2020-03-15, 13:00
Medlem
Kulturella skillnader ser ut att ha stor betydelse. Jämför Tyskland och Frankrike. Frankrike har runt 4700 smittade men hela 91 dödsfall. Tyskland har runt 5400 smittade men bara 9 dödsfall. Jag tror att i Frankrike så bor dom äldre ofta tillsammans med sina familjer eller bor kvar i sina lägenheter. I Tyskland placeras dom på äldreboenden och släktingarna låter dom bara sitta där.

Ni förstår väl att det är likadant i Spanien att dom äldre skall vara med, ALLA SKALL MED, och då blir dom också mer utsatta, men har nog ett roligare liv med dans glädje och sång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Människor som dig.

Det är väl för fan bara att ta ditt ansvar som en vanlig jävla människa?

Undvika samlingar, undvik att gå på evenemang.

Men det är så typiskt den svenska jävla befolkningen. Pappa staten måste säga något, annars kan vi inte ta egna beslut...
Jag håller med om att väldigt många i detta land normalt är totalt oförmögna att använda sitt eget omdöme och ta egna beslut.
Ta ert eget ansvar o denna stund.
Dock kommer den andra gruppen att finnas kvar som ett hopplöst fall så om spridning ska begränsas behövd åtgärder från staten med konsekvenser om man bryter.
Det kommer int hända då vår strategi är annan..
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Människor som dig.

Det är väl för fan bara att ta ditt ansvar som en vanlig jävla människa?

Undvika samlingar, undvik att gå på evenemang.

Men det är så typiskt den svenska jävla befolkningen. Pappa staten måste säga något, annars kan vi inte ta egna beslut...

Vadå människor som mig? Jag undviker folksamlingar så gott jag kan men alla har uppenbarligen inte förstånd till det och då måste nån tala om för dem vad de ska göra. Men det kanske är något som människor som dig inte begriper?
Citera
2020-03-15, 13:01
Avslutad
För 1 vecka sen sa jag att det skulle vara 1000 bekräftat smittade i Sverige.
Klockan 14 idag kommer uppdatering.
Bräcker vi 1000 personer idag???
Citera
2020-03-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Regeringen trodde nog inte att vi skulle drabbas av Corona, men det finns andra som lyft frågan om Sveriges beredskapslager vid pandemi:

Skriftlig fråga 2019/20:854 av Clara Aranda (SD) Denna fråga skrevs 2020-01-30 och togs emot den 31a jan 2020.

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Sverige är i dag helt beroende av privata läkemedelsaktörer som finns utomlands. För att förhindra smittspridning vid pandemiutbrott har vi pandemivaccingarantier med olika läkemedelsföretag. Det innebär konkret att stora summor betalas för en garanti att vaccin ska levereras om behov uppstår. Vårt grannland Danmark har däremot en statlig vaccintillverkning, något som det tidigare funnits planer på även i Sverige men som aldrig aktualiserats.

När svininfluensan A(H1N1) bröt ut 2009 tog vaccinet slut, och då hade Sverige liknande avtal som de som finns i dag. Vi vet också att apoteken i många fall saknar läkemedel, och vi har också kunnat bevittna den problematik som funnits när det gäller leverans av läkemedel och vårdmateriel till våra sjukhus. Sveriges beredskap för pandemiutbrott är därför undermålig.

Läkemedelsbristen och vår beroendeställning när det gäller vaccin är helt klart oroväckande faktorer som måste ses över. Samtidigt som vi befinner oss i en osäker beroendeställning när det kommer till både vaccin och läkemedel har vi i dag en ohållbar situation när det gäller vårdplatser. Sverige har det lägsta antalet vårdplatser i Europa, och ett ökat tryck på hälso- och sjukvården vid ett pandemiutbrott skulle med all säkerhet bli mycket komplicerat för vården att hantera.

Utifrån dessa aspekter vill jag fråga socialminister Lena Hallengren:

Hur ser ministern på situationen när det gäller Sveriges beredskap inför pandemiutbrott, både vad gäller Sveriges befintliga resurser för att förhindra smittspridning och hälso- och sjukvårdens möjlighet att ge adekvat vård för att bota patienter vid en uppkommen pandemi?

Källa Sveriges riksdag(se länk) Även svaret från socialminister Lena Hallengren finns på denna länk.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/sveriges-beredskap-vid-pandemiutbrott_H711854

Var hittar man svaret?
Citera
2020-03-15, 13:02
Avslutad
Har dom presskonferens idag?
När?
Vart isf visas den live?
Eller är dom lediga på GUDS dag allihopa?
Tacksam till den som vet.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Både Danmark och Norge kör presskonferenser både lördag och söndag. I princip gäller detta naturligtvis hela Europa. USA flera om dagen.

Samtidigt i Sverige: Inte ett knyst från regeringen eller folkhälsomyndigheten hela helgen. Inte ett knyst, inte ett uttalande. Det är fanemig helt ofattbart otroligt.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Men enligt din beräkning så verkar ju ingen som smittats återhämta sig? Ska alla bli sjuka och fortsätta vara sjuka? Du har nog missat något där...

Nej, jag räknar inte in de som återhämtar sig. Det är inte relevant för prognosen.

När ett visst antal har insjuknat, oavsett om de tillfrisknar eller ej, så är det en viss procent av detta antal som behöver IVA-plats och en viss procent som dör. Och även om vissa IVA-patienter tillfrisknar så är det försummbart eftersom dubbleringstiden för antalet insjuknade är mycket snabbare än hastigheten för tillfrisknande.

Det jag räknar på är behovet av antalet IVA-platser och antalet döda. Problemet är att de som måste ha IVA-plats ligger där i VECKOR innan de återhämtar sig. Den IVA-platsen är upptagen lång tid framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Ändå ingen riskgrupp.
Tror hon överdriver för att folk ska tycka synd om henne.

Och hur har man tid att sminka sig om ens barn måste in akut på sjukhus?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/MRbvA5/my-martens-om-familjens-coronadrama-sonen-kan-vara-smittad
Tycker hon ser sjuk ut, trots sminket.
Kan vara sömnbrist. Men matt blick och lite småsvullen i ansiktet.
F ö vet jag inget om människan. Hoppas sonen kryar på sig fort.
Citera
2020-03-15, 13:03
Medlem
Kul att vi passar på att göra oss ovän med Kina också över att någon kinesgubbe med koppling till Sverige hamnar i finkan.

Vill de så sätter de bara ett gäng positiva fall på ett plan med uppgift att sprida smittan så effektivt som möjligt här. Bara att knalla rakt in över landsgränsen som vanligt här. Kina lär ju hellre se att vi misslyckas än lyckas med tanke att på att de gått ut och officiellt kritiserat vår hantering.

Kan det vara det våra grannländer tänker på när de stänger sina gränser och hävdar att det är av politiska skäl? Jobbigt att ha en granne som bjäbbar mot Kina i tider som dessa
Senast redigerad av Prismatix 2020-03-15 kl. 13:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kanske det inte är ur medicinsk definition, men det är inte heller nödvändigtvis värre än en influensa. Merparten av fallen är väldigt milda.
Milda är allt upp till dubbelsidig lunginflammation i 2v.
Det kommer dessutom nu rapporter från många länder att merparten på intensiven är under 50.
Omöjligt dra några slutsatser av det än men att i detta lägga försöka relativisera det som en influensa är inte rimligt.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Plus vanligt med generationsboenden.

Jo, det missar alarmisterna, Italien skiljer sig en del från Norden i det avseendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in