2020-03-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Har dom presskonferens idag?
När?
Vart isf visas den live?
Eller är dom lediga på GUDS dag allihopa?
Tacksam till den som vet.

Noper men i morgon kl 14 enligt aftonbladet
Citera
2020-03-15, 13:04
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
För 1 vecka sen sa jag att det skulle vara 1000 bekräftat smittade i Sverige.
Klockan 14 idag kommer uppdatering.
Bräcker vi 1000 personer idag???
För tvåveckor sen sa jag att vi skulle ha 100 smittade förra helgen och 1000 denna helg, en död, missade på döda, annars rätt. Finns dessutom postat här!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Detta tål att upprepas. Läkarna är fullt medvetna om vad som komma skall. Vilket förvisso är skönt att höra att de inte har samma framförhållningstänk som politiker. Även om de inte kan göra så mycket åt situationen nu.

Klart dom vet, precis som en stor del av befolkningen vet. Sen har du den lilla fraktion som tror de är smartare än alla andra och är mer intresserade av sina aktier än andra personers nära och kära- som sådana empatiavvikande personer sannolikt saknar av förståeliga skäl.
Att ens tro vad Sverige gör på marknaden skulle ha någon internationell påverkan på ekonomin i detta läge är det mest korkade jag läst någonsin tror jag.

Får man hål i skrovet på en båt så förseglar man utrymmet innan man lagar hålet, även om det redan är vattenfyllt.
Man skiter inte i det och hävdar att utan vatten dör allt liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Dör det hundratals om dagen i vanlig influensa? Se Italien. Men det definierar du som ”lite värre”.

Hittills har det dött 1441 personer i Italien. Kan tänka mig att det landar på ca 10 000 döda där. Vi har en sjättedel av deras befolkning. Så det skulle motsvara 1500 döda i i Sverige. Italien är ju också det land i Europa som drabbats absolut hårdast, så vi får hoppas att vi inte drabbas så illa. Min gissning är fortfarande 500-1000 döda i Sverige, 2000 om det går riktigt illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Värre än två döda blir det förstås. Men vanlig influensa dör några hundra personer av varje år. Detta är nog lite värre än en vanlig influensa, och lär landa på 500-1000 dödsfall.
Överdrifterna i denna tråd, i media, och panikåtgärder från politiker har gått så långt att de nu börjar bli minst lika farliga som influensan. Folk har redan börjat bli arbetslösa p.g.a åtgärderna, inte p.g.a influensan. Och arbetslösheten detta leder till kommer inte blåsa över till sommaren som viruset sannolikt gör, den kommer vara i flera år.
Givetvis måste influensan behandlas med respekt och försiktighet, men det har passerat all rim och reson.

Du får tycka att åtgärderna passerat rim och reson. Jag tycker tvärtom att bristen på motåtgärder varit orimligt dåliga. Och jag befarar att även du mfl om några veckor insett det. Är självklart glad om det visar sig att jag får fel.
Citera
2020-03-15, 13:05
Medlem
Det är tydligen inte bara bra med karantäner.

"Three separate studies suggest the unprecedented mass quarantine measures taken to limit the spread of the deadly coronavirus in China may have changed its genetic course, potentially making it more “insidious” and harder to detect."

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074938/chinese-studies-link-quarantines-coronavirus-mutations-may-make?utm_content=article&utm_medium=Social&utm_sou rce=Facebook&fbclid=IwAR2jlcwk1xW1NjLzBSlTri7NqyVd 3FII-x6ai9js42i66aF0MIj1EFIUNcM#Echobox=1584259464
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Har ni som förespråkar att alla restauranger och allmänna platser omedelbart ska stängas ens rört er ute den senaste tiden?
Restaurangerna är så gott som tomma, biosalongerna likaså. T-centralen är öde i jämförelse med hur det brukar vara. Man behöver inte längre trängas i kollektivtrafiken.
Jag kan förstå varför kraftfullare åtgärder krävs i tillexempel Spanien eller andra länder där mycket av den sociala samvaron sker ute på lokal.
En lördagkväll i San Sebastian är varenda jävel ute och käkar pintxos och dricker cerveza. I Sverige glor man ändå bara på Netflix och käkar chips.
Sverige självregleras. Vi behöver inga dekret.

Tänker i samma banor, skitväder hjälper oxå till.
Läge för film o serie tittarna att sträcktitta på favoriterna, sova, äta, titta, sova är receptet just nu.
Isolering är bästa motmedlet.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
1. Ja, i Kina började man se en förbättring ca 2 veckor efter utegångsförbud.

2. De flesta friska mellan 20 och 30 i Kina och Italien som har covid-19 säger att sjunde och åttonde veckan är ett rent helvete.
VA!? Är man sjuk i flera månader!? Även de som inte har andra sjukdomar!?
(nåt jag missat)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Människor som dig.

Det är väl för fan bara att ta ditt ansvar som en vanlig jävla människa?

Undvika samlingar, undvik att gå på evenemang.

Men det är så typiskt den svenska jävla befolkningen. Pappa staten måste säga något, annars kan vi inte ta egna beslut...

Är du efterbliven? Vad hjälper det att han undviker folksamlingar ifall övriga i befolkningen inte gör det? Det handlar ju inte om att skydda sig själv, utan att man inte vill få ett stort och snabbt utbrott bland allmänheten, eftersom vården ej skulle klara detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Både Danmark och Norge kör presskonferenser både lördag och söndag. I princip gäller detta naturligtvis hela Europa. USA flera om dagen.

Samtidigt i Sverige: Inte ett knyst från regeringen eller folkhälsomyndigheten hela helgen. Inte ett knyst, inte ett uttalande. Det är fanemig helt ofattbart otroligt.

Men vad är det du vill höra då? Klarar du dig inte utan daglig uppdatering från pappa staten? Behöver du vägledning varje år influensan härjar igenom samhället?

Har sett flera av pressisarna som haft i andra länder. Och som säger ju inget alls överhuvudtaget. Utan dom försöker enbart visa sig starka i en situation som dom har noll kontroll över, där åtgärderna som gjorts kommer spela en mycket liten roll.
Citera
2020-03-15, 13:06
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
För 1 vecka sen sa jag att det skulle vara 1000 bekräftat smittade i Sverige.
Klockan 14 idag kommer uppdatering.
Bräcker vi 1000 personer idag???

Det är egentligen inte intressant längre, eftersom man bara testar vårdpersonal och patienter som är inlagda. Man testar inte längre folk som ligger sjuka hemma.

Det faktiska antalet är mångdubbelt.

Det är därför som Singapore och Sydkorea VRÄKER ut tester, för att kartlägga och informera folk om att de är smittade och skall sitta i karantän. Vi gör tvärtom.
Citera
2020-03-15, 13:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vilket kan bero på att de i ett tidigt skede fick smitta inne i sjukhusen p.g.a. slarv.
Behöver inte vara på grund av slarv. En del talar väl för att det cirkulerade redan innan det ens var känt att det spritts utanför Kina. Har för mig att jag läste om ovanligt många fall av pneumoni redan i november - men visst, ett visst mått av slarv fanns det säkert ett inslag av.

Sedan är ju inte Italien det enda land där patienter legat odiagnostiserade på icke-isolerade platser och spridit smittan inom sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in