2020-03-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu sa dom på nyheterna att Boris Johnsson har bett brittiska bilindustrin att ställa om och tillverka respiratorer...jösses.
herd immunity förberedelser?
Citera
Medlem
[quote=sjalvebastedrang|70720211]Nej.

Det som styr antalet dödsfall är det verkliga antalet smittade samt åldersfördelningen och hälsan i denna grupp. Antalet bekräftat smittade är inte det samma och i två olika länder är inte kvoten bekräftat/verkligt densamma. Inte heller är ålder och hälsa i gruppen smittade densamma i epidemins första skede.

I Sverige är många av de smittade människor som besökt alperna. Låg andel gamla och god hälsa.

Vänta tills viruset 1) löpt amok hemmavid och 2) inkubationstiden passerats. För vår del om två veckor gissar

Det som bekymrar mig mest beträffande Sverige är mörkertalet. Vet man inte hur läget är så är möjligheterna mycket sämre. Men två dödsfall i Sverige hittills låter lågt, bryr man sig om att fastställa dödsorsaken för att inte skrämma folket. Jag är lite konspiratoriskt. Jag hoppas du har fel om inkubationstiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Jo det var ju därför jag bunkrade upp med ibuprofen.. men nu varnar ju Italien, Frankrike och Tyskland om att ta de då det tydligen förvärrar tillståndet om man har just detta virus.

Inte bara just detta virus. Inflammation är kroppens försvar och dämpar du den så dämpar du också försvarets kraft. Anledningen till att folk tar NSAID, typ ibuprofen och treo är ju att man känner sig så mycket bättre för stunden men i egentligen kanske man bara drar ut på sjukdomen.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Snart kommer de gå ut och säga:
Smittan har spridits så mycket att vi kan inte stoppa den. Nu finns bara fårflocken (Herd immunity).
De har ljugit, mörkat, bedragit. Så att vi hamnat i den här situationen.
Utan någon invändning från regeringen.
Business as usual. De skiter i sin befolkning.

Jag tror inte regeringen skiter i befolkningen. De verkar bara vara handlingsförlamade som vanligt. Inga andra politiker säger någonting heller inte ens SD. De litar på FHM.

Jag tror det här är för svårt för dom att sätta sig in i.

När det gäller FHM så tror jag på en hänsynslös uppgivenhet.

Tegnell var väl medveten om att vi inte har beredskapslager och var kritisk till detta.

FHM måste vara väl medvetna om hur få IVA platser vi har osv.

Jag tycker då att man borde ha satsat på att fördröja smittspridningen så mycket som möjligt för att ge sjukvården en chans.

Men tydligen tycker man det är meningslöst också så man kör på så länge man kan för att skapa flockimmunitet och de vet att när det blir total katastrof så blir det karantän här också. Men bäst att sprida det så mycket som möjligt först så att vi kanske klarar oss med en karantän.

Så frågan är när kommer karantänen och hur länge varar den? Folk kan ju ha kvar viruset i 6-8 veckor. Britterna säger att gamlingarna ska hålla sig inne i 4 månader.

Löfven pratade om att detta är ett maraton. Hur länge då? Tills hösten 2021 då det kanske finns ett vaccin?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
SVT måste skärpa sig om de ska behålla någon trovärdighet som oberoende nyhetsförmedlare.

Lever du i föreställningen att SVT är oberoende?
SVT är statens mediebolag och för fram endast den information och rekommendationer som kommer från svenska myndigheter.

Andra länder, t.ex. Japan och Sydkorea, går ut med helt andra rekommendationer.
Citera
2020-03-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Ska jag tolka det som att du nu också förstår hur vi går tillväga om vi med facit i hand konstaterar att regeringens beslut varit dåliga?
Du frågade nämligen ”vad gör vi då?”

Nej jag menar att när vi kan konstatera om ett oförsiktigt hanterande som Svenska myndigheter ger alla sken av att göra, är bevisat felaktigt eller korrekt är det försent att byta ut politikerna.

Då har redan många förlorat släktingar och vänner som kanske inte kunde undvikes men om man inte ens försöker så har man inte lyft ett finger för att försöka förhindra detta.

