2020-03-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Min mor är 65 och är lärare på en lågstadieskola i en mindre stad landet.
Hon har ett år kvar till pensionen.

Antalet vårdplatser för kritiska patienter med COVID-19 är redan fulla i länet.

Hon riskerar bokstavligen talat livet när hon skall gå på jobb imorgon på grund av att FHI inte tillåtit stänging av skolorna.

Blir hon smittad och tar med den hem så kommer det även drabba min snart 70-årige far som har astma.

Det är otroligt hur ansvariga myndigheter agerar i denna situation.

För att din 65'åriga mamma kan ju inte ta eget ansvar heller och hålla sig hemma om hon är orolig...Myndigheten har ju inte sagt till henne hur hon ska agera och göra...

Det som är otroligt är hur jävla handlingsförlamade den svenska befolkningen har blivit. Man kan inte tänka själv utan att myndigheterna dikterar alla ens handlingar.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
15% av de som dött i smittan i Iran är under 40 år.

50% av smittade som behöver intensivvård i Nederländerna och Frankrike är under 50 år.

Ge mig en trovärdig källa på det.

Jag har sökt, sökt, och åter sökt men ej funnit några sådana siffror någonstans.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Linde vill ha flockimmunitet genom att låta sjukdomen i princip härja fritt.

Nej, det är vad Tegnell vill inte Linde. Hon ville bara upplysa pöbeln om att Tegnell är galen.
Citera
2020-03-15, 14:11
Medlem
Citat:
15% av de som dött i smittan i Iran är under 40 år.

50% av smittade som behöver intensivvård i Nederländerna och Frankrike är under 50 år.

MEN KAN DU LÄSA HELA ARTIKELN? Experten i den holländksa artikeln påstår att det är ungefär lika många unga nu som drabbas som av den vanliga influensa. Läs artikeln som den är skriven, inte utefter dina foliehatt-tolkningar.
Citera
Bannlyst
Första dagen jag ser vanligt folk med munskydd utomhus, i matbutik m.m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Regeringen kommer låta flockimmunitet vara deras sätt att stoppa Corona.

DN 2020-03-14
Annika Linde, som var statsepidemiolog mellan åren 2005 till 2013, skriver på lördagen på Facebook att det ”inte vore så dumt” med en ”lite långsam spridning bland skolbarn och deras föräldrar för att successivt bygga upp en flockimmunitet”.

Läs mer: Smittskyddsexperter dömer ut stängda gränser
https://www.dn.se/nyheter/sverige/smittskyddsexperter-domer-ut-stangda-granser/

Linde skriver också att detta är Folkhälsomyndighetens strategi. Något hennes efterträdare som statsepidemiolog Anders Tegnell inte håller med om:

– Vi har absolut inga ambitioner att låta smittan sprida sig på det sättet, vi har hela tiden sagt att vi vill ha en lugn och försiktig spridning så att inte sjukvården överbelastas. Allt vad vi gör inriktas helt och hållet på det, säger Anders Tegnell.

– Det är bland annat därför vi inte vill stänga skolor, då finns det risker att man skapar toppar.

Däremot håller Anders Tegnell med om att en flockimmunitet är positiv.

– Flockimmuniteten för den här sjukdomen vet vi inte mycket om ännu. Vi har talat om att i storleksordningen hälften av Sveriges befolkning måste vara immun för att sjukdomen ska stanna.
Detta med att medvetet låta smittan spridas vill man alltså inte hålla med om. Samtidigt är ju det var man gör när man inte bromsar hårdare. Är ju nu elefanten i pk-rummet.
Citera
Bannlyst
Om man köper nån bulle på bageri och värmer den i micron, då borde väl den vara säker att äta?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Sorry, ja jag menade FHM.

Ja precis, men du vet ju hur gamla resonerar. Jag har gång på gång försökt övertyga henne men hon verkar inte inse faran själv.

Det drabbar ju inte enbart henne om hon blir smittad, utan även hennes anhöriga om hon går bort.

Fast nu är det ju inte frågan om att smittad är lika med död som ju tycks ha blivit någon sorts allmän uppfattning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeuschi
Så nu har Norge gått ut och sagt att alla utan uppehållstillstånd måste lämna landet.. Eftersom den Danska gränsen är stängd så kommer dom hit antar jag? Vad tycker vi om det?

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/offisielt-fra-statsrad-14.-mars-2020/id2693613/

Det framkommer ju inte så mycket av den länken så det är svårt att ha någon åsikt.
(Snälla du byt ut din gif, eller hatar du epileptiker. Också ett bra tips om man vill att folk ska orka läsa vad man skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Yes.
Ja vi skulle kunna vara uppe i 10 000 smittade i sverige redan, kan vara många som inte har symptom/eller bara är lindrigt sjuka.

Säkert rätt många som fortsätter gå till jobbet trots att dom e lite småsjuka.

När tror ni vården brakar ihop?
3 veckor kanske?
Varför skulle vården braka ihop för att vi har 9000 fall som är symtomfria?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
I Uppsala är det tvärtom. Akuten har aldrig varit så lugn. Nu stannar man hemma istället, om det inte är akut på riktigt

Inget ont som inte för något gott med sig.

Sen undrar jag vad det är för människor som stänger springer till akuten.
Citera
2020-03-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ge mig en trovärdig källa på det.

Jag har sökt, sökt, och åter sökt men ej funnit några sådana siffror någonstans.

Det nämns i en holländsk artikel vet jag. Men experten där säger också att det är lika många unga som drabbas nu som av den vanliga flunsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in