2020-03-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeder
Här är också en bra artikel angående herd immunity-politiken i UK.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/mar/15/epidemiologist-britain-herd-immunity-coronavirus-covid-19

Början av texten.
Your house is on fire, and the people whom you have trusted with your care are not trying to put it out. Even though they knew it was coming, and could see what happened to the neighbours as they were overwhelmed with terrifying speed, the UK government has inexplicably chosen to encourage the flames, in the misguided notion that somehow they will be able to control them.
When I first heard about this, I could not believe it. I research and teach the evolution and epidemiology of infectious disease at Harvard’s Chan School of Public Health. My colleagues here in the US, even as they are reeling from the stumbling response of the Donald Trump administration to the crisis, assumed that reports of the UK policy were satire – an example of the wry humour for which the country is famed. But they are all too real.
Citera
Medlem
The EU Is Abandoning Italy in Its Hour of Need

https://foreignpolicy.com/2020/03/14/coronavirus-eu-abandoning-italy-china-aid/

Extremet väl gjort artikel! Med bra information!
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hyfsat odramatiskt att bli smittad som normal mänska.. Denna jävla irrationella rädsla lamslår våran värld

Petri Hollmén i S:t Karins blev smittad av coronaviruset: ”Processen att testa sig var snabb och välorganiserad”
#nyhetskollen

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/15/petri-hollmen-i-st-karins-blev-smittad-av-coronaviruset-processen-att-testa-sig

Varför håller ni fortfarande på och försöker avdramatisera?

20% behöver sjukvård. Den siffran räcker för att man borde förstå att vi inte har en chans om vi inte nödbromsar våra samhällen.
Citera
2020-03-15, 15:30
Medlem
Intressant artikel idag i Sydsvenskan om Sveriges strategi. Man låter Corona sakta men säkert smitta fler människor för att viss immunitet ska uppstå (dvs de unga o friska) på så sätt blir det ett långsamt förlopp som skyddar utsatta grupper o sjuka. Detta istället för att stänga gränser.
Äntligen en vettig förklaring, detta skulle Tegnell förklarar från början. Tycker detta låter bra och vettigt.
Citera
2020-03-15, 15:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är som vanligt och när tror du att det går att leva som vanligt?

Det är snarare den som tror att viruset ska försvinna om allt stängs som är naiv. Vi lever bland virus hela tiden och nya virusstammar kommer. Om man ska undvika detta så måste samhället isoleras för alltid.
Nu är det ju redan (halv)officiellt att de flesta av oss kommer att smittas.
Dock finns det fortfarande en poäng med att bromsa upp spridningen så mycket som möjligt för att sjukvården skall hinna med att ta hand om de som blir svårt sjuka.
En situation där allt annat än de akut sjuka sätts på undantag är väl inget som någon önskar sig?
Citera
2020-03-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du extrapolerar vidare utvecklingen de senaste 6-7 dagarna, och tänker dig framåt 21 dagar (3 veckor) så får du en känsla för hur det kan komma att se ut.

Själv har jag svårt att tänka mig, det hela riktigt...
- Italien, Sydkorea, Japan helt nedstängda ungefär som Kina.
- Vi i Sverige har ett antal kluster med städer i karantän.
- Antalet smittade och döda worldwide är ogreppbart.

Ungefär så skulle det säkerligen kunna se ut om 3 veckor. Problemet är att sjukvårdsutrustning/skyddsutrustning då kommer att vara helt slut i hela världen.

Rättvisande vision du hade för 21 dagar sen. Stämmer ju in på ett ungefär vad som händer nu.

Men menar du att sjukvårdsutrustning är mer eller mindre slut redan och det kommer få stora följder på ett sätt vi inte har tänkt på?
Citera
2020-03-15, 15:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Intressant att de väljer att nämna att Kina hjälper dem. Men har italienarna själva tänkt på att inget annat land i EU har de resurser Kina har och att länder som Spanien, Frankrike och Tyskland behöver behålla en hel del för sig själva då de också har massiva problem med smittspridningen? Nej så klart. Vi måste fortsätta krama om Kina till och med när de sprider ett virus runt hela jävla jordklotet. Annars är man rasist.

Masochism. Ren och skär masochism. Globalisters syntax error, projiceringar, gaslightande och förnekelsepsykos är farligare än själva viruset i sig enligt mig.
Kritiken mot EU handlar om hur man agerade i början av utbrottet. Många tjuvhöll på sina saker ”i händelse av”. Vi måste samarbeta mer.

Italien har haft kontakter med Kina sen många hundra år. Många kineser bor och turistar i Italien, och det finns ställen i Kina där man talat (talar?) italienska (av kineserna).
Italien skänkte lite medicinskt utrustning till Kina i början av utbrottet, och Kina återgäldar det med en laddning utrustning.

Kinesiska experter följde med för att bistå med sina erfarenheter av utbrottet och utplaningen, är inte det bra?
Du kanske hellre hade sett att vi tagit hjälp av Saudiarabien..?

Ta nu din medicin och gå sen och lägg dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant artikel idag i Sydsvenskan om Sveriges strategi. Man låter Corona sakta men säkert smitta fler människor för att viss immunitet ska uppstå (dvs de unga o friska) på så sätt blir det ett långsamt förlopp som skyddar utsatta grupper o sjuka. Detta istället för att stänga gränser.
Äntligen en vettig förklaring, detta skulle Tegnell förklarar från början. Tycker detta låter bra och vettigt.

Förutom att 20% riskerar att dö då. För någon vård kommer inte finnas till de som behöver. Första promillen kanske, men sen är det fullt.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
"vegetabiliskt tillstånd".

Vegetativt, min vän. Vegetativt.

Nej, patienterna förvandlas över tid till olivolja. Jag spekulerar bara som alla andra.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Hahaha det här bevisar vilken lägsta nivå denna tråd kan ha tack vare domedagsprofeter som just dig. Du har inga belägg, källor eller några som helst uppgifter för dina inlägg, alltså bidrar du inte till något överhuvudtaget i tråden förutom några panikskapande inlägg i ett lamt försök att skapa hysteri, men fortsätt du.. vi andra kan förtjäna ett skratt lite då och då.

Vill du ha mina källor och belägg kan du klicka på "visa inlägg" så ser du alla mina källor och inlägg som jag redan lämnat i tråden.
Men det var väl för jobbigt kanske.
Sitt och panikskrik här du istället. Dina egna bidrag i tråden är jävligt lätträknade, medan mina källor och rapporter säkert uppgår till flera hundra vid detta laget som JAG har länkat.
Så håll käften nu ditt lata helvete.
Citera
2020-03-15, 15:33
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Kan så vara. De klarar ju inte av att hålla ordningen i de särskilt socialdemokratiskautsatta områdena i vanliga fall heller.

Sedan så undrar jag om det inte kommer vara helt omöjligt för Sverige att stänga gränserna - intresset att ta in ekonomiska migranter ("flyktingar") lär ju vara stort. Och desto fler länder som stänger sina gränser - desto större tryck och större humant ansvar måste ju Sverige ta genom att ta emot dessa bidragssökare. Någon måste ju ändå rädda välfärden

Vem tror du vill komma till Sverige nu?
Citera
2020-03-15, 15:33
Medlem
Spännande det här.

Det har gått 6 dagar sedan jag fick skit i tråden när jag efterlyste varför vi inte har 6-8% dödlighet och 15-20% IVA-fall i Sverige.

2 dödsfall och 4 IVA-fall hittills. Vi har säkerligen 10x fler fall än vad som är officiellt.

Vi borde ha hundratals dödsoffer och tusentals på IVA de kommande dagarna.

Hur försvarar ni att ni har konstant fel era idioter till alarmister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in