2020-03-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag håller med. Så vi får kanske flockimmunitet vid 60% smittade men ingen vet hur länge immuniteten håller i sig.
Nej, precis. Det är risken man tar, tyvärr.
Citera
2020-03-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
De kan väl försöka i alla fall? Tegnells enda strategi är att idiotförklara resten av världen. Bara han verkar fatta hur man ska göra.

Stefan Löfvéns enda strategi är att vi alla ska.hjälpas åt och ta oss igenom det här tillsammans.

Inte ens den danska hälsomyndigheten tror ju på att stänga gränserna!

https://tt.omni.se/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut/a/Vb3rRJ
Citera
2020-03-15, 10:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Det är helt klarlagt att Covid-19 inte smittar särskilt lätt hos barn. Upp till 9 år är det bara 1% som blir smittade vilket talar för immunitet hos barn. Även upp till 19 år är siffran mycket låg. The Gardian har en bra artikel om det.

Svenska myndigheter kan ha en poäng i att det kan vara smart att sprida smittan under mer kontrollerade former. Om vi inte uppnår viss immunitet i samhället blir det svårt. Man kan ju inte hålla hela befolkningen hemma i omgångar i 1-2 år.

Och inget barn under nio år har dött i covid-19. Men man kan ju fråga sig varför nästan alla barn har immunitet? Sitter barnen på en hemlighet som kanske kan resultera att vi får fram ett effektivt vaccin snabbt? Eller är det helt enkelt så att barnen har ett så effektivt imunförsvar i de övre luftvägarna, att smittan inte får fäste i 99 procent av fallen och att de få som ändå smittas alltid får milda symptom.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-15 kl. 10:56.
Citera
2020-03-15, 10:54
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Viruset muterar ju.

Vi vet inte hur länge vi får immunitet än eftersom viruset muterar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Självklart testar de folk med symtom. Är du dum?

När ni alarmister inte får som ni vill så är allt en konspiration?

Herregud, gå och gräv ner dig.
Nej det gör dom inte alls, du kommer inte ens fram när du försöker ringa och be om info hur du ska testas.
Och om du kommer fram så säger dom åt dig att stanna hemma utan att testas. (vad jag hört, de jag känner som troligtvis smittats kommer inte fram)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hur hade du tänkt att sjukdomen ska stoppas? Det är en aerosolburen sjukdom med R0 runt 3. Citerar matematikern Thomas House ifrån artikeln:

Det enda sättet runt detta skulle vara att idka social distansering i 18-24 månader fram tills ett vaccin kommer. Två år av arbetsplatser och skolor som närsomhelst kan stänga igen. Två år av stängda flygplatser, två år helt utan nöjesarrangemang. Och inte ens det skulle räcka för att förhindra utbrott och dödsfall.

Nånstans får vi också börja inse att farsot är en del av jordelivet. Det är svårt för oss som har upplevt decennier av fred och välstånd, som tänker att pappa staten löser alla problem. Men så är det.

Helt rätt. Man kan iofs göra som Korea och Kina också, men det är extremt svårt att hantera detta i Europa.
Citera
2020-03-15, 10:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Viruset muterar hela tiden, det gör virus. I snitt sex mutationer per reproduktionscykel har jag för mig att detta virus har. Sex mutationer per cykel är relativt stabilt jämfört med exemeplvis många förkylningsvirus.

De olika strängar som finns av viruset är väldigt lika, även om de har vissa skillnader. Alla versioner av viruset har olika mutationer och ser olika ut. Vissa mutationer leder till att viruset inte kan fortsätta att spridas, andra till att det blir mindre effektivt osv.

Men, det finns inte två, det finns inte fem utan det finns lika många mutationer i detta virus som det finns smittade. Och fortfarande är det en låg mutationstakt.

Mutationer i DNA som fortlever (dubbla strängar genetiskt material) är mycket ovanligare och detta gör att komplicerade djur faktiskt kan existera. Det finns även virus med DNA och de är ännu stabilare än RNA-virus som coronafamiljen.
Jo, jag vet.

Men du hävdade att det här viruset är "relativt stabilt" och att man skulle kunna räkna med immunitet 1-2 år.

Jag ser inget i det du skriver som stärker den tesen utan snarare motsatsen - får det här viruset en stor spridning är det rätt sannolikt att det kan selekteras fram nya linjer av såväl mindre som mer dödliga varianter. Detta kan i sin tur leda till att varken genomgången infektion eller vaccin skyddar.
Citera
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Vad är alternativet din klåpare? FHM, Anders Tegnell och statsministern är inga magiker som kan trolla bort alla faror och risker i våra liv. Tycker att de agerar rationellt hittills.

Majoriteten av svenska folket är enkla människor som kräver enkla lösningar.
Det framgår tydligt i denna tråd.
Senast redigerad av trottwell 2020-03-15 kl. 11:01.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Vietnam tillkännager 70-minuters snabbt testpaket för nytt coronavirus

Goda nyheter har kommit eftersom vietnamesiska forskare framgångsrikt har skapat ett test för att snabbt upptäcka det nya Coronaviruset från 2019 (2019-nCoV) på bara 70 minuter, istället för de tre timmarna som behövs för andra vanliga testmetoder.

I ansträngningarna för att hantera spridningen av nCoV-epidemin har forskarteamet, ledat av Dr. Le Quang Hoa, och Innogenex meddelat det senaste resultatet i bildandet av ett snabbt testpaket baserat på RT-LAMP (Reverse Transcription-Loop-mediated Isothermal Amplification) ) teknik, en isotermisk amplifieringsteknik för nukleinsyra som specifikt används för att detektera RNA för patogena virus.
Med det nybildade testpaketet är det Vietnam som är det första landet som framgångsrikt producerar RT-LAMP-snabbtestpaketet för att upptäcka 2019-nCoV, vilket hjälper till att förkorta testtiden och förenkla analysprocessen, vilket är tillämpligt på sjukhus i distriktsnivå.

Källa(se länk) (engelska)
https://vietnamnet.vn/en/feature/vietnam-announces-70-min-rapid-test-kit-for-new-coronavirus-615253.html
Citera
2020-03-15, 10:56
Medlem
Folk pratar om flockimmunitet mot detta som om det vore en självklarhet. Det finns inte ens forskning som tyder på att det är något som vi kommer att få.

Ändå har FHM valt denna strategi.
Citera
2020-03-15, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Inte ens den danska hälsomyndigheten tror ju på att stänga gränserna!

https://tt.omni.se/danska-folkhalsomyndigheten-politiskt-beslut/a/Vb3rRJ

Ok. Låt oss göra ingenting. Det blir säkert bra. Fast när jag.tänker efter har vi ju agerat kraftfullt och tog bort högskoleprovet. Det lär ju ta kål på viruset...
Citera
2020-03-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hur länge överlever viruset på hårda ytor?

Imorgon ska jag köra en bil som en Corona-smittad körde i fredags.

För det har min arbetsgivare sagt...
Enligt en del uppgifter typ flera dagar.
Du får tvätta de hårda ytorna med desinfektionsmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in