2020-03-15, 12:04
Medlem
Kan man få corona flertalet gånger? Eller blir man immun efter man frisknat till
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Därav viktigt med god handhygien och att inte ha händerna i ansiktet.

Varför inte göra det enkelt för sig? Spraya med blomspruta fylld med t-röd på alla varor som skall in i kylskåp och frys och andra varor i karantän i 5 dagar tills all virus självdött...
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Cirka 500 + ett antal inom försvaret.

Väger du in personal kompetent att optimalt hantera människor i respirator handlar det om betydligt färre.
Tack. På tal om försvaret. När ska Löfven kalla in alla fältläkare och sjuksköterskor från det militära?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tjaha, you snooze, you lose!!!

Svenska sjukvården hade 7-8 veckors försprång. De kunde också ha beställt in mängder av material.
Svensk sjukvård agerade efter att:
1) COVID-19 aldrig skulle sprida sig utanför Kina.
2) När COVID-19 spred sig utanför Kina att det var riskfritt att åka fram och tillbaka till Italien under sportlovet.
3) Att vi bara skulle få ströfall i Sverige.

Att FHM från dag 1 skickat signaler om att det inte är någon fara har bidragit till att sjukvården på intet sätt rustat.

Hade jag gjort samma misstag i mitt jobb hade jag inte fått jobba mer på min arbetsplats.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Kallas för black swan event.

Sker tsunamin som dödar 200 000 människor varje år? Skedde för 20 år sen. Naturkatastrofer sker hela tiden.

Det här är över inom några månader.

Många gamla som varit/är ohälsosamma (rökare har 14 ggr högre risk att dö), med underliggande sjukdom kommer dö.

Inse det, gå vidare.

Svårt att acceptera strategin du föreslår när man tillhör riskgruppen -vilket du själv kommer att göra en dag -och den dagen kanske du är tacksam att någon slåss för din hälsa.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du påstod att vi skulle lita på experisen och jag påpekade att merparten av expertisen håller inte med vår.
Jag kan också meddela att vår expertis i praktiken kommit fram till att vi alla ska äta bajs.

Det vet vi fortfarande inte. Sverige har ju hittills klarat sig bättre än många andra länder. Om några veckor kanske det är katastrof här. INGEN vet. Om några månader vet vi om ”våra” experter var nåt att ha.

Det är jävligt intressant att du och tusen andra pers här i tråden redan nu vet utfallet.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Läst att aerosolburna smittan kan stanna i luften 30 min (mer enligt annan uppgift), så efter idog host- och nysare risk ta hiss...?

Av samma anledning kanske klokt att handla på morgonen när en affär just öppnat.

I vilket fall vad jag läst skall den inte vara luftburen, är det så blir ju allt väldigt mycket värre. Men, egentligen faller det ju under samma försiktighetsåtgärder. Stanna hemma och undvik folk.
Citera
2020-03-15, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Fast det han säger stämmer ju faktiskt. Vi får ställa in oss på uppemot en tvåårsperiod, men någon gång tar det här slut på det ena eller andra sättet. Har man tur är man fortfarande med i gemet.

Kan väl lika gärna bli så att det här blir en smitta som återkommer årligen i varierande styrka.

Har vi otur så kommer covid-22 om två år och är ännu värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Först är det SöS som dabbar sig, sen Lunds Universitetssjukhus och nu också Sjukhuset i Norrköping med läkare som utfört operationer vid hemkomst ifrån skidresa i Italien, coronasmittad.

Sjukvården verkar vara en stor jävla smitthärd nu p.g.a av nonchalanta läkare, hur ska det då fungera med att skydde de sköraste i samhället??? Nu brinner det i skallen på mig! Fan vad besviken jag är på människor. Alla som varit på jävla skidsemestrar utomlands har hål i huvudet, och läkare som går och arbetar som ingenting, varför?????????????

Press uppifrån skulle jag tro. Sjukvården gick på knäna redan innan det här utbrottet, de behöver all personal de kan få.
Tegnell är ju en riktig jävla jubel idiot tillexempel, men, kollar man hans historia är han inte det. Så hur kommer det sig att han helt plötsligt blivit Sveriges mest iq befriande människa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Många verkar inte riktigt ha greppat den Svenska statens intentioner ännu. Man har sedan i Fredags övergett strategin att skydda Svenska folket mot smittan. I dagsläget är den nya strategin att sakta ner takten på smittspridningen, samt att smitta så många som möjligt för att uppnå någon form av "trolig" immunitet. Regeringen vet att detta kommer innebära många dödsfall och ett hårt tryck på sjukvården, men förhoppningen är att detta kommer ske under en längre mer utdragen tidsperiod. Detta kan visa sig bli historiskt ur ett världsperspektiv både om det lyckas eller misslyckas.

Allt handlar om att rädda företagen och bankerna i första hand - liberalism.

500 miljarder kr till bankerna.

30 miljarder kr till sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Viking line ställer in avgångar ett tag. Frågan är hur Åland ska klara sig om varken Viking, Silja eller Birka kör.

Dom får Leva på lokalbefolkningen ett tag. Tror dom klarar sig till sist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Fast det han säger stämmer ju faktiskt. Vi får ställa in oss på uppemot en tvåårsperiod, men någon gång tar det här slut på det ena eller andra sättet. Har man tur är man fortfarande med i gemet.

Det är rätt troligt att det flesta, typ 99% (ganska taget ut luften), är med i gemet förutom dom som stryker med av andra orsaker.
En stor mängd av dem som åker med Corona hade antagligen mött sitt öde snart ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in