände sig i gamla Sovjetunionen. Aldrig lita på officiella siffror, aldrig lita på regimens rapporter.

Siffran "smittade" är siffran för "allvarligt sjuka" i den svenska statistiken. Siffran "allvarligt sjuka" => "dödsbädden".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du kan ju allltid börja plugga om du vill veta mer...

Det är du som totalt har missförstått vad statistikteori är så jag ger dig samma råd.
Citera
2020-03-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.di.se/nyheter/strategin-lata-sa-manga-svenskar-som-mojligt-smittas/

Tänker jag fel när jag tänker att tom om jag räknar så lågt som 2% dödlighet så kommer 120 000(beräknat på 6 miljoner smittade) svenskar dö i corona med flockimmunitets-taktiken??
Nej, förutsatt att dödligheten skulle vara 2%.
Vet inte vilken dödlighet FHM kalkylerar med.
Detta kan förvärras oxå om det blir en stor peak av samtidiga kritiskt sjuka.
Citera
2020-03-15, 21:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Detta läste jag idag (tydligen är det skrivet från Italien men ni får stå ut med någorlunda dålig översättning via Google translate):

"Läs!

Jag skulle vilja förklara för alla mina vänner från XXXXXXXX vad som verkligen händer här i Italien och att berätta all information vi har efter en månad som du kanske inte har ännu.
Det faktum att viruset endast är farligt för äldre och sjuka är en LÖGN som serverades till oss för 15 dagar sedan. Sjukhus är FULL av unga människor, idrottare, och det går inte förbi barn. Patient 1 (den så kallade första sjuka mannen i Italien) är 38 år, fotbollsspelare och maratonlöpare, mycket frisk. De första 15 dagarna hade han nästan inga symtom (lite ont i halsen och nästan ingenting) och under den perioden infekterade han hundratals människor som smittade sina nära och kära. Efter 15 dagar försämrades hans hälsa inom 24 timmar med för hög temperatur och han hamnade snabbt på återupplivning, intubation och livskamp. Det var först efter 3 veckor som hans lungor började pumpa syre oberoende (och han överlevde tack vare att han var frisk och stark innan det), och hans intubation avlägsnades, men han var fortfarande på intensivvård. Det finns inget botemedel eller terapi ännu, det är inte sant att det är en "förkylning". Sjukhus handlar om kollaps eftersom det inte finns mer utrymme för intensivvård eller återupplivning. Det finns inga fler arbetare (läkare och annan personal), alla arbetar tre skift, faller ut ur makten, alla pensionärer och medicinska studenter kallas in för att hjälpa, tält är satt upp framför sjukhus för att hysa de sjuka ... köpcentra förvandlas till tillfälliga sjukhus ... läkare och animatörer tvingas ta emot patienter per år eftersom det inte finns mer plats för alla! Om du är 50 år och äldre tar de dig hem eftersom de bara tar emot patienter som kan rädda många år av livet. Det handlar inte om panik, det handlar om ett allvarligt virus som ingen annan vet om. Patienterna är indelade i två grupper: infekterade och sjuka. De som har Sars Cov -02 (och de kan vara symptomfria och överföras till andra) är smittade och de med Covid -19 är smittade, varav 20% hamnar på intubation. Dödlighetsgraden ökade från 2% till 7%.
Viruset kvarstår på alla ytor och material i garderoben och överförs upp till 2-4m avstånd, så det räcker att röra en bänk, dörrhandtag, dörr, korg i en självbetjäningsbutik eller något som berörs av någon som är smittad, sedan röra vid din näsa , mun eller ögon, och du fick viruset. Det stannar mest på släta ytor.
Sjukdomen är bifasisk. Det första steget är antingen utan symtom eller milda symtom, det andra steget är en brant försämring 24-48 timmar där lungorna kan täckas helt av viruset och oförmågan att andas. Vi är redan i detta, eftersom de gav oss fel information, och eftersom det fanns många människor som var "smarta" och "inte fick panik." Det är därför jag ger dig all denna information eftersom du inte har den nedan som vi inte hade. Läkare lär sig och samlar in information om detta amerikanska virus om nuvarande patienter, prova behandlingar, upptäck hur det reagerar, hur det utvecklas .. bara nu för att ingen vet om detta virus hittills, och med hjälp av andra kinesiska läkare som redan är igenom det tidigare samlar de all information de förmedlar till människor. Vi har 2000 fler smittade varje dag, 200 fler döda varje dag ... från och med i kväll har regeringen beslutat att stänga allt utom apotek och stormarknader. I hela staden straffar polisen fängelset av alla som de hittar på gatan utan en mycket berättigad och listad anledning till att vara ur huset. Det förklarades officiellt ett nationellt pandemonium.
Akta dig och gör dig inte smart och modig är inte ögonblicket. Du är smart om du resonerar att detta virus inte väljer i flera år och att du älskar dig själv och människorna omkring dig och skyddar dem så att du inte smittas, men var försiktig.
Jag älskar er alla"
varför ska jag bemöda mig att läsa något utan länk eller källa!? Har du skrivit det själv!?
Citera
2020-03-15, 21:24
Medlem
StarkMarks avatar
"De extremt små marginalerna inom svensk vård är en följd av att man prioriterat ett folkutbyte till en kostnad av mellan 50-100 miljarder årligen. Med all kapacitetsbrist i infrastruktur till följd av massinvandringen.

Ja, det är blattarnas fel även denna gång."

https://twitter.com/chris_af_VP/status/1239257096287326208?s=20

Christoffer Dulny har rätt. Politiker har prioriterat afghaner, kurder, somalier, kosovoalbaner, iranier, araber och det kommer fram nu. Att ha en massinvandring av främmande, och värdelösa, folkslag har varit kostsamt och man har valt att spendera pengar på dem istället för på oss.
Citera
2020-03-15, 21:24
Medlem
FarbrorAgges avatar
Corona Bob (Tegnell) på SVT2 nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in