2020-03-15, 14:58
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Positiva nyheter för yngre

Ja men inga nyheter då vi redan vet att det är så låg dödlighet för oss yngre.

Men e nyhet då vi inte visste åldersfördelningen.
Citera
2020-03-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Man ska inte ta febersänkande om man har feber. Allra helst om man har corona för kroppen höjer kroppstemperaturen när den bekämpar virus(feber) vilket gör att viruset inte trivs pga (värmen) om du har lägre kroppstemperatur så sprids det snabbare

Jo det vet jag, men om man får riktigt farligt hög feber bör man väl ta någon form av febernedsättande eller ska man avstå då också?
Citera
2020-03-15, 15:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
1024 fall nu i Sverige

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sverige, Norge och Danmark rör sig verkligen tillsammans i detta helvete. Liknande mängder, liknande dödsfall, liknande tillfrisknande. Hoppas vi verkligen kan bromsa skiten snart. Pallar inte med denna isolation från jobbet
Citera
Bannlyst
102 smittade personer i Sverige / miljon

Vi låtsas att mörkertalet är stort. 10 gånger större.

1020/1000000= 0.001% chans att man blir smittad? Om man tvättar händer noggrant. Och bara räknar med att man kan bli smittad via face to face med människor? Räknar jag fel?

Är det en grupp människor man möter på 20 pers är risken 0.02% att bli smittad?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Flockimmunitet brukar i normala fall innebära att man massvaccinerar.

Om folk får klart för sig att myndigheterna kommer att eftersträva flockimmunitet genom sjukdom, så tror jag att det svenska samhället kommer att krascha fullständigt. Ingen kommer att gå till jobbet.
Citera
2020-03-15, 15:01
Medlem
Mycket skarp skrivelse som alla borde läsa från experter som FHM gärna hänvisar till.

https://www.svd.se/fler-atgarder-kravs-for-att-bromsa-smittspridning/i/senaste
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det är direkt fånigt att dra den typen av slutsatsen du gör eftersom vi vet att nedsatt lungfunktion är vanligt efter lunginflammation, även om den successivt återkommer och kan tränas upp. Dessutom säger srudien du själv refererar till att de största CT-förändringarna syns dag 10 i sjukdomsfasen och sedan blir mindre.

I 100% av fallen ja och bara för att den successivt återkommer betyder inte att du återfår 100% av lungkapaciteten. Det är alldeles för tidigt att anta att det inte är någon fara på taket. Sen tillkommer skaderisken på njurar, nervsystem och testiklar. Jag vill återigen poängtera att cannabis är förbjudet i Sverige p.g.a en HELT teoretisk, icke fastställd risk som inte alls finns dokumenterad och vi satsar oerhörda samhällsresurser på att upprätthålla det förbudet. Sätter folk i fängelse osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag kan bara hålla med. Den bristande beredskapen och den obefintliga lagerhållningen är oförlåtlig. I åratal har det tjatats om vilken bra ekonomi Sverige har och ändå har man inte ens sett till att det finns en basberedskap för större katastrofer eller epidemier.

I veckan satt Lena Hallengren och beklagade sig över att vi inte får den skyddsutrustning vi beställt från andra EU-länder då de infört exportförbud, eftersom alla är på väg att drabbas av samma epidemi som Sverige. Man tror inte att det är sant! Vafan hade människan förväntat sig? Att det bara är att beställa vad man behöver från utlandet när en pandemi bryter ut?

Vi styrs av människor som är rena idioter! Lena Hallengren resonerar som ett barn.

Ena dagen så uppmanas svenska folket att ha en beredskap om krisen eller kriget kommer. Nu visar det sig att staten inte har tänkt på det överhuvudtaget. Ja, huvuden ska fan i mig rulla när det här är över. Jag förväntar mig att både regeringen och varenda myndighetschef i Sverige ber om ursäkt och avgår. Det kan vara som så att det även finns många på ledande positioner som bör åtalas. Grov försumlighet, tjänstefel, vållande till annans död.. Jag kan tänka mig många brottsrubriceringar.
Tyvärr är ju dom politiskt tillsatta istället för på meriter, det är oftast så att utsedda fotsoldater är dom mest hängivna till ideologin , därav blir dom perfekta sköldar för våra politiker, politikerna däremot är dom första som svänger med vinden och kan utan att blinka över ge sina soldater.

Ta Tegnells uttalande om att det inte är bra för jämlikheten om vissa som har möjligheten att stanna hemma gör det ,då andra grupper inte har det valet, han är totalt hängiven ideologin , undrar om han är en gammal kommunist?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Det verkar ju som att när kroppens immunförsvar går all in när det ska bekämpa viruset, och då kan vävnad i lungorna brytas ned. När detta väl har skett kan väl inte vävnaden återskapas eller?

Ärrbildning/emfysem
Har jag förstått.
Citera
2020-03-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Mörkertalet är stort.

Japp.

Var hundra på att vi skulle nå 1000 på lördagen, men det var med normala testningen. Eftersom vi har följt både Frankrikes och Tysklands ökning ganska så exakt.

Efter de ändrade testningen trodde jag det skulle dröja åtminstone till måndag eller tisdag.

Det går undan nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så jag skiter fullständigt i att hysteriska, men kärnfriska, 20 åringa hypokondriker på flashback är livrädda för att dö i covid-19.

Hysterin står du själv för. Det sorgliga är att du inte förstår att ju fler unga som smittas, ju fler äldre kommer att smittas. Det är oundvikligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Mycket skarp skrivelse som alla borde läsa från experter som FHM gärna hänvisar till.

https://www.svd.se/fler-atgarder-kravs-for-att-bromsa-smittspridning/i/senaste

Ligger bakom en betalvägg. Vad tänker SvD, är de dårar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in