2020-03-15, 10:23
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Ja det är förbjudet att demonstrera nu och det passar dem utmärkt
Att jämföra Sverige med en diktatur är inte alls orealistiskt för politikerna har totalt skalat av oss våra rättigheter.
Nu säger man rätt ut: Pengar före folkhälsan, och det finns inget vi kan göra förutom att ge fan i att rösta rött vid nästa val.
Citera
2020-03-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Om man blir smittad och ska vårdas i "karantän" i hemmet....vad är planen för övriga familjemedlemmar? Var ska de ta vägen? Ska de helt cyniskt vistas i samma miljö tills de också smittas?

Se det som en hushållskarantän, antagligen är de smittade också. (det är själva poängen med karantän, ta de som kanske kan vara smittade och lås in dem)
Citera
2020-03-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
De mest korrupta länderna i Eu och Asien har värsta utbrottet
till antalet äldre döda i €Italien tillhör deras äldrekultur att träffas på Café röka spela å kröka rötjut.
Citera
2020-03-15, 10:25
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Konserter. Beror på konsert. I Stockholm är det medelklassen som går på konserter och det är även medelklassen som åker på skidsemester till Tyrolen, italienska och franska alperna. Eftersom många bärare kanske har bara en lätt snuva och sådana testas inte längre kan de gå på konserter och smitta andra. Jag skulle avboka konserter, teaterföreställningar m m.

Resor i närtid bör man avstå ifrån framför allt för att man inte vet om man kommer hem. Längre fram? Avvakta. Det har sagts att man inte hittat folk som fått smittan på flygplan. Misstänker mörkläggning beställd av industrin. I Kina har de rapporterat någon smitta på bl a sina snabbtåg.

Jag avvaktar.. trots avbeställningsskydd köptes till så saknar jag anledning att få tillbaks pengarna.

Vissa konserter verkar dessutom bli framflyttade och man får då nya biljetter

Detta är i mitten av juni förresten
Citera
2020-03-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har säkerligen gjort det. Du får leta i min posthistorik!
Jag vet inte om Flashbacks sökfunktion inte hittar det man letar efter, men, tyvärr, inget napp där. Så det är upp till dig att bevisa att det du påstår är sant. Om inte, så vet vi vem som tar påståenden ur luften.
Citera
2020-03-15, 10:26
Medlem
lasternassummas avatar
Varför minskar antalet nya fall under lördag-söndag?
Jag har noterat att det ser ut så i flera (dom flesta?) länder.
Det kan ju knappast spegla verkligheten, när det gäller hur smittan sprids och fler insjuknar.
Är det så att många labb stänger eller drar ner under helgen och att det är därför som färre nya resultat kommer då? Kanske är det rapporteringen som är långsammare under helgen?

Citera
2020-03-15, 10:26
Avslutad
"Flockimmunitet" vilket fult jävla ord när man tänker efter.

Som att vi skulle vara en flock korkade får som inte har nåt att säga till om.

Självklart ska vi inte försöka smitta ner hela befolkningen.

Man borde gjort tvärtom från början, tvångsisolerat alla jävla pajaser som vart och åkt skidor i italien.

Redan tidigt i januari skulle man börjat stänga ner flygtrafik.

Från första sekund virusutbrottet blev känt där i kina så skulle Sverige köpt in material/börjat tillverka egen skyddsutrustning till vården.

Melodifestivalen skulle aldrig fått hållas.

Skolor borde redan vara stängda då det finns många föräldrar som har andra sjukdomar sen innan.

Att man låtit smittadd ligga och kontaminera ner hela avdelningar/sjukhus och sen låta den exponerade personalen jobba vidare är helt sinnesjukt!!!!

Sverige kunde ha gjort mycket för att få en långsammare spridning.

Man blir ju inte direkt förvånad om det spårar ur totalt här.

Hur kommer det se ut i Sverige om några veckor?
Citera
2020-03-15, 10:27
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Kan man få Corona i magen man har ju hört talas om förkylningar som gått ned i magen.
Jag har plötsligt fått rännskita och fiser kopiöst med grönt partikel komplement.
Corona kan ge diarréer, men det är ovanligt. Jag gissar att du blivit magsjuk eller ätit något olämpligt.
Citera
2020-03-15, 10:27
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Intressant, folket säger ifrån både i UK och här. Ger mig lite hopp.

Frågan är om man menar det eller faktiskt vill försöka smitta folket? Det lär vi ju se på regeringens/myndigheters agerande, kommer man stänga skolor osv eller låta allt va öppet?
Skolorna kommer stängas automatiskt när lärare blir sjuka. Oroliga föräldrar håller sina barn hemma och de föräldrar som är hemma med sjuka barn som är lärare.
Samma strategi ungefär som när tyskarna reste genom Sverige under kriget. Man låter det rulla så löser det sig självt.
Citera
2020-03-15, 10:28
Medlem
skillnads avatar
Hur svårt är det att förstå att iden om "flockimmunitet" mest är en efterhandskonstruktion och ett resultat av en stat och regering som vet att de saknar kapacitet att skydda befolkningen. Nuvarande corona situation i Sverige är bara den senaste i en lång rad av kapitala fiaskon årtionden tillbaka. Hur kan man vara så obotligt korkad att tro en regering (inklusive tidigare) som mer eller mindre raserat ett helt land helt plötsligt skulle vara kompetent och välvillig nog att skydda sin befolkning mot ett virus?
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad yrar du nu, någon källa eller det var en feberdröm?

Att en nation har flockimmunitet är den enda lösningen, man kan skjuta upp detta och smitta i omgångar, och det är också nödvändigt för ett land i Kinas storlek, men alla friska människor måste utsättas, så är det bara.

Vi kan såklart gömma oss 2 år och hoppas på vaccin lösningen men detta inser de flesta är ohållbart.

Jag håller med om att flockimmunitet är det som räddar oss från viruset, precis som alla andra virus utan vaccin, men det bör ske i en lång utdragen fas med starka åtgärder typ stängda skolor osv för att inte överbelasta vården.

Man bör göra allt för att stoppa virusets spridning.

https://m.youtube.com/watch?v=JWEakkc_xxs&t=

Se grafen på 0.30, det är den utvecklingen vi vill ha men för att nå det krävs starka åtgärder.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta virus är relativt stabilt, immunitet bör hålla i sig något år eller två i alla fall.

Finns fortfarande inget som tyder på immunitet. Läs på i tråden innan
du påstår något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in