2020-03-15, 12:37
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du är en fabulist som inte förstår att SE inte är skyldig på fantasifulla grunder och att hans oskuld måste bevisas. Det är tvärt om och med det som presenteras av spekulativ art är förtal och inget annat.

Tydligen är du väldigt orolig för att enda icke avfärda spår skäl granskas. Du har anledning till att vara orolig.

Vi pratar inte om bevis utan indicier. Det finns tillräckliga indicier för att inte kunna avfärda honom som en förmodad GM. Det jag listar är ju inte fantasi utan hämtat från vittnesförhören.
Citera
2020-03-15, 12:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Man trodde att gör vi ingen rekonstruktion så kommer vi undan med lögnerna
Tänk att sammanföra en obducent, en rättsmedicinare, en erfaren mordutredare och en kompetent förundersökningsledare.

På samma plats som en kunnig och erfaren revolverskytt.

Vilka möjligheter är praktiskt genomförbara. Utifrån olika scenararior. Utifrån fakta.

Kunde mördaren rent praktiskt, och tekniskt, ha skjutit mot LP efter att dödat OP. Utifrån de skottvinklar som krävdes för att ge den skottkanalen som sågs genom hennes kappa? Snett underifrån och upp.

Hur skulle ett vådaskott sett ut från att mördaren tog upp vapnet från fickan för att senare höja det till skjuta OP i ryggen.

Finns det detaljer och fakta i denna analysen som visar att OP måste ha skjutits först?

Mig veterligen har aldrig en sådan rekonstruktion genomförts. Så hur kan KP idag vara så säker på att Holmers slutsats var korrekt? Två dygn efter mordet? Där mästerdetektiven uppenbarbart enbart gick efter Lisbets vittnesmål.

Än idag hävdar LGWP och andra att mästerdetektiven Holmer hade rätt. Där man svävande hävdar att det är skottvinklarna som bevisar det. Utan att kunna förklara varför för en lekman.

Samma problem har vissa i tråden. Man påstår bestämt att OP tog första skottet. Samtidigt som man har samma problem som KP och PU. Var finns bevisen? Och varför måste man påstå att vittnen säger motsatsen mot vad de bevisligen sagt?
Citera
2020-03-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Vi pratar inte om bevis utan indicier. Det finns tillräckliga indicier för att inte kunna avfärda honom som en förmodad GM. Det jag listar är ju inte fantasi utan hämtat från vittnesförhören.

Nej bevisa måste man annars är det förtal och metoder att bygga luftslott av långsökta resonemang som systematiskt väjer bort fakta och kalla det indicier räcket inte.

Omvänd bevisning typ "kolla här mystiskt" och så är det så tills bevisat motsatsen där du förbehåller dig rätten att omtolka fritt och att underkänna argument som dj behagar.

Rent faktamässigt finns det saker som omöjliggör SE och andra ankkagade inkl CP som mördare. Det kan du inte upphäva genom att kalla egna tolkningar och val av formuleringar indicier istället får fria associationer som det är. Du kommer inte undan med det. Ledsen
Citera
2020-03-15, 12:53
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det kartlagt vilka svenska kontakter Arne Treholt hade?

Arne Treholt, född 13 december 1942 i Oslo, är en norsk före detta journalist, ämbetsman och tidigare politiker för det Norske Arbeiderpartiet. 1984 greps Treholt på Oslos dåvarande huvudflygplats, Fornebu, misstänkt för spioneri. 1985 dömdes han till 20[2] års fängelse för landsförräderi, samt för att ha spionerat för Sovjetunionens och Iraks räkning, och frigavs 1993[2].

Arne Treholt har varit gift med programledaren Kari Storækre."

"Den 20 januari 1984 greps Treholt på Fornebu flygplats och anhölls misstänkt för spioneri. Ansvarigt polisbefäl vid gripandet var Ørnulf Tofte. När Treholt greps var han på väg att resa till Wien för att sammanträffa med KGB-generalen Gennadij Titov. Denne tjänstgjorde i Norge 1971–1977 och utvisades från Norge den 28 januari 1977.

Arne Treholt dömdes för att ha utlämnat både militära och politiska hemliga uppgifter till KGB, den sovjetiska underrättelsetjänsten. Rätten fastslog att Treholt hade bedrivit spioneri för sovjetisk räkning mellan 1974 och 1983, samt spioneri för Irak[3] åren 1981—1983. För detta dömdes han till att avtjäna 20 år i fängelse.

Mestadelen av fängelsetiden avtjänade Treholt på Ila landsfengsel. Treholt utgav boken Ensam (Alene) på förlaget Cappelen 1985. 1986 flyttades Treholt temporärt till Ullersmo landsfengsel efter att direktören vid Ila fängelse blev bekant med Treholts flyktförberedelser – det ryktades om en nära förestående flykt till Afrika.

Treholt benådades och blev villkorligt[3] frigiven efter den norska regeringens beslut 3 juli 1992."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arne_Treholt

https://www.dagbladet.no/nyheter/norsk-agent-kledde-seg-ut-som-treholt-i-kgb-mote/60879653

Han var bekant med Pierre Schori. Enligt Gordievskij skulle det finnas
likheter mellan Treholts roll i Norge och Schoris roll i Sverige.
Citera
2020-03-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Nej, det stöder inte att Colt Trooper MK III är ett möjligt mordvapen. Bara att det är ytterligare ett alternativ till de sju revolvrar som listats i inlägget.
Förstår att det är det du menar, men jag kan inte se hur källan du angav stödjer det påståendet. På vilken sida i källan nämns Colt Trooper Mk III?
Citera
2020-03-15, 12:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag ser hur du menar. Eftersom vi inte vet hur GM förvarade vapnet (ytterficka, innerficka, hölster) eller hur stort vapnet är (2.5”, 4”, 6”?) så är det närmast omöjligt att veta hur ett eventuellt vådaskott gick till. Däremot kan jag tycka att AB skulle uppfattat det. Han borde rimligen sett vapnet isf.

Vad som får mig att fortsatt starkt betvivla din hypotes är skottbanan genom OP. Jag förstår inte hur OP kan ha undvikit att vrida koppen rejält efter att en .357 smällt bakom honom. Det är något du måste ställa mot vittnesuppgifterna i din samlade bedömning.

Vi diskuterade det här i tråden tidigare och då kom vi fram till att man så här i efterhand och på långt avstånd från själva händelsen ofta tänker lite tokigt.

Min fundering i frågan du ställer var då och är fortfarande att allting gick så fruktansvärt fort att varken OP eller LP hann reagera på någonting som GM gjorde.

OP:s högervridning (om uttrycket tillåts) och LP:s vänstervridning orsakades inte av GM utan var rörelser som de inlett redan innan han började bomba på med sin Magnum.

Jag minns att någon föreslog att OP efter första skottet borde ha hunnit vända sig och avväpna GM.

Det, om något, är för mig en våldsam felbedömning av situationen.
Citera
2020-03-15, 12:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Problemet är då att Palmekulan ligger på helt fel ställe då.

Tyvärr är det så att fakta i den tekniska rapporten är korrekta men att nalyserna occh slutsatserna haltar betänkliga i nästan alla avseenden. Att skottet går svagt från höger till vänster genom kroppen är inte tecken på att denne vridit sig utan högst troligt beroende på att skytten är högerhänt och att det då blir så när man siktar mitt i ryggen. Testa själv. Rakt bakom... Höger hand sikta mot ryggraden. KULAN SKALL hamna vid gallret.

Okej, ja så är det säkert. Jag läser bara vad som.står i rapporten om skottvinkeln.
Citera
2020-03-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Han var bekant med Pierre Schori. Enligt Gordievskij skulle det finnas
likheter mellan Treholts roll i Norge och Schoris roll i Sverige.

Man skall minnas att Gordievski var brittisk dubbelagent i Dannmark och Storbritannien o nästan 20 år. Hans karriär innehåller alltså längre period lojal med Brittiska underrättelsetjänsten än med Sovjetmakten.

Man låtsades dock som att han efter avhoppet då det brannunder fötterna på dubbelagenten förhördes och lämnade uppgifter som var nya fast han jobbat för britterna som dubbelagent sedan innan han fyllde 30.

Bör hållas i minnet.
Citera
2020-03-15, 13:14
Medlem
Joe Blows avatar
Inser ni hur lite som anses anses klarlagt så här trettiofyra år senare? Ännu sitter ni och träter om det första skottet avlossades före det andra eller om det är tvärt om. Ett löjets skimmer lyser starkt från utredningen över alla som vill veta och förstå händelseförloppet. De som tror att dagens utredare är bättre (alternativt har ett annat uttalat uppdrag) än de föregående bör fråga sig varför.
Citera
2020-03-15, 13:17
Bannlyst
Citat:
Man skall minnas att Gordievski var brittisk dubbelagent i Dannmark och Storbritannien o nästan 20 år. Hans karriär innehåller alltså längre period lojal med Brittiska underrättelsetjänsten än med Sovjetmakten.

Man låtsades dock som att han efter avhoppet då det brannunder fötterna på dubbelagenten förhördes och lämnade uppgifter som var nya fast han jobbat för britterna som dubbelagent sedan innan han fyllde 30.

Bör hållas i minnet.
Vad anser du om CGÖ?
Citera
2020-03-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, ja så är det säkert. Jag läser bara vad som.står i rapporten om skottvinkeln.
Skottvinkeln är objektiv och förväntad. Kulan hittas där den hittas. Fantasier om att det sparkats till platsen håller inte om man tror att Palme sköts med skott som gick parallellt med Sveavägen hade den hamnat långt upp längst Sveavägen och hade inte kunnat sparkas dit den återfanns

Är det inte märkligt hur snabbt de som hävdar alternativa sanningar jämt måste tillgripa långsökta förklaringar.
Citera
2020-03-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Inser ni hur lite som anses anses klarlagt så här trettiofyra år senare? Ännu sitter ni och träter om det första skottet avlossades före det andra eller om det är tvärt om. Ett löjets skimmer lyser starkt från utredningen över alla som vill veta och förstå händelseförloppet. De som tror att dagens utredare är bättre (alternativt har ett annat uttalat uppdrag) än de föregående bör fråga sig varför.

För att de inte kommer undan fakta i slutändan trots att folk hela tiden försöker väcka döda spår och köra avgjorda diskussioner i repris.

Folket som var med om mordet börjar dessutom närma sig graven så det är svårt att hålla locket på då som pensionär. Nya generationer har inte lojaliteter med misslyckanden från de äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in