2020-03-15, 13:25
Medlem
BottleBenders avatar
Kan någon svara mig varför vi ska tvätta händerna regelbundet och inte skaka hand om planen är att viruset ska spridas mellan befolkningen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
I går skrev jag om att en f.d jobbarkompis som är 65 år och har astma och högt blodtryck går och simmar 3 gånger i veckan och umgås med folk han träffar.
Han hade jättedålig koll på fakta om Coronaviruset, men jag läxade upp honom och han lovade hålla sig hemma i fortsättningen.
Nu ringde han och var jätteskärrad, för hans gamla moster som han besökte tidigare i veckan har insjuknat med torrhosta och 40-graders feber.
Däremellan har han hunnit träffa sin 89-åriga mamma.

Fortfarande finns det jättemånga människor som inte fattar hur farligt Coronaviruset är och fortsätter leva sina liv som vanligt och kommer smitta ner andra.

Fick även leverans från Coop.se där chauffören envisades med att jag skulle öppna dörren för påskrift, men jag vägrade.

Skönt, läxade du upp honom f2f eller över telefon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Så här uttalade sig Tegnell i en intervju i en Läkartidning 2013 som jag hittade på nätet:
"Ett problem är att bestämma sig för vad som är allvarligt? Är det en sjukdom som drabbar tio på miljonen och fem dör, eller är det en sjukdom som drabbar 500 000 på miljonen och ingen dör, men alla är borta från sitt jobb i 14 dagar? Sedan finns det hur många varianter som helst."
Fruktansvärt cyniskt.
Ekonomi går först. Sedan kommer Tengil och hans riddare. Sist kommer du och jag.
Jobba, jobba, jobba och kanske dö.

Sjuka individer som ens värderar människoliv i pengar.
Citera
Medlem
Citat:
I går skrev jag om att en f.d jobbarkompis som är 65 år och har astma och högt blodtryck går och simmar 3 gånger i veckan och umgås med folk han träffar.
Han hade jättedålig koll på fakta om Coronaviruset, men jag läxade upp honom och han lovade hålla sig hemma i fortsättningen.
Nu ringde han och var jätteskärrad, för hans gamla moster som han besökte tidigare i veckan har insjuknat med torrhosta och 40-graders feber.
Däremellan har han hunnit träffa sin 89-åriga mamma.

Fortfarande finns det jättemånga människor som inte fattar hur farligt Coronaviruset är och fortsätter leva sina liv som vanligt och kommer smitta ner andra.

Fick även leverans från Coop.se där chauffören envisades med att jag skulle öppna dörren för påskrift, men jag vägrade.

Det kan inte ha undgått någon hur COVID-19 kan vara för riskgrupper om man har läst nyheterna.
Citera
2020-03-15, 13:26
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Viruset sprids snabbare än någonsin, allt detta är bekräftat med källor från IDAG!

Senaste uppdateringar
15 mars klockan 12.00 svensk tid
76 nya fall i Portugal [källa]
Fyra nya fall i Azerbajdzjan [källa]
1 nytt fall och 1 nytt död i Spanien [källa]
Tio nya fall i Brunei Darussalam: Bruneians är utestängd från att resa ut ur landet som en åtgärd för att innehålla import av nya COVID-19 fall till Brunei.
Tillstånd för resor gäller endast för brådskande frågor [källa]
10 nya fall i Marocko [källa]
90 nya fall i Norge [källa]
Fyra nya fall i Albanien: 2 av fallen är läkare [källa]
20 nya fall i Sverige [källa]
3 nya fall i Armenien [källa]
1209 nya fall och 113 nya dödsfall i Iran [källa]
3 nya fall på Malta [källa]
9 nya fall och 1 ny död i Algeriet: en 84-årig kvinna [källa]
6 nya fall i Libanon [källa]
8 nya fall i Rumänien [källa]
543 nya fall i Tyskland [källa]
3 nya fall i Kina, Hong Kong SAR [källa]
5 nya fall i Pakistan: maken till en kvinna som nyligen hade rest till USA och testat positivt [källa]
mer uppdateringar kommer
Citera
2020-03-15, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Vid vilken temperatur dör viruset? Relevant fråga för alla som bor i lägenhetshus med gemensamma tvättstugor. Räcker 60 grader eller ska man börja sin tvätt-tid med att köra ett snabbprogram på 90 grader med tom trumma?