Sen ja man har uppmanat folk som är sjuka att stanna hemma och isolera sig, man lägger allt ansvar på individer och vissa kommer följa rådet men när det inte är mer än en uppmaning så tar inte folk det på allvar.

Folk tar för helvete inte ens hastighetsbegränsningar på allvar trots det är lagreglerat och nu helt plötsligt får vissa för sig att Svenskar är så lydiga och lyssnar på myndigheter och deras råd.

Sen hjälper det så klart inte när myndigheter och regering står och blåljuger folk rakt upp i ansiktet med påståenden som att man är väl förberedd och har god beredskap. Vem i sitt fulla sinneslag tror sådant ökar förtroende för styrande? Om de vill öka förtroende och verkligen genomföra vad de påstår sig stå för så får de väl vara tydliga med detta, säg att restauranger inte längre får servera gäster, stäng ner biografer, uppträdanden osv där det är allmänt känt att mycket folk samlas och står/sitter tätt. osv.

Men saken är att jag är helt säker på att allt detta kommer ske så snart folk börjar brusa upp- men det är reaktivt för att rädda sitt skin, inte proaktivt för att skydda befolkningen.
Citera
Medlem
[quote=ShariaInstructor|70722295]
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Nej.

Det som styr antalet dödsfall är det verkliga antalet smittade samt åldersfördelningen och hälsan i denna grupp. Antalet bekräftat smittade är inte det samma och i två olika länder är inte kvoten bekräftat/verkligt densamma. Inte heller är ålder och hälsa i gruppen smittade densamma i epidemins första skede.

I Sverige är många av de smittade människor som besökt alperna. Låg andel gamla och god hälsa.

Vänta tills viruset 1) löpt amok hemmavid och 2) inkubationstiden passerats. För vår del om två veckor gissar

Det som bekymrar mig mest beträffande Sverige är mörkertalet. Vet man inte hur läget är så är möjligheterna mycket sämre. Men två dödsfall i Sverige hittills låter lågt, bryr man sig om att fastställa dödsorsaken för att inte skrämma folket. Jag är lite konspiratoriskt. Jag hoppas du har fel om inkubationstiden.

Ber om ursäkt för mitt goddag yxskaft-svar fanns inte tid för redigering...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt Tegnells plan

60% smittade * 10 Miljoner * 0,01 = 60000 döda

Förhoppningsvis slutar vi med "jim Jones" strategin tidigare o landar lägre. Kanske 10000?

Vill bara förtydliga att WHOs uppskattning är en dödlighet på 3,4%. Italien har typ 7% hittills.
Detta är ju också baserat på sjukvård i tid men dina siffror bör vara MINST X3. Så ca 200.000.

Detta vet Tegnell också, den samvetslösa jävla psykopaten.
Citera
Medlem
Citat:
Nu sa dom på nyheterna att Boris Johnsson har bett brittiska bilindustrin att ställa om och tillverka respiratorer...jösses.

Smart drag. Bör bli en livräddande storsäljare.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:

Vilka nyheter?.... Länk?
Citera
2020-03-15, 15:15
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Jo det var ju därför jag bunkrade upp med ibuprofen.. men nu varnar ju Italien, Frankrike och Tyskland om att ta de då det tydligen förvärrar tillståndet om man har just detta virus.

Någon som hört något nytt angående Tamiflu (Oseltamivir)? Kanske i kombination med något annat?
Har några förpackningar liggande, men man vill inte riskera försämra. (Är inte sjuk, ännu dock).
Citera
2020-03-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Här ges bra beskrivning om mutationer och diverse förgreningar av viruset: http://virological.org/t/response-to-on-the-origin-and-continuing-evolution-of-sars-cov-2/418

Det är alltså inte fastställt eller vetenskapligt korrekt att påstå att vi har två olika typer av viruset. Vi har fortfarande att göra med ett virus och en sjukdom.

Mycket bra länk. Detta är naturligtvis den rimliga slutsatsen - vi har inte data nog för att dra slutsatser om olika mutationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in