2020-03-15, 20:23
Medlem
RadioDDR1s avatar
Det är alltså fritt fram att sjukskriva sig i två veckor, utan läkarintyg. Kan man inte då sjukskriva sig två veckor, gå till jobbet en dag och sen sjukskriva sig igen i två veckor tills den här skiten har lagt sig. Vad kan arbetsgivaren göra vid ett sådant "sjukdomsmönster"?
Senast redigerad av RadioDDR1 2020-03-15 kl. 20:28.
Citera
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Han sa bara att jag skulle sprita den noga först.

Tack för länken.

Åkeri branchen? Kan vara en tuff bransch med många mindre seriösa arbetsgivare. Försök ta kvällen och kolla vilka rättigheter och skyldigheter du har. Vet att det kan vara tufft men det skadar inte att känna till vad som gäller.
Citera
Medlem
Det som är något poetiskt vackert med denna epidemi är att det demonstrerar hur statistik fungerar i verkliga världen och hur allt är relativt befolkningsmängd, selektivt testande (Italien), outliers (som selektivt testande fångar) etc.

Även om ni vuxna på 30+ just nu sitter och bär på COVID-19 kan ni få veta att sannolikheten att ni ska dö av en hjärtattack är mycket högre både före under och efter detta, än att ni ska dö av detta skitvirus.
Citera
Medlem
Anställa på Umeå Universitet smittade av Corona. Fortsatt inget uttalande från universitet vad jag kan läsa.
Citera
2020-03-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Har du tänkt på att hur antalet patienter ska hanteras?

För att ta Lövens exempel. Skillnaden mellan att 1 person blir sjuk varje dag under 365 dagar eller att 365 personer blir sjuka på en dag.

Ja läget kommer ändras och skilja sig från plats till plats i Sverige och då kommer också åtgärderna för att minska trycket komma.

tex skolor kommer att stängas för att senare öppnas igen.

Just nu är det viktigaste att pränta in i folk att det måste undvika andra människor när det känner sig förkylda/feber/hosta och att man övrelag minskar kontakter med riskgrupper som äldre.

annars kommer elden få för mycket bränsle och överbelasta vården.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så det är fastställt att man blir immun? Fast frågan är bara hur länge det håller? Jag förstår verkligheten inte det här snacket. Eller är det bara hon själv som dragit slutsatsen att hon är immun och en superkvinna?

Det är fastställt att man kan bli smittad igen! Dvs inte blir immun, de har WHO läkare tillochmed uttalat sig om!
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det där vet du ingenting om. Det är flera som blivit friska, även i Italien.

Vad menar du med att »bära viruset«? Det låter som någon hemsnickrad teroi som du slänger ur dig bara så där. Ingen »bär ett virus«. Antingen är man virusinfekterad, dvs sjuk eller så är man inte virusinfekterad, dvs frisk. Det är inte annorlunda med detta virus än med vilket som helst virus.

Aldrig hört talas om HIV?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Exakt!

Detta verkar vara svårt att banka in i huvudet på folk. Sverige har inte dragit ner på antalet tester för att det är verkningslöst, utan för att vi börjar få slut på testutrustning.

Sverige lade pengarna på annat och nu är det för sent.

Ja, kan inte någon vaken journalist fråga statsepidemiologen eller FHM detta vid nästa presskonferens? Det går ju t.ex. att ha My Martens son som exempel. Det finns ingen rimlig anledning att inte testa honom. Vi måste få veta om barn kan få så allvarliga tillstånd som han fick pga covid19.
Citera
2020-03-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag önskar det, men tror inte det. Oavsett hur tillväxtkurvan ser ut, så kan det omöjligt vara plötsligt en miljon sjuka.

Tror definitivt att miljoner är smittade i Italien. Över 400 av Sveriges fall smittades i Italien. Och det för två veckor sedan. Grovt uppskattat så tror jag att 0,1% av de som vistades i Italien då var svenskar. Skulle ge 400 000 smittade för två veckor sedan. Ger definitivt miljoner smittade nu. Detsamma skulle även gälla om det bara skulle vara 100 000 som var smittade för två veckor sedan.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
vem har sagt att hon nu är immun, finns väl inte belägg för att det är på det viset

Immunitet vet vi inget om än.

Men om hon är frisk så kan hon ge blod med antikroppar. Kineserna använde väl den metoden. Undrar om de inte gjorde det under spanskan också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Lite märkligt (?) att inget företag hunnit gjort nån reklamfilm som anspelar på situationen i världen. Eller kanske inte konstigt, men det blir en märklig situation när reklamfilmerna på TV handlar om resor o upplevelser samtidigt som gränserna är stängda o Arlanda är tomt. Är det inte lite tondövt?

SAS kan ju alltid slänga ihop en film om hur de tar hit sånt som inte är skandinaviskt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
632 dödsfall!?!
25.000 människor dör DAGLIGEN i cancer!
Coronaviruset är en piss i havet av risker och dödshot vi lever under.

Sluta med fantasier och skrämselpropaganda tack.

Vart är fantasier och skrämselpropaganda?
Ja det är en piss i havet just nu ja eftersom det är början av en pandemi. Läs på hur en pandemi utvecklas först.

Och kom inte med något jävla cancersnack. Jag har förlorat 4 personer nära mig i cancer så jag vet vad cancer är tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in