2020-03-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Sluta sprid massa skitsnack. Inte en enda smittskyddsläkare eller epidemiolog har nämnt nånting om detta.
South China Morningpost är en respekterad tidning och citerar seriös forskning. Det är inte bekräftat att det kan ge permanenta lungskador men det är inte osannolikt.
Citera
2020-03-15, 14:46
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Sluta sprid massa skitsnack. Inte en enda smittskyddsläkare eller epidemiolog har nämnt nånting om detta.

National Geographic kanske duger som källa?

""here-is-what-coronavirus-does-to-the-body""

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/
Citera
2020-03-15, 14:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nu ökar det fort, myndigheterna kommer få svårare att smittspåra.

Har man inte givit upp smittspårning o provtagning?
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
* Dåliga nyheter.
Sydkoreas positiva siffror med 0,6% dödlighet och få svårt sjuka. Beror på att 29% av de insjuknande är mellan 20-29 år och från en specifik demografiskt och geografisk grupp(kristen sekt) i Sydkorea.
Så Sydkoreas siffror kan vi alltså längre gå efter.

Länk: https://medium.com/@andreasbackhausab/coronavirus-why-its-so-deadly-in-italy-c4200a15a7bf
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-15 kl. 14:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag har lyssnat på forskare som tror att detta antagligen beror på bristfällig testning. Sättet det går till på är att vi egentligen aldrig kan vara säkra på att en person blivit frisk förutom med djupgående testning. Men i Kina till exempel så gjordes tester i stor skala med relativt låg säkerhet. Det leder till att människor blir friskförklarade som sedan utvecklar symptom. Den naturliga slutsatsen i detta fall är inte "de blev sjuka igen:" utan "de var aldrig friska".

men om viruset muterar så kan du inte bli immun för all framtid.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Skyddsmaterial är redan slut och detta har knappt börjat , huvuden på MSB, FHM och socialstyrelsen måste börja rulla, vilken jävla skandal, dom har vetat om att detta viruset skulle komma i månader och dom skall ha planerat för pandemier i åratal och ändå står vården utan basal skyddsutrustning efter 2 veckors skarpt läge, avgå för i helvete!

Jag kan bara hålla med. Den bristande beredskapen och den obefintliga lagerhållningen är oförlåtlig. I åratal har det tjatats om vilken bra ekonomi Sverige har och ändå har man inte ens sett till att det finns en basberedskap för större katastrofer eller epidemier.

I veckan satt Lena Hallengren och beklagade sig över att vi inte får den skyddsutrustning vi beställt från andra EU-länder då de infört exportförbud. En följd av att alla är på väg att drabbas av samma epidemi som Sverige. Man tror inte att det är sant! Vafan hade människan förväntat sig? Att det bara är att beställa vad man behöver från utlandet när en pandemi bryter ut?

Vi styrs av människor som är rena idioter! Lena Hallengren resonerar som ett barn.

Ena dagen så uppmanas svenska folket att ha en beredskap om krisen eller kriget kommer. Nu visar det sig att staten inte har tänkt på det överhuvudtaget. Ja, huvuden ska fan i mig rulla när det här är över. Jag förväntar mig att både regeringen och varenda myndighetschef i Sverige ber om ursäkt och avgår. Det kan vara som så att det även finns många på ledande positioner som bör åtalas. Grov försumlighet, tjänstefel, vållande till annans död.. Jag kan tänka mig många brottsrubriceringar.
Senast redigerad av fernebo 2020-03-15 kl. 14:53.
Citera
2020-03-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Till att börja med pratar jag inte om dig specifikt, men även om folk inte har panik ännu vilket de kommer få när rapporter från andra länder också börjar dyka in och tyvärr är det också då regeringen kommer utlysa åtgärder.

Ja och om de inte gjort det? Vad ska vi göra då? Bara konstatera att "jaha de gjorde fel"

Vad vi ska göra då? Tja, varför inte rösta bort dem? Det kallas demokrati.
Eller du kanske tycker att hängning på Stortorget är bättre?
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Dom har slutat smittspåra såvitt jag vet....

Exakt, varför smittspåra och isolera smittade när syftet är att smitta ned hela befolkning. FHM vill ha flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
* Dåliga nyheter. Sydkoreas positiva siffror med 0,6% dödlighet och få svårt sjuka. Beror på att 29% av de insjuknande är mellan 20-29 år och från en specifik demografiskt och geografisk grupp(kristen sekt) i Sydkorea.
Så Sydkoreas siffror kan vi alltså längre gå efter.

Källa..?
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
1024 fall nu i Sverige

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det är bara en undre gräns, vi har rört oss bort från fasen där vi testar alla misstänkta. Men att vi bara fått 2 dödsfall på åtminstone över 1000 fall tyder på att vår strategi fungerar, och att vi har klarat av att hålla smittan undan från de stora riskgrupperna.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
De har antagligen fel. Men jag kan inte garantera det såklart.

EDIT: Utifrån det jag läst så fungerar det inte likadant för alla människor. Vi har olika bra immunförsvar. Så vissa kanske saknar immunitet. Men ett rimligt antagande är att det här viruset inte skiljer sig markant från andra liknande virus.

Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Hur kan de ha fel när vi har två fall där personer smittats en andra gång?
Men förstår du inte det?
  • Dessa analyser är inget som man har åratals av erfarenhet för. De är ännu inte särskilt välkalibrerade.
  • Analysresultat är aldrig 100%-iga. Det förekommer både positiva felresultat och negativa felresultat.
  • Folks immunsystem fungerar olika, både på grund av genetik och på grund av sjukdomar (andra sjukdomar än denna, alltså)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.nytimes.com/reuters/2020/03/14/world/europe/14reuters-health-coronavirus-france-drug.html

France Warns Against Use of Anti-Inflammatory Drugs to Tackle Coronavirus
By Reuters
March 14, 2020

PARIS — France's health minister on Saturday said people should not use anti-inflammatory drugs if they have coronavirus-like symptoms because it could worsen their condition.

"Taking anti-inflammatory drugs (ibuprofen, cortisone ...) could be an aggravating factor for the infection. If you have a fever, take paracetamol," Oliver Veran said on Twitter.

Här är den artikeln jag läste om att man skulle ta Alvedon inte Ipren och givetvis har jag bara Ipren hemma. Så nu ska jag ut och handla Alvedon.

Tyvärr är artikeln bakom en betalvägg men det går att läsa början.

Jag har sett Frankrike, Tyskland och Italien varna om samma sak!
För flera veckor sedan läste jag vet inte om det var här eller i en facebook grupp men det var någon som skrev att ibuprofen va den bästa värktabletten om man blev smittad. Så jag bunkrade upp med det. Haha så nu inser man att man bunkrat upp med fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in