Citat:
Ursprungligen postat av
Promeneramera
Ska jag tolka det som att du nu också förstår hur vi går tillväga om vi med facit i hand konstaterar att regeringens beslut varit dåliga?
Du frågade nämligen ”vad gör vi då?”
Nej jag menar att när vi kan konstatera om ett oförsiktigt hanterande som Svenska myndigheter ger alla sken av att göra, är bevisat felaktigt eller korrekt är det försent att byta ut politikerna.
Då har redan många förlorat släktingar och vänner som kanske inte kunde undvikes men om man inte ens försöker så har man inte lyft ett finger för att försöka förhindra detta.
Sen ja man har uppmanat folk som är sjuka att stanna hemma och isolera sig, man lägger allt ansvar på individer och vissa kommer följa rådet men när det inte är mer än en uppmaning så tar inte folk det på allvar.
Folk tar för helvete inte ens hastighetsbegränsningar på allvar trots det är lagreglerat och nu helt plötsligt får vissa för sig att Svenskar är så lydiga och lyssnar på myndigheter och deras råd.
Sen hjälper det så klart inte när myndigheter och regering står och blåljuger folk rakt upp i ansiktet med påståenden som att man är väl förberedd och har god beredskap. Vem i sitt fulla sinneslag tror sådant ökar förtroende för styrande? Om de vill öka förtroende och verkligen genomföra vad de påstår sig stå för så får de väl vara tydliga med detta, säg att restauranger inte längre får servera gäster, stäng ner biografer, uppträdanden osv där det är allmänt känt att mycket folk samlas och står/sitter tätt. osv.
Men saken är att jag är helt säker på att allt detta kommer ske så snart folk börjar brusa upp- men det är reaktivt för att rädda sitt skin, inte proaktivt för att skydda befolkningen.