Det handlar här inte om temperatur utan att tensiderna i tvättmedlet löser upp viruspartiklarna. Du kan glatt tvätta i alla temperaturer. Det är samma sak som händer när du tvättar händerna med tvål och vatten. Tvålen (tensiden) och mekanisk gnuggning av händerna löser upp viruspartiklarnas hölje och avaktiverar dem. Man kan inte döda virus eftersom de inte lever
Citera
2020-03-15, 13:27
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Regeringen trodde nog inte att vi skulle drabbas av Corona, men det finns andra som lyft frågan om Sveriges beredskapslager vid pandemi:

Svaret på ditt inlägg blir: Remdesivir
Det är det enda medlet som hittills visat någon effekt mot Covid-19.
Detta medel har fått beredskapslicens i Sverige, men mig veterligen inte tagits in än ?
Källa: https://www.lakemedelsvarlden.se/svenska-covid-19-patienter-far-tillgang-till-remdesivir/

Vad regeringen borde göra är:
1: skit i FHM
2: lätta på lädret, köp in ett rejält lager,
3: skicka ner flygvapnets C-17 som klarar 77 tons last till fabriken och sen järnet hem för vidare transporter ut i landet.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Behöver inte vara på grund av slarv. En del talar väl för att det cirkulerade redan innan det ens var känt att det spritts utanför Kina. Har för mig att jag läste om ovanligt många fall av pneumoni redan i november - men visst, ett visst mått av slarv fanns det säkert ett inslag av.

Sedan är ju inte Italien det enda land där patienter legat odiagnostiserade på icke-isolerade platser och spridit smittan inom sjukvården.

Ett antal fall med lunginflammation lokalt borde lett att myndigheterna flaggat och infört restriktioner. De blev överrumplade, lägg till att Italienare i högre utsträckning har generationsboende, det fanns inte så mycket de kunde göra. Troligen fanns det en koppling mellan Wuhan och Lombardiet i december.

Många fall under en kort tidsrymd leder till stora påfrestningar för sjukvården, det kan bli som i en krigssituation där upprätthållandet av renhet och normal prioritering får ställas åt sidan. Italienarna tillämpar triage, inget konstigt med tanke på omständigheterna. Det kan verka grymt, men människan är inte herre över naturen, i vissa lägen blir vi påminda om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Visst e de så, men i dag e jag hellre inne, vem vet vem du möter i löparspåren.

Samma här. En dag som denna är alla familjen Flinta ute med sina pansar(barn)vagnar och plöjer fram.
Tar en prommis imorgon bitti. Då får man vara ifred.
Citera
Bannlyst
Citat:

Bra Reaktion. Skrik lämna maten där väldigt högt om svaret blir Jag vill ha Signatur.

Skrik igen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja litar verkligen inte på sen information som pumpas ut av det svenska etablissemanget.
Den största faran för smittspridningen tror ja är våra styrande politiker och de som styrs av dom.

Men vad menar du med "sen kommer helvetet"? Hur länge ska man leva i "helvetet"?
Ska ja ha feber i flera veckor så kommer ja att dö av de. Blir helt knäpp i skallen bara av att ha typ 38 i 2 dagar. Hjärnan blir helt mjuk och man blir som psyksjuk.

Tack men förstod ingenting
Du blev lite uppskrämd här.
I normalfallet så borde allt vara över efter 2-3 veckor, om man inte hamnat på intensiven.
Karantärstiden från de som kommer från Italien sätts ju till 14 dagar.
Men det finns de som får 40 graders feber och hostar verkligen JÄTTEMYCKET under sitt sjukdomsförlopp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Det är en artikel som citerar en person. Ta fram åldersfördelningen på smittade i Frankrike och matcha mot åldersfördelningen på de som vårdas på sjukhus samt utfallet så vet du snart, utan att behöva gissa.
Det känns som att i detta läget är bevisbördan på att det inte är så innan man gissar saker som riskerar människors liv.
Har du denna statistiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in