2020-03-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Det beror på hur det muterar. Mutationer sker hela tiden, för coronaviruset ungefär två gånger i månaden. Men det är bara vissa mutationer som räknas, sådana som kodar för receptorer och annat som immunförsvaret jämför mot.

Vaccin är således typiskt en cocktail av döda rester från flera strains för att träna upp immunförsvaret mot relevanta delar.
Tack för ett vettigt svar
Så mao är lite upp till slumpen om ett eventuellt vaccin kommer vara användbart eller verkningslöst?
Citera
2020-03-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Kom ihåg att det bara är Stadsministern som kan stänga av städer, det är kanske vad pressträffen har för syfte? Stänga ner Stockholm.

Meningslöst..

Man hade kunnat göra en sak för att stoppa detta på riktigt. Det hade varit stoppa alla inresor till Sverige innan vi fick vårt första svenska fall, eller i tid med det.

Vi ska inte stänga ner något för att influensan går och vi inte har något vaccin. Vi ska skydda och isolera de sjuka och svaga som är de som far illa av den här tillfälliga influensan.
Citera
2020-03-15, 16:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant artikel idag i Sydsvenskan om Sveriges strategi. Man låter Corona sakta men säkert smitta fler människor för att viss immunitet ska uppstå (dvs de unga o friska) på så sätt blir det ett långsamt förlopp som skyddar utsatta grupper o sjuka. Detta istället för att stänga gränser.
Äntligen en vettig förklaring, detta skulle Tegnell förklarar från början. Tycker detta låter bra och vettigt.
Jag tycker det låter som att man offrar människor på ett vidrigt sätt. Alla måste förstå att unga friska männisor också dör av detta. Mycket bättre hade varit att reagera i tid. Blir så urförbannad!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
På vad sätt skulle det vara politiskt?
Det finns ingen nackdel med att stänga gränserna när det gäller virusbekämpningen. Även skolor och andra icke nödvändiga samhällsinstitutioner bör stängas.
Fast om nu alla andra länder stänger sina gränser så ger det ju önskad effekt. Då kan dårarna som styr vårt land ha öppet så mycket de vill.
Österrike stänger restauranger m.m. och förbjuder folksamlingar över fem personer. Bra. Följ det.

De är politiskt eftersom politikerna kört över experterna i Danmark m.fl. länder. Politiker med lika lite utbildning i epidemiologi som dig och mig. Det är politiskt också för att det är populistiskt och talar till folks känslor.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Meningslöst..

Man hade kunnat göra en sak för att stoppa detta på riktigt. Det hade varit stoppa alla inresor till Sverige innan vi fick vårt första svenska fall, eller i tid med det.

Vi ska inte stänga ner något för att influensan går och vi inte har något vaccin. Vi ska skydda och isolera de sjuka och svaga som är de som far illa av den här tillfälliga influensan.

Det är inte en influensa. *suckar*
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Några här i tråden har undrat över den lite udda tiden för pk, 16.40.

Så vad kan vi utläsa av det?

Näst efter 7 är talet 40 det tal som förekommer flest antal gånger i Bibeln
 40 dagar och 40 nätter innan Noa kunde börja torka upp efter syndafloden
 I 40 dagar och nätter talade Moses med Gud å Sinai
 I 40 år vandrade Israels barn i öknen
 I 40 dagar frestades Jesus av Djävulen
 Efter 40 dagar uppstår Jesus till himlen
 Redan babylonierna och även inom judendom och kristendom är 40 dagar
en lämplig reningsperiod
 ”Karantän” från franska ”Quarantaine”= fyrtiotal
 I sagor av muslimskt ursprung vimlar det av hjältar som dödar 40 fiender
och finner 40 skatter och så finns ju Ali Baba och de 40 rövarna
 Stonehenge består av 40 stenar resta i en cirkel, vars diameter mäter 40

Presskonferensen börjar 16.30.
https://www.svtplay.se/nyheter-direkt
Citera
2020-03-15, 16:29
Medlem
Äh. Vi klarar oss tyvärr.
Kring medelhavet bor man med sina äldre, är närgångna(kindpussar etc) och rör sig i enormt mycket större utsträckning på caféer och gator i alla åldrar än i Sverige.
Här är det helt tvärtom. Hur skulle ens några av våra äldre kunna bli smittade? Haha- de sitter ju naturligt redan isolerade året om i karantän i ensamma lägenheter eller ålderdomshem. Vi har flest singlar i världen. Glesbefolkat.
Vår vedervärdiga kultur kommer av rena slumpen och ren tur rädda oss- inte genom en bra krishantering och ledning(för genom den förtjänar vi definitivt ett värre öde än Italien)- och det stör mig. Det stör mig att Sverige aldrig får testas på riktigt någon gång för att visa dess lurade invånare hur sjukt bräckligt vårt bygge är. Att vi är i nivå med ett u-land när nationen på riktigt sätts på prov- men vi kommer komma undan.

Högmod går före fall? Inte för Sverige inte, än en gång undkommer vi världskatastrofer(andra världskriget etc) och våra invånare kan i villfarelse fortsätta leva i sin ignoranta, arroganta, bortskämda, fredsskadade lilla bubbla och tro att sverige är det bästa landet i världen som av någon naturlag är förskonad från katastrofer.

Det äcklar mig något så oerhört med alla självbelåtna svennar som kan fortsätta tänka: "inte i Sverige inte".

Jag bävar inför den dagen nationen sätts inför en riktig prövning dock- tills dess får ni fortsätta hånle åt folk som tar pandemier på allvar. Ha det gott till dess!

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Lägg till Danmark och Norge, så idag kan Sveriges gräns också stängas. Har inte längre någon betydelse, allt runt om är ändå stängt redan.

Ser också ut som att de ville hinna före SAS konferensen kl 17. En presskonferens som börjar 16.40, en lite märkligt tid att börja på, ska någon hinna med tåget eller.

Ja det stämmer nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Konspirationsteorier hör inte till det här forumet. Vi har grundlagar i det här samhället. De har inget mandat att mörka siffror och heller inte något att tjäna på det. Siffrorna är motsvarande som våra grannländer.
Antalet döda per antalet rapporterade har i princip bara att göra med underrapportering. Jag skrev ett längre inlägg om detta för några dagar sedan där jag visade att Spanien och eventuellt Frankrike var näst på tur efter Italien (vilket verkar stämma ganska bra på händelseutvecklingen). Om än inte lika sena i att upptäcka fall som Italien så hade de också flera döda tidigt i sin smittspårning.

Jag numera ser etablissemanget som ett nätverk som samarbetar och genomsyrar hela maktmaskineriet. Du har rätt i det du skriver men jag skulle inte bli förvånad om framtida obduktioner visade fifflande.
Citera
2020-03-15, 16:30
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Presskonferensen börjar 16.30.
https://www.svtplay.se/nyheter-direkt
16:40 börjar den. SVT kanske startar sin sändning 16:30 dock.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast inga svenskar som kommer hem från Iran verkar att sättas i hemkarantän i 14 dagar. Har du nyhetsexempel på detta?

Nej.

Men inget tycks längre fungera som det ska inom sjukvården.

Blir man sjuk i annat än Corona så har jag på känn att man har större överlevnadschanser att stanna hemma än att åka in till akuten med en öroninflammation eller förstoppning.

O inget tyder på att det material sjukhusen behöver är på ingående.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Presskonferens nu på TV om 10 minuter Svt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in