2020-03-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kanske jobbar och umgås dessa med andrs i samma ålderskategori och samhällsklass.

Ja, eller så har de barn i de av Tengil tvångsöppna skolorna.
Citera
2020-03-15, 11:10
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Har du alls tagit in situationen i Italien? 3500 nya fall igår. Fortsatt exponentiell ökning?

Att 100-åringar dör är inget konstigt. De hade dött snart ändå.
Citera
2020-03-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, Sverige gav det ett (halvhjärtat, kan man påstå) försök i början.

Samtidigt, Kina och Korea kommer också få förhålla sig till viruset fram tills ett vaccin kommer. Vi får väl se om ett par år vem det gått bäst för.

Jag vetdefinitivt inte vilket som är bäst. Om inte vaccin finns innan det börjar komma en tillräckligt muterad variant av viruset, då vinner definitivt lösningen från Korea och Kina i Europa. Men eftersom vi har så väldigt mycket kontakter mellan länder i Europa så är kanske flockimmunitet det bästa för oss. Eller inte...
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
De kan dö av influensa också. 700 000 dör i influensa per år i världen. Går ni runt och är oroliga för det också?

Det här är bortom all rim och reson.
Det är inte jämförbart på något sätt. Mot den vanliga influensan har vi hyfsat bra vaccin t.ex. som vi delar ut gratis till riskgrupper som de gamla. Här har vi ett nytt virus som mänskligheten saknar immunitet mot. Det har således en potential att utveckla sig till en stor katastrof med många döda. Och gör det inte det nu så finns risken att vi får se en andra våg i höst betydligt värre och fortfarande antagligen att vi står där utan vaccin eller kraftfulla behandlingar mot det.

Och visst, de flesta unga och friska lär nog överleva men det finns vi som har äldre anhöriga och andra att oroa sig över. Jag själv är inte ett dugg rädd för min egen del faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Ok. Låt oss göra ingenting. Det blir säkert bra. Fast när jag.tänker efter har vi ju agerat kraftfullt och tog bort högskoleprovet. Det lär ju ta kål på viruset...

Och så släpps max 500 in på operan per föreställning
Citera
Medlem
Cristiano Ronaldo är i karantän.

Men det stoppar honom inte från att dra sitt strå till stacken i kampen mot corona-viruset.

Enligt spanska Marca*förvandlar han nu sina lyxhotell till sjukhus - och den 35-åriga fotbollsstjärnan betalar läkarnas löner direkt ur egen ficka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Och skidorterna är fortfarande inte stängda. Skandal.

Staten ska bara gå in och stänga det, inget att diskutera.
Citera
Medlem
saijas avatar
Jag har varit i "karantän" sen i onsdags, gått ut på promenader annars varit hemma med partner. Mitt universitet har inte stängt och planerar heller inte att stänga. Jag känner mig lite tveksam att gå dit imorgon innan jag har mer kött på benen, hur skulle ni göra?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
250 personer dör varje dag i Sverige och många av ålder+virus. Corona ger inte särskilt högre siffror än så länge.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

Nej, vi har haft tur med en lindrigare influensa i år. Men i ett längre perspektiv ska det bli intressant att se.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
De har även tagit bort karensdagen så folk inte ska gå till jobbet och smitta, de har tagit bort kravet på läkarintyg om man är sjuk mer än en vecka för att avlasta vården.

Inget av detta fungerar. Andra länder har redan provat detta.
Regeringen babblar om att vi ska stanna hemma när vi är sjuka, men vad fan är nytt med det?
Det har vi alltid gjort.
I Sverige kan människor som varit i Italien gå direkt till sina jobb.
Fy fan för regeringen.
Citera
2020-03-15, 11:13
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Att 100-åringar dör är inget konstigt. De hade dött snart ändå.
Du har alltså inte tittat på statistiken över åldersfördelningen i Italien? Du utgår bara ifrån att det du säger stämmer därför att...?
Citera
2020-03-15, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Cristiano Ronaldo är i karantän.

Men det stoppar honom inte från att dra sitt strå till stacken i kampen mot corona-viruset.

Enligt spanska Marca*förvandlar han nu sina lyxhotell till sjukhus - och den 35-åriga fotbollsstjärnan betalar läkarnas löner direkt ur egen ficka.

Hatten av! Kan vi räkna med att vår husgud Zlatan gör samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in