2020-03-15, 17:45
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi har kört så sedan i onsdags tror jag det var (dagarna flyter ihop lite just nu) och lika mycket som det är att skydda våra kunder så handlar det om att skydda dom anställda. Förutom den självklara sociala biten så finns det en ekonomisk vinning i att dom håller sig friska.

Vi funderade på att sätta upp lappar om att inte hamstra men kom fram till att risken snarare är att det skrämmer folk att tro att vi inte kommer klara varuflödet.

Lite det jag också känner att restriktioner på vad man får och inte får handla kommer leda till att fler kommer hamstra. Bästa är att försöka fylla på så snabbt som möjligt i hyllorna, själv blir det ingen köttfärssås ikväll då både Willys och Coop hade slut
//Skalman
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
En till död!! Stäng ner alla skolor och arbetsplatser nu för tusan. Det är allvar.

Jo på med foliehatten och ta fram handspriten, nu är domedagen kommen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
För de som inte observerade- dödsfallet var i går inte idag. Det är tydligen ett dygns latens på information i Sverige.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/aldre-patient-med-covid-19-har-avlidit/

då stämmer det att även antal dödsfall dubblas var tredje dag, inte bara antal bekräftade smittade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var det direktsänd torrhosta av Ann-Britt Pettersson jag hörde där i studion?
Jspp, och kvar i studion sitter hon trots att den enda infon från PK var att hon nu ska gå hem.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Staten får väl pröjsa till de 10 000 permiterade SAS arbetarna lön sen.
Citat:
Permittering är den period då arbetsgivaren, utan att anställningen upphör, inte tillhandahåller arbetstagaren något arbete men oftast ändå full lön. Under permittering är arbetstagaren skyldig att infinna sig på arbetsplatsen då arbetsgivaren beordrar detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

In och kolla grafen kring antal smittade och kolla sen på den gula grafen dvs utanför Kina

Spikrakt uppåt, passerat antal återhämtade totalt nu.

Varför vara förvånad? Vi vet ju att återhämtningen tar längre än inkuberingen. Således blir fler sjuka i sjukdomen än vad hinner bli friskförklarade.
Citera
2020-03-15, 17:46
Medlem
BRA GJORT SAS,

Mycket proffsigt, Richard Gustavsson, så här talar en ledare.

Jag noterar också att det var betydligt fler frågor på denna presskonferens än den Löfven höll. Visar hur invaggad den svenska rikspressen är.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Gärna källor på dina lögnaktiga påståenden, tack.

Av de ca 80 000 officiella pågående fallen har 7 procent, alltså sju procent tillståndet allvarligt eller kritiskt. Om man utgår ifrån att även de med lättare andningsbesvär tas in på sjukhus, så lär siffran landa på runt 13 procent internationellt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
(Se siffrorna under grafen)

I Sverige kan denna siffra vara lägre, givet att vi bara har två dödsfall och två allvarliga/kritiska fall av de, officiellt, smittade av mer ön 1000 smittade totalt. Räkna med minst 10 gånger fler som har inga eller ytterst milda symptom.

För övrigt ser siffrorna för Sverige riktigt hyggliga ut enligt mitt sätt att se det. Bara 63 nya fall, hittills sedan midnatt. Hoppas att vi kan hålla ett snitt på maximalt 150 nya officiellt smittade per dygn de närmaste 6 veckorna, då kanske sjukvården orkar med ett tag till. 8000 officiella fall i slutet av april är det bästa jag vågar prognostisera.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Angående att man inte stänger skolorna. Egentligen borde väl så många lärare, och övrig skolpersonal, som möjligt sjukskriva sig imorgon. Då kommer ju eleverna skickas hem och skolorna stängs i alla fall eftersom att det inte finns tillräckligt med personal.

Jag tror att väldigt många pedagoger är så extremt kuvade och hyser högt förtroende för våra politiker och myndigheter. Så det kommer inte bli så, det gäller nog tvärtom att vi med barn får hålla barnen hemma istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Sas varslar och permitererar 10 000 personal imorgon!

Svetsarens lösning? Håller en presskonferens där han meddelar att MSB får 75 miljoner för att sprida ett viktigt budskap: "Tvätta händerna med tvål och vatten"
Citera
Bannlyst
Intressant att hjärndöda svenskar på facebook överöser regeringen med beröm... herregud det här landet är fan dömt att misslyckas.

Till och med en norsk fick flika in och undra vad fan som gör att svenskar har sån tilltro till regeringen.
Citera
Medlem
Sjukvården har havererat redan innan epidemin ens startat. Snyggt jobbat Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in