2020-03-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Min mor är 65 och är lärare på en lågstadieskola i en mindre stad landet.
Hon har ett år kvar till pensionen.

Antalet vårdplatser för kritiska patienter med COVID-19 är redan fulla i länet.

Hon riskerar bokstavligen talat livet när hon skall gå på jobb imorgon på grund av att FHI inte tillåtit stänging av skolorna.

Blir hon smittad och tar med den hem så kommer det även drabba min snart 70-årige far som har astma.

Det är otroligt hur ansvariga myndigheter agerar i denna situation.

Tvinga henne stanna hemma då för i helvette, ta ansvar
Citera
2020-03-15, 13:35
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Kan någon svara mig varför vi ska tvätta händerna regelbundet och inte skaka hand om planen är att viruset ska spridas mellan befolkningen?
För att FHM anser att vi kommer bli smittade tids nog men ska inte skynda på det så sjukvården hinner med.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Undra lite när man ska stanna hemma i dessa tider? Typ ska man vara sjuk"på riktigt" eller går gränsen redan vid lite" kli i halsen "? Vad säger ni?

Vid minsta symtom, stanna hemma. Kommer slå dig med en käpp om du går ut smittar ner andra medvetet.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Vadå 7e 8e veckan? Menar du man är sjuk så länge ? Har väl knappt funnits i 8 veckor

"The time from symptom onset to death ranges from 2 to 8 weeks for COVID-19.10 This means there are individuals who are in the early or mid-stages of infection who will die at a later date."
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:

Men din mor är fullt frisk? Jag ser inga problem här, din morsa har inte någon friskrivning från sjukdomar.

Citat:

Kan du verifiera med en vederhäftig källa?
Citera
Medlem
Citat:

Hon riskerar bokstavligen talat livet när hon skall gå på jobb imorgon på grund av att FHI inte tillåtit stänging av skolorna.

Blir hon smittad och tar med den hem så kommer det även drabba min snart 70-årige far som har astma.

Det är otroligt hur ansvariga myndigheter agerar i denna situation.

Det låter konstigt med tanke på att dom inte ens fyllt platserna på dom hårdast drabbade ännu.

Och om hon är i riskgrupp så bör hon stanna hemma. Man kan ju faktiskt ta eget ansvar också.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Ingen presskonferens denna helg. Tror att Tegnell sitter och fikar med Löfven just nu.
Jag tror besked om stängda skolor kommer ikväll.
Citera
2020-03-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det värsta är att om din uppskattning är fel och det ”endast” dör 60 k i Italien, så motsvarar det 10 k döda i Sverige.

beror på vilket tidsperspektiv man använder
Citera
Medlem
Är det någon som begriper hur Norge och Danmark kan behålla sjukvårdspersonal (ambulansförare, läkare, sjuksyrra etc) på sina jobb och samtidigt stänger alla skolor så deras barn behöver uppsikt hemma?

Detta är den primära anledningen till att skolor inte har stängt i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Jo. Finns dödfall i åldersgruppen 10-19år. Men 10 åringar kanske inte är barn i dina ögon?

De är inte många än, men de finns. Och det är från områden där skolor varit stängda.

Ska man komma med såna här grejor får man backa det med källor.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
Kan någon svara mig varför vi ska tvätta händerna regelbundet och inte skaka hand om planen är att viruset ska spridas mellan befolkningen?
Ja. Allt handlar om att undvika att alla blir sjuka samtidigt.
Sedan finns det vissa (UK, Sverige) som hoppas vara smarta och planera in toppbelastningen under sommarmånaderna, medan andra (resten av Europa, ungefär) som inte riktigt vågar hoppas på att de ska ha så stor tur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Om jag skriver att det förmodligen var den värsta sjukperioden jag varit med om, hur kan du då kategorisera det som en helt vanlig influensa. Efterbliven eller?

Ok.. beskriv sjukdomen hur den slog mot dig, symptom.
Jag vill höra nån drabbat beskriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